Om to dager, 23. mai starter innspillingen av krimserien «Harry Hole» i Oslo. Jo Nesbø har selv skrevet manuset, mens Øystein Karlsen skal regissere tidenes største norske tv-serie som blir å se på Netflix høsten 2025.
Cinema møtte regissør Øystein Karlsen på Harry Holes vannhull, Restaurant Schrøder i Oslo hvor han møtte pressen sammen med Jo Nesbø, hovedrolleinnehaver Tobias Santelmann i tillegg til svenske Joel Kinnaman som har rollen som den korrupte politimannen Tom Waaler og Pia Tjelta som skal spille Harrys kjæreste Rakel Fauke.
Fra amerikansk til norsk serie
Hvordan begynte denne turen for din del?
– Det er ganske lenge siden. Jo ringte meg jula for tre år siden. Først var det egentlig meningen at det skulle være en amerikansk serie. Så ble den første versjonen av manus levert for to-tre år siden. I løpet av den prosessen gikk det over til at man ville gjøre det her og gjøre det på norsk. Det er vi selvfølgelig kjempeglade for og jeg har vært involvert i prosessen i tre år.
Øystein Karlsen og Jo Nesbø har kjent hverandre i 25 år. Det gjør samarbeidet atskillig lettere forteller han:
– Vi gjort en del andre prosjekter hvor vi har skrevet på sammen. Så vi visste på en måte at vi har ganske lik smak. Det som er litt uvant for oss begge, er at han er vant til å være 100% sjef i sin verden. Jeg er stort sett vant til både å skrive og regissere selv. Men det har vist seg å være overraskende enkelt. Og veldig deilig å ha to hoder å dra veksel på – at man ikke blir sittende med alt ansvaret selv. Og så har vi så lik smak at hvis jeg står fast med noe, kan han ta over for meg. Og om han holder på med noe, kan jeg ta over for ham. Så det har vært veldig bra hittil.
Exit har åpnet dører
Exit har betydd mye for karrieren, forteller Karlsen:
– Det gikk bra med Dag i fire sesonger, og En natt gikk kjempebra kritikkmessig. Men Exit ble jo noe helt annet enn bare en tv-serie – det ble et fenomen. Det var slik at alle hadde sett den. Snittet for alle tre sesongene er at 43% av Norges befolkning har sett den. Og det er slike seertall som Erik Bye hadde på 60-tallet. Og så har den reist og fortsetter å reise over hele verden. Den hadde premiere i Tyskland i går. Det er klart at den har betydd mye. Både fordi vi viste at vi kunne få ganske mye produksjonsverdi uten altfor mye penger, og rett og slett fordi den ble en så stor hype. Plutselig, i stedet for å være en av kanskje 50 regissører som var aktuell på store prosjekter, ble jeg en av kanskje fem. Så det har mye å si på den måten. Man får de bra prosjektene.
Dette suverent største prosjektet ditt med et crew på 80. Det er en slik dimensjon som du ikke er vant til i norske produksjoner.
– Nei, men det er jo overraskende likt. Mye av grunnen til at vi er så mange er jo at det er så massivt. Du skal gjøre seks og en halv spillefilm – ni timer. Så da må du ha så mange. Ikke bare til å planlegge, men man trenger folk til å… I stedet for at man har to stykker som finner lokasjoner, har man kanskje fem personer på den jobben. I stedet for at man har tre kostymemakere som man ville hatt hvis man hadde et cast på 30, har vi et cast på 218. Så det synes jeg er ganske stort. Den dimensjonen er jo større, men når det kommer ned til jobben rundt kamera, er det akkurat det samme.
En emosjonelt vanskelig prosess
Hvor tidlig begynte dere å jobbe med å finne Harry Hole?
– Det er jo alltid en lang prosess – og en emosjonelt vanskelig prosess, synes jeg. For det var veldig mange inne for rollen. Det var tre andre stykker, som alle er glimrende skuespillere, som også kunne fått den helt fram til for kort tid siden. Og det å måtte ringe og si «Beklager, det ble ikke deg» til noen som kanskje har håpet på denne jobben i ganske lang tid, er ikke noe gøy. Det er ikke gøy for de som får beskjedene. Det er ikke gøy å være den som må gi beskjedene. Men når vi først landet på Tobias, føltes det som et utrolig bra valg. Jeg kunne kjenne allerede dagen etterpå at det var som å bli kvitt en stein i magen. Tobias er en fantastisk skuespiller. Når han i tillegg har de fysiske, gjenkjennbare trekkene som Harry har, og han er fantastisk å jobbe med, tror jeg vi har valgt en glimrende Harry.
Filming i Oslo-kaos
Det skal jo filmes mye i Oslo. Trafikkaoset rundt, hvordan kommer det til å påvirke dere under innspillingen?
– Det kan fort bli mye kaos når de i tillegg skal stenge Ring 1, så vi må prøve å skyte mest mulig på ett sted av gangen per dag. Men det er ikke alltid man kan det. Og det å gjøre de forflytningene kommer til å ta tid.
Hva var ditt første møte med Harry Hole?
– Det må ha vært en sommerferie. Jeg leste Flaggermusmannen da den kom. Jeg har hatt et forhold til Harry siden den tid. Det må ha vært for nesten 30 år siden. Jeg har lest alle bøkene. Så det er veldig deilig. Da slipper man å ta det fra bar bakke, og det er et univers jeg kan relatere til og kjenne. At man kjenner karakterene gjør det mye lettere å sette seg inn i Harrys verden.
Blir det 9 episoder á en time?
– Ja, episode 1 er litt lenger, som pilotepisoder er. Og så er de resterende 8 en time.
Hvor lang tid skal dere bruke på produksjonen?
– 110 dager er det vel nå. 110 dager opptak. Mesteparten i Oslo, og så litt i Praha, og så er vi litt oppe på en tundra i Finnmark og litt i Thailand, men det tror jeg er med et sekundært team bare. Så 95% er gjort i Oslo.
Hva slags budsjett har du fått å jobbe med? Det har du ikke lov til å si kanskje? Men hvor mye avgrensning setter Netflix på deg?
– Jeg føler at de er ekstremt supportive. Både de og Working Title, som er produksjonsselskapet, er flinke folk som har gjort dette før. De er flinke til å gi tilbakemeldinger, og jeg føler virkelig at begge er med og spiller produksjonen bedre. Så forløpet har bare vært helt prikkfritt.