Liam Neeson har i de senere år slått seg opp som hardtslående familiefar som på til dels brutalt vis forsvarer sine barn i Taken 1 (2008), 2 (2012) og 3 (2014). Denne føyer seg inn i denne rekken.
Denne gangen er han bundet til å bli sittende i førersetet på sin bil med en bombe under seg og barna i baksetet. Og hui og hei som det går gjennom Berlins gater, dirigert av en ukjent stemme fra et ukjent nummer på mobiltelefon!
Spennende er det. Saken er at forholdet til kona ikke akkurat blir bedre av at hans første prioritet er å holde på investorer og få de til å investere mer. Motvillig tar han på seg å kjøre barna til skolen, noe de heller ikke er så begeistret for. Men mye kan endre seg underveis. Det tetter seg til med flere twister og halve Berlins politikorps involvert, i tillegg til Europol. Den siste twisten vil for noen være gjettbar.
Det er nok ikke nødvendigvis denne type roller Liam Neeson ønsker å bli husket for. Han gjør derfor innimellom andre filmer siden han må sies å ha hatt sitt gjennombrudd i 1993 i Schindlers liste. Han har gjort alt fra flere Star Wars-filmer til romantiske komedier. Som aldrende actionhelt viser han fortsatt å ha et register med mer enn to ansiktsuttrykk, men det er begrenset hva den slags roller kan tilby av utfoldelse. Honoraret holder i hvert fall til salt på grøten.
Matthew Modine, som hadde sin store rolle i Kubricks Full Metal Jacket (1987), har vist økende aktivitet igjen, bl.a. i Oppenheimer og dukker opp også her, som Liam Neesons forretningspartner.
Fjerde remake
Det er ikke mindre enn fjerde gang det lages en remake av denne historien, som altså viser seg å være slitesterk i ulike varianter.
Den første var Dani de la Torres spanske thriller El desconocido (Det ukjente) fra 2015, så tyske Don’t. Get. Out. (2018) og deretter sørkoreanske Hard Hit (2021). Liam Neeson har faktisk også spilt hovedrollen i adapsjon av en norsk film, Cold Pursuit (2019), basert på Hans Petter Molands Kraftidioten (2014) som også hadde også regi på den amerikanske versjonen med handlingen lagt til Colorado.
Den amerikansk/ungarske regissøren Nimród Antal håndterer dette materialet på profesjonelt vis og girer opp der det trengs, men uten at karakterene blir veldig interessante. Han har tidligere gjort seg bemerket med thrillere og skrekk som Predator (2010) og Vacancy (2007) og startet på mange måter sin karriere med den prisbelønte ungarske filmen Kontrol (2003) og har også laget en dokumentar om bandet Metallica (2013).