«Arvingene» et stillferdig drama

Det godt voksne samboerparet Chela (Ana Brun) og Chiquita (Margarita Irún) lever fredelig i sin velutstyrte leilighet.i Asunción i Paraguay. Men de havner etter hvert i økonomiske problemer og må selge unna deler av innboet.

Når Chiquita på toppen av det hele må i fengsel på grunn av gjeld, blir den forsiktige og hjemmekjære Chela plutselig alene i huset sammen med hushjelpen Pati (Nilda Gonzales), noe som gjør at hun opplever nye impulser for første gang på lenge.

Chela tar på seg kjøreoppdrag for en gruppe eldre, rike kvinner, og blir kjent med datteren til en av dem, den åpne og energiske Angy (Ana Ivanova). Hennes nye tilværelse stiller også forholdet til Chiquita i et nytt lys. Det er et langsomt men ikke dvelende, detaljrikt men ikke overfokusert karakterdrevent drama som utspiller seg i mørke toner, velregissert og med gode og fint castede skuespillere. Foto er sobert og musikk-valget godt avpasset. Vi kan sitte tilbakelent i kinostolen og nyte denne historien med mørk sjokolade og lett-brus, dog ikke med pop-corn!

Arvingene fikk støtte fra Sør-fond i 2016, og er en co-produksjon mellom Paraguay, Tyskland, Uruguay, Norge, Brasil og Frankrike. Hovedprodusenten er La Babosa Cine fra Paraguay og medprodusenter er bl.a. Norsk filmproduksjon (Hilde Berg og Bengt Rognlien) og tyske Pandora Film som har co-produsert de fleste av Bent Hamers filmer.

Filmen fikk hele fire priser i Berlin i år: To sølvbjørner, FIPRESCI-prisen og The Readers Teddy Award. Filmens regissør Marcelo Martinessi ble intervjuet i den paraguayske avisen El Pais om tilstedeværelsen i Berlin:

«Paraguay har lenge vært et mørkeland hva gjelder film. Det lages ytterst få uavhengige filmer, og det lille som er blitt gjort er kun blitt vist i Paraguay. Berlinalen har blitt en døråpner for oss.»

Martinessi studerte kommunikasjon ved University of Asunción og film ved London Film School. Kortfilmene hans handler om litteratur og minner, og er blant annet vist på Berlinalen. Han var produsent i den første offentlige TV-kanalen i landet fra 2010 til statskuppet i juni 2012. Landets politiske kaos resulterte I filmen
La Voz Perdida, som vant pris som beste kortfilm på filmfestivalen i Venezia i 2016.

«Det er en fantastisk mulighet for et lite og ungt filmland å bli invitert til hovedkonkurransen i Berlin» sier Hilde Berg i en samtale med NRKs Filmpolitiet. «Å reise hjem med fire priser er utrolig gøy. Deltagelse i Berlin har betydd mye for filmen, både det å bli vist for et stort internasjonalt publikum og anerkjennelsen som ligger i prisene den mottok. I tillegg har den fått flotte kritikker, og den har blitt solgt til en lang rekke land», sier Berg.

Filmen er importert til Norge av Fidalgo med støtte fra Norsk filminstitutt.