Bygdekinoen med sterk vekst i 2023

Bygdekinoen økte antall solgte billetter med 26 prosent fra 2022 til 2023. Det viser den ferske kinostatistikken for 2023 fra Film & Kino.

Totalt ble det solgt 96 297 billetter fordelt på 196 kinosteder ute og inne over hele Norge. 7 av de 10 mest sette filmene på Bygdekinoen i fjor var norske. De norske filmene sto for 64 prosent av det totale besøket.

Barnefilmer samlet 50 prosent av besøket i fjor, mens norske filmer sto for 64 prosent av besøket på Bygdekinoens forestillinger.

– Dermed er også Bygdekinoen i ferd med å hente seg inn igjen etter pandemien. Det mangler nå rundt 25 prosent til man er der hvor man var før pandemien, sier kinosjef Arnfinn Inderhaug i Bygdekinoen.

Bygdekinoen er organisasjonen Film & Kinos tilbud om kino på steder som ikke har en egen fast kino. Den har eget mobilt utstyr og viser film i alle typer lokaler og steder utendørs. Det er et lett tilgjengelig kinotilbud hvor Film & Kino sørger for film, kinomaskinist og visningsutstyr.

Aller best besøk på Bygdekinoen i 2023 var det på Norveg i Rørvik i Nærøysund kommune. På 53 forestillinger noterte kinostedet seg for totalt 2 381 solgte billetter.

Norske barnefilmer mest populære

Totalt i perioden ble det vist 52 ulike filmer på Bygdekinoens visninger. Aller mest besøkt var «Den første julen i Skomakergata» med sine 13 776 solgte billetter fordelt på totalt 214 forestillinger på bygdekinoene i Norge. Filmen «Kampen om Narvik» ble nest mest sette film i fjor med 11 055 billetter fordelt på 188 forestillinger. På tredjeplass finner vi «Folk og røvere i Kardemomme by» med sine 7 067 solgte billetter fordelt på 166 forestillinger.

– Kinotallene viser også hvor viktig det er å produsere norske filmer som kan vises på Bygdekinoen over hele Norge. Norske filmer med bred appell slår godt an hos Bygdekinoen. Kino er et viktig lavterskeltilbud som alle bør ha en lett tilgang til, konkluderer kinosjef Arnfinn Inderhaug i Bygdekinoen.

Kino er et viktig lavterskeltilbud som alle bør ha en lett tilgang til, konkluderer kinosjef Arnfinn Inderhaug i Bygdekinoen. (Foto: Helge Hansen)

Lokal tilknytning trekker ekstra

Og det viser seg at filmer med sterk lokal tilknytning trekker ekstra med publikum. Det viste filmen «Sulis 1907» i Nordland og «Fedrelandet» på nordvestlandet. «Sulis 1907» samlet hele 1 000 publikummere på førpremieren ute en regntung kveld i Sulitjelma fjellandsby.

– «Sulis 1907» i fjellet ved de gamle gruvene var et solid stykke arbeid fra lokale arrangører og Bygdekinoens kinomaskinister. Når 1 000 publikummere tok fjellturen i regn og norsk sommertemperatur blir dette et minne for livet for mange, forteller Arnfinn Inderhaug.

– Årets største opplevelse var utekinoene med filmen «Fedrelandet» på Norges fineste steder. Mye arbeid og organisering for filmskapere og distributører. En fantastisk opplevelse for de som fikk være tilskuere, sier kinosjef Arnfinn Inderhaug.

Administrerende direktør Espen Lundberg Pedersen i Film & Kino er ekstra fornøyd med den store norskandelen på Bygdekinoen i 2023.

– Norskandelen for Bygdekinoen viser viktigheten av norsk film for opprettholdelse av kinotilbud ute i distriktene, og tallene er overførbare tall til øvrige små kinoer ute i distriktene, sier Espen Lundberg Pedersen.