Lager andre verdenskrigsdrama om kronprinsesse Märtha

I arbeidet har de avdekket en historie som strekker seg langt utenfor Norges grenser. 

– Kronprinsessens flukt fra Norge brakte henne til episenteret av verdensmakten, Det hvite hus, mens verden stod i brann. Her oppdager hun for første gang at hun har reell politisk innflytelse, og blir en uformell, men sentral maktfigur i Washingtons politiske kulisser. Serien har fått tittelen «Alt for Norge», forteller Alexander Eik.

Krinsprisesse Märtha fikk et nært forhold til president Roosevelt og det har i ettertid lenge vært spekulert på om de de hadde et forhold.

 

Stort budsjett

I dag ble det kjent at produksjonsselskapet Cinenord har fått tilbudt 27 millioner i tilskudd til «Alt for Norge» gjennom Norsk Filminstitutts insentivordning. Nå jobbes det med å fullføre finanseringen til serien, som vil bestå av totalt åtte timesepisoder.  Cinenord lager serien for NRK.

– Det er utrolig gledelig å ha mottatt dette tilskuddet til et prosjekt som er så viktig for vår historie, forteller en glad produsent i Cinenord, Silje Hopland Eik, og legger til: vår ambisjon er å lage en fantastisk tv-serie, med kvalitet i alle ledd.

 

Kvinnelig perspektiv på krigen

– Krigens historie har til nå vært mennenes historie. Heltedådene, sabotasjene, slagene. Tiden er overmoden for å vise et annet perspektiv. Å se disse verdensbegivenhetene gjennom kvinners blikk, sier Alexander Eik.

Serien vil følge kronprinsesse Märthas politiske, åndelige og feministiske oppvåkning. – Vi vil også bli kjent med andre sterke kvinneskikkelser, som for eksempel Eleanor Roosevelt, hoffdamen Ragni, moren Ingeborg, prinsessene Ragnhild og Astrid, og flere andre, sier co-manusforfatter Kallestein.

– Det er ikke mange som kjenner til hva kronprinsessen gjorde for fedrelandet sitt, fra sitt eksil i USA. Og hvordan dette hjalp nordmennene både under og etter krigen. «Alt for Norge» blir en inspirerende historie om maktkamp, mot, verdenspolitikk og en kvinnes politiske og personlige oppvåkning, med krigens dramatikk som bakteppe, avslutter Alexander Eik.