Eminent om kjærlighet, tap og lengsel

De legendariske Dabbawallahs i Mumbai i India leverer millioner av matbokser i døgnet, overalt i byen.  De plukker opp matbokser pakket av husmødre og bruker offentlig transport for å ta dem til ektemennenes skrivebord. Dette intrikate og uvanlige systemet er så feilfritt at da det ble vurdert i en studie ved Harvard universitet konkluderte man med at bare én av en million matbokser går til feil person.

Saajan (Irrfan Khan) er en ensom regnskapsfører som gjør seg klar til å pensjonere seg. Han er en enkemann som holder seg for seg selv på jobben. Til lunsj har han sørget for å få en matboks levert fra en restaurant i nabolaget sitt. En dag åpner han den og får noe usedvanlig velsmakende mat – av en helt annen klasse enn han er vant til.

Ila har en ektemann som ignorerer henne. For å gjenvinne mannens oppmerksomhet begynner hun lage de mest fantastiske lunsjretter. Uventet kommer små papirlapper i matboksene når de kommer i retur. Etter hvert skjønner hun at de ikke kommer fra ektemannen, men at lunsjboksene feilleveres og havner på en annen manns bord. Den som mottar de feilsendte matboksene er den ensomme regnskapsføreren Saajan. Etter hvert utveksles det lapper begge veier og det oppstår et brevvennskap mellom husmoren og den ukjente mannen. Anonymiteten skaper også en åpenhet. Hun deler sin sorg ved å være i et kjærlighetsløst ekteskap. Den aldrende katolikken Saajan tenker på døden og har kjøpt seg en gravplass. Han hadde råd til en horisontal til sin avdøde hustru, men ikke til seg selv og bemerker at han selv vil ende opp i en vertikal gravplass: ”Jeg har brukt livet mitt til å stå på tog og busser, nå er jeg nødt til å stå selv når jeg er død.”

Begge føler at livet ikke er blitt det det burde være. Begge har de en ting felles; drømmen om det lille kongedømmet Bhutan hvor de måler brutto nasjonal lykke i stedet for bnp.

På kontoret er Saajan blitt belemret med Shaikh, en meget selskapelig ung mann som har blitt valgt til å ta over jobben hans når han nå skal pensjonere seg. Til å begynne med irriteres han over den unge mannen, men etter hvert utvikles det en fortrolighet mellom dem. Nærmest et far – sønn forhold. I en rørende scene, er Saajan et vitne i Shaikhs bryllup. Han er den eneste personen på den foreldreløse brudgommens side.

De tre hovedpersonene i filmen har ulik religiøs bakgrunn; Saajan er katolikk, Ila  er hindu og Shaikh muslim. Likevel åpner de seg for hverandre når de får muligheten til å dele historiene om sine liv.  
The Lunchbox er en ekstraordinær film om kjærlighet, tap og lengsel – eller som de Saajan sier «noen ganger går feil tog til riktig stasjon. »