Den storsatsende musikalfilmen om Robbie Williams trynet i åpningshelgen, til tross for gode anmeldelser. Den har kostet 100 millioner dollar og har spilt inn kun en million i USA.
Musikal/biopic-filmen «Better Man», som skildrer Robbie Williams’ popkarriere, har hittil ikke klart å finne sitt publikum. Filmen, regissert av Michael Gracey (The Greatest Showman), bruker omfattende CGI-effekter for å portrettere Williams gjennom en dataanimert ape – en kreativ og uvanlig vri som har vekket oppmerksomhet. Men det kunstneriske grepet ser ikke ut til å ha trukket folk til kinosalene.
Store kostnader, lave inntekter
Med et budsjett på hele 110 millioner dollar, primært drevet av de avanserte dataeffektene, var forventningene til filmen høye. Imidlertid har billettinntektene vært alt annet enn imponerende. Etter lanseringen i USA i helgen, spilte «Better Man» inn kun 1 million dollar, til tross for å ha blitt vist på nesten 1300 kinoer. De globale inntektene har så langt stoppet på 10 millioner dollar – langt unna det som kreves for å gå i pluss.
Står ikke i samme liga som tidligere suksesser
Mens biografiske filmer om artister som Queen (Bohemian Rhapsody), Elton John (Rocketman) og Elvis Presley (Elvis) har hatt stor suksess de siste årene, ser det ut til at Robbie Williams’ historie ikke har like bred appell. Dette kan være en medvirkende årsak til de svake tallene.
Kritikerne roser filmen
Til tross for de skuffende inntektene har «Better Man» fått positive tilbakemeldinger fra kritikere. Flere har trukket frem filmens unike visuelle stil og gripende fremstilling av Williams’ opp- og nedturer. Men det spørs om dette er nok til å snu trenden i billettsalget.
Better Man har norsk premiere 24. januar