Fornærmelsen er fortellingen om et forsøk på dialog i det borgerkrigsherjede Libanon.
Det begynner som en mindre konflikt mellom den libanesiske kristne mekanikeren Tony (Adel Karam) og den palestinske ingeniøren Yasser (Kamel El Basha). Yasser jobber på leilighetskomplekset der Tony bor. Han merker en lekkasje fra Tonys balkong. Når han ber om tillatelse til å komme inn i leiligheten for å reparere, nekter Tony ham adgang.
Yasser reparerer avløpet uansett, men Tony ødelegger det og krever en unnskyldning for at han har tatt seg inn på hans balkong. Yassers avslag fører til rasistiske fornærmelser som kulminerer i «Jeg ville ønske Ariel Sharon hadde utslettet dere alle» med henvisning til Yassers palestinske bakgrunn. Yasser tenner på alle pluggene og slår til Tony. Det ender med et par brekte ribben. Tony vil ikke la det være uoppgjort og går til rettssak.
Det som i utgangspunktet er en privat fillesak blåses opp av media. Pressedekning av saken blir en landsdekkende mediejippo som gjenåpner av sår fra den femten år lange libanesiske borgerkrigen.
«Det er slik kriger starter,» sier presidenten til de to i et forsøk på å stoppe konflikten som truer landets stabilitet. Libanon vet dette bedre enn de fleste; borgerkrig raste i 15 år, fra 1975 til 1990. Rettssaken som følger blir stående som et vitnesbyrd om konflikten mellom folkegruppene. Viljen til forsoning er fraværende. Tonys advokat deler hans vrede og oppfatning om at palestinernes sak får mer oppmerksomhet enn de libanesiske borgernes. Tonys hat er ikke skapt av Yasser, det har dypere røtter. Yasser har hatt det vanskelig og ønsker å forsvare sin verdighet. Han opplever at palestinerne aldri vil bli velkomne, uansett hvilket land de slår seg ned i.
Regissør Ziad Doueiri er selv palestiner, oppvokst i Libanon og kjenner konflikten bedre enn de fleste. Etter debutfilmen West Beirouth i 1998 forelsket han seg i en kristen libanesisk kvinne, Joelle Touma, som kom fra en anti-palestinsk falangistfamilie. De giftet seg og skrev etter hvert manuset til Fornærmelsen sammen. I prosessen ble de skilt.
Ziad Doueiri tar et dristig grep når han i tillegg lar far og datter møtes i rettssalen som henholdsvis advokat for Tony og Yasser. Dermed gjør han også konflikten til ikke bare en etnisk og religiøs konflikt, men også til generasjonskonflikt.
Fornærmelsen er stor filmkunst. Den var Oscar-nominert i klassen for beste ikke-engelskspråklige film. Det er velfortjent.