– Som en del av forberedelsen til rollen som Django Reinhardt reiste jeg på Django-festivalen i Oslo for å sette meg bedre inn i musikken, forteller Reda Kateb til Cinema.

Franske Reda Kateb er for de fleste nordmenn nok meste kjent for rollene sin i filmer som Profeten, Far from Men og
Zero Dark Thirty.

– For meg var Oslo-turen en veldig viktig del av forberedelsene – det å oppleve hvordan forskjellige generasjoner tolker musikken hans i dag. Musikken hans er like levende i dag som den var på 1930- og -40-tallet. Jeg likestiller ham som komponist med klassiske komponister som Mozart og Beethoven. Det handler om musikk som overlever generasjoner.

– Hvordan er ditt forhold til gitaren?

– Jeg har ingen gitaristerfaring, men jeg har alltid spilt musikk selv om jeg ikke er noen proff. Jeg har spilt gnawa-perkusjon – en slag stor metall kastanjett – og guembri som er et tre strengeinstrument –en slag tradisjonell bass. Jeg er veldig glad gnawamusikk.
Django ga meg muligheten til å øve meg på gitaren, noe jeg nå har glede av på amatørnivå. Selv om jeg hadde øvd i tjue år ville jeg uansett aldri kommer opp på Django Reinhardts nivå.

– Hvor viktig er hans musikk for sigøynerne i dag?

– Jeg vil si det slik at den Django Reinhardt er like viktig for dem som Bob Marley er for Jamaica. Tenker du sigøynermusikk  -så tenker Django Reinhardt. Tenker du Jamaica -så tenker du Bob Marley.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen