Mesterlig debutant 

Den belgiske regissøren Lukas Dhont gjør en imponerende debut med Girl. Filmen tok Cannes med storm under årets festival og stakk av med en rekke priser i Certain Regard-seksjonen. 


Girl møter vi femtenårige Lara som er født i en guttekropp og som drømmer om å bli ballerina. Hun er den beste i byens danseskole. Lara bor hjemme hos sin far og sin yngre bror, hennes mor er fraværende (noe som ikke forklares). Lara er nok heldigere enn mange andre i den situasjonen. Hun har en forståelsesfull far, og støttes av leger for den kommende operasjonen for å rette opp sitt biologiske kjønn. Ballettklassen aksepterer henne som den hun er. 

Lukas Dhont skaper ikke noe unødvendige drama i filmen. 
Girl er først og fremst en likefrem fortelling om hvordan det oppleves for Lara å være fanget i feil kropp, og hennes vei mot sin egen kjønnsidentitet. Vi vet alle hvordan det oppleves å gå gjennom puberteten og de utforinger og de endringene som påvirker oss. For Lara handler de om å gjennom puberteten i en kropp som hun ikke føler seg hjemme i – det er en atskillig større utfordring. Hun drømmer om det tidspunket hvor hun fullt og helt blir seg selv. 

Med 
Girl har Lukas Dhont laget en skildring av en identitetskamp som de fleste av oss ikke vet noe om. Det er en film som er fri for både klisjeer og fordommer – et intimt karakterstudie som både er oppslukende og fanger deg som tilskuer. Det skyldes for en stor del hovedrolleinnehaveren – den sekstenårige debutanten Victor Polster som gir en rolletolkning så sterk at den treffer deg i både hjerne og hjerte samtidig.  

Lukas Dhont har laget et mesterverk med sin debutfilm. Det lenge mellom hver gang du opplever noe slikt.