Det er kruttrøyk i lufta og straks får vi det som kanskje blir den siste store westernfilmen fra Hollywood. Det har kommet mange gode westernfilmer de siste to tiårene, men det ser nå ut til at sjangeren er på vei ut. Vi har tatt et gjensyn med de 12 beste westernfilmene i det nye millenniet og laget en guide hvor du kan se de.

The News of the World (2020) er basert på en fiksjonsroman av samme navn, men med karakterer inspirert av sanne hendelser. Grunnet pandemien ble den amerikanske kinolanseringen noe amputert, men likevel gjennomført som et ledd i kvalifiseringen til Oscar-utdelingen. Og ikke minst fordi regissør Paul Greengrass følte at filmen hadde et aktuelt budskap som måtte ut til publikum i disse tider. Her hjemme får filmen premiere på Netflix 10. februar.

Den første sjangeren

Westernfilmen er en av de eldste og viktigste sjangrene i amerikansk filmhistorie. Sjangeren lar oss oppleve en svunnen tid den gang utvandrere forlot sivilisasjonen og reiste ut i villmarka. Westernfilmer byr på hardbarkede revolversvingere, cowboyer på hest, farlige indianere, det storslåtte amerikanske landskapet samt kampen mellom helten i hvit hatt og skurken i sort. Men dagens publikum har ikke like stor forkjærlighet for sjangeren og dens posisjon har dalt med tiden.

Sjangerens popularitet har kommet og gått, helt fra den første narrative filmen noensinne med The Great Train Robbery (1903) til dagens bølge av nyinnspillinger. Westernfilmen hadde en stor periode i Hollywood fra 1939 til ut på 1950-tallet og siden en europeisk avart med Spagettiwesterns på midten av 1960-tallet. Etter den kalde krigen fikk vi en amerikansk oppblomstring med Danser med ulver (1990) som ble belønnet med sju Oscar-statuetter og som en parallell til sin egen karriere spente Clint Eastwoods karakter på seg revolveren for en aller siste gang i Unforgiven (1992).

Vendepunktet

I det nye millenniet ser vi at sjangeren har blitt aktuell igjen med flere nyinnspillinger som 3:10 To Yuma (2007), True Grit (2010) og The Lone Ranger (2013). Sistnevnte kostet utrolige 250 millioner dollar i tillegg til markedsføring som ofte ansees som en lik stor sum på slike produksjoner. Den ble solgt inn som en slags ny Pirates of the Caribbean-film, var to og en halv time lang og ble kritisert for at Johnny Depp spilte indianer. Det eldre kjernepublikummet var mindre på kino og ungdommen hadde fått nye idoler med superhelter og likte ikke satsingen. Filmen floppet sammen med kostbare Jonah Hex (2010) og Cowboys & Aliens (2011), og studioene forbandt sjangeren med risiko.

Med Django Unchained (2012) og The Magnificent Seven (2016) ser vi hvordan originalitet og nytenkning kan fungere. Her ble det afroamerikanske publikum inkludert i det som tidligere har blitt regissert og rollebesatt av hvite menn. En annen årsak til nedgang i produksjon av westernfilmer i dag er at det kinesiske kinopublikummet er det største utenfor USA og de har ikke så stor sans for westernfilmer. I store trekk, westernfilmer tjener ikke store penger lenger og derfor blir produksjonen mindre.

Hva er western?

Før vi vurderer hva som er de beste westernfilmene i det nye millenniet må vi definere den. Western er en film hvor handling er lagt til den amerikanske ville vesten på 1800-tallet. Moderne westernfilmer som The Three Burials of Melquiades Estrada (2005), Brokeback Mountain (2005), No Country for Old Men (2007) og Hell or High Water (2016) anses som neo-western satt i moderne tid. Vi utelukker også The Proposition (2005) og de ulike filmene om Ned Kelly-banden som foregår i Australia eller Once Upon a Time in Mexico (2003) lagt til Mexico. Hybridfilmen Cowboys & Aliens (2011) som blander western og sci-fi utelukkes automatisk.

Flere filmer som handler om borgerkrigen som Could Mountain (2003), Lincoln (2012) eller The Beguiled (2017) må også utelukkes. Historier om borgerkrigen er satt i øst mens westernfilmer var lagt til vest, derav det ville vesten, og dette utelukker også Django Unchained (2012). Til slutt vurderer vi Deadwood: The Movie (2019) til å være en avsluttende TV-film til TV-serien ved samme navn og av samme årsak utgår også Broken Trail (2006) som ble laget som en miniserie for TV. Vi sitter dog igjen med en lang rekke gode filmer og dette er de 12 beste etter utgivelsesår.

1. Open Range 

Etter at Kevin Costner ble belønnet med sju Oscar-statuetter for Danser med ulver i 1990 skulle han vende tilbake til westernsjangeren flere ganger og bli det samme på 1990-tallet som det Clint Eastwood var for sjangeren på 1970-tallet. Wyatt Earp (1994) var et ambisiøst prosjekt som tok for seg nesten hele livshistorien til den kjente skikkelsen. Men en spilletid på over tre timer og en svak regi fra Lawrence Kasdan ble ingen stor suksess. Costner satte derfor seg selv igjen i registolen med Open Range (2003).

Charley (Kevin Costner) og Boss (Robert Duvall) holder kveg og lever fredelig som frie sjeler på den amerikanske prærien. Etter et voldsomt regnvær sender de assistenten til nærmeste by etter forsyninger, men han kommer ikke tilbake. Den vesle byen styres hardt og brutalt av en korrupt sheriff og en tyrannisk kvegbaron som misliker at andre beiter gratis på hans gress.

I tillegg til å regissere spiller også Kevin Costner hovedrollen sammen med Robert Duvall som utmerket seg allerede to tiår tidligere med westernoriginalen True Grit (1969) og Lawman (1971). Mens flere av de kommende filmene dette tiåret skulle være nyinnspillinger var dette en egenartet historie basert på romanen «The Open Range Men» av Lauran Paine fra 1990. Det er en tradisjonell westernfilm og en klassisk historie om hevn, ære og kjærlighet. Dette er ikke menn som oppsøker volden, men som ufrivillig blir en del av den.

Publikum serveres dyktig regi og storslåtte og vakre bilder fra håndplukkede James Muro som var oppgradert fra kameraoperatør i Danser med ulver til filmfotograf i Open Range. Filmen kom ikke i nærheten av Danser med ulver rent økonomisk, men gjorde det meget godt på kino verden over samtidig som den ble hyllet av kritikere. Open Range ansees i dag som en solid, dyktig og blant de beste westernfilm laget. Utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på SF anytime og Blockbuster.

2. 3:10 to Yuma 

2007 var et godt western-år med The Assassination of Jesse James, neo-western-filmen No Country for Old Men og ikke minst nyinnspillingen 3:10 to Yuma. Opprinnelig var dette en klassisk film fra 1957, men så kom Walk the Line-regissøren James Mangold og oppdaterte den på et underholdende og heseblesende vis med lovløse i testosteronfylte revolverdueller.

Da lovløse Ben Wade (Russel Crowe) blir arrestert etter å ha ranet en diligence og for å ha drept flere av passasjerene, går den fattige rancheieren Dan Evans (Christian Bale) i spissen for å få fraktet fangen dit hvor rettsaken skal finne sted. Det er den vanskelige økonomiske situasjonen i et nådeløst samfunn som tvinger Dan til å gjøre dette, selv om han burde ha vært hjemme hos familien sin.

Essensen i filmen er konfrontasjonen mellom protagonisten og antagonisten. Det psykologiske spillet begynner samtidig som vi setter ut på en reise i datidens lovløse landskap hvor nybyggerne er i ferd med å sivilisere det nye landet. Publikum utfordres på hvem de skal holde med. Crowe, kjent for godartete karakterer, spiller altså den drapslystne og lovløse, men selv om Crowe spiller en person som brutalt dreper for penger og overlevelse er det noe ved ham som publikum finner tillitsvekkende.

I framtoning kan filmens råskap minne om Sam Peckinpahs The Wild Bunch (1969). Den har også et interessant undertema hvor forholdet mellom far og sønn utforskes. 3:10 to Yuma er moderne i fortellerteknikk og byr på mange vendinger og overraskelser underveis. Filmen ble Oscar-nominert for beste lydmiks og beste filmmusikk. Dette er en god start om du skal innvies i den moderne westernfilmen. Utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på SF anytime.

3. The Assassination of Jesse James

En av de aller beste filmene fra det nye millenniet er The Assassination of Jesse James by the coward Robert Ford (2007) hvor den gjør opprør med det romantiske bildet på western og vi får sympati for en morder. Brad Pitt spiller Jesse James, en bankraner og morder, men allerede før filmen starter indikerer tittelen hvilken side i konflikten publikum skal ta, og hvem de skal føle avsky for. Svikeren Robert Ford blir spilt av Casey Affleck.

Filmen starter i 1881, da James-gjengen gjennomfører et togrøveri, men Jesse James har ambisjoner om å bli lovlydig og flytter med familien til Missouri. Det eneste som gjenstår er et bankran, men hans bande med lovløse var blitt færre. Han inviterte med seg brødrene Charles og Robert Ford for å rane banken, men de har fokus på dusøren på 10.000 dollar som er utlovt for Jesse.

The Assassination of Jesse Jameser en langsom og dvelende film som lar karakterene utfoldes og historien fortelles uten snarveier. De spektakulære voldshandlingene og actionscenene har blitt lagt til side for et mer utforskende, dialogbasert forhold mellom hovedkarakterene. Mye av spilletiden vies Jesses lynne. Det er tydelig at den ikke prøver å glorifisere denne perioden i amerikansk historie og handlingen er en reise i et kaldt og ugjestmildt landskap.

The Assassination of Jesse James varer i over to og en halv time og dveler mye ved landskapet, her fanget av Coen-brødrenes faste fotograf Roger Deakins, som denne gangen ble Oscar-nominert for sitt arbeid. Selv om ikke filmen gjorde det så stort på kino er dette en meget sterk og minneverdig film hvor det anspente forholdet mellom to kjente ikoner i westernhistorien utgjør en vesentlig attraksjon. Utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på SF anytime, Viaplay og Blockbuster.

4. True Grit 

Rooster Cogburn i den originale True Grit (1969) var basert på den legendariske skikkelsen Heck Thomas som fanget flere kjente lovløse. Han hadde en skyt først og spør etterpå-holdning, her spilt av Wayne med karakteristisk lapp over øyet. Cogburn er en Federal Marshal som blir betalt av en tenåringsjente for å jakte ned sin fars drapsmann. Den er svært dialogdrevet med mange finurlige og kjappe replikker. Det er den klassiske amerikanske western full av dramatikk og hvor skurker skytes raskt uten nåde. Wayne gjentok rollen i oppfølgeren Rooster Cogburn (1975).

Coen-brødrene ga skuespillerne strenge instrukser om å glemme John Wayne-filmen og gikk tilbake til originalmaterialet med romanen til Charles Portis fra 1968. De ønsket en mer realistisk tilnærming til historien. De fjerner elegant den første halvtimen av originalfilmen med en kort voice over og går rett på sak. 14 år gamle Mattie (Hailee Steinfeld) ankommer Fort Smith, skal finne sin fars morder og kommer i kontakt med Cogburn, nå spilt av Jeff Bridges. Sammen med Texas Ranger LaBoeuf (Matt Damon) starter de på en sti av døde på jakt etter hennes fars morder.

På interessant vis passer den sterke kvinnerollen Mattie enda bedre i 2010, men pussig nok har norsk tittel forflyttet fokus fra Jente med mannsmot til True Grit – Et ekte mannfolk. Rolletolkningene er langt bedre og mindre karikerte enn originalen. I store trekk en nyinnspilling scene for scene ispedd noen variasjoner i handlingen. Ofte er replikkene identiske og det er nesten så man mistenker at filmen er spilt inn på de samme stedene.

Det er en nydelig western med flotte landskapsbilder, filmet av Roger Deakins, supplert med munnrappe og kløktige dialoger mellom de tre hovedpersonene. Humoren er kanskje smartere og litt mørkere, og nettopp dens fravær fra originalfilmen var en av årsakene til at Coen-brødrene valgte å gjøre nytolkningen av romanen. Med Coen-brødrene byr filmen naturligvis også på mer troverdig voldelighet. En epilog skiller seg ut fra originalen med en fortelling om hva som skjedde i etterkant. Utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på Netflix, SF anytime, Viaplay og Blockbuster.

5. The Homesman

Tommy Lee Jones gjør som Clint Eastwood og regisserer mørke og dramatiske westernfilmer. Han pangdebuterte med The Three Burials of Melquiades Estrada (2005) som var en moderne westernfilm med konflikt på Mexico-grensen. Med The Homesman (2014), basert på en roman skrevet av Glendon Swarthout, gjør han nok en interessant og godt spilt fortelling om det ville vesten som et kaldt samfunn preget av store utfordringer.

1854, hardbarka Mary Cuddy (Hilary Swank) driver en gård på et øde forblåst sted i Nebraskaterritoriet hvor skandinaviske nybyggere har skapt et lite samfunn. Mary har blitt valgt ut til å eskortere tre gale kvinner, som grunnet difteri har tatt livet av sine barn, gjennom landet til et passende sted. Hun kommer over George Briggs (Tommy Lee Jones) som blir hennes kompanjong på en reise i et farefullt landskap med kriminelle og indianere.

Mary Cuddy anses som like hardbarka og tøff som mennene i området. Hun har ressurser, penger og egen gård, men er samtidig ugift. Mennene synes hun er herskesyk og ikke spesielt vakker. George Briggs er en likedans svært mislikt karakter og disse gjennomgår en karakterutvikling i deres samvær. Det er et nedslående drama hvor alt er vanskelig og det er lite glede eller positivitet. Det er en enkel historie om mennesker, følelser og menneskelighet. Slik som mange av filmene fra denne perioden er også dette en dvelende reise i et poetisk landskap laget på et avdempet vis for et voksent publikum.

The Homesman er sammen med Jane Got a Gun (2015) og Meek´s Cutoff (2010) en del av den mer nytenkende westernfilmen med sterke kvinneroller. The Homesman har en svært overraskende utvikling og en uventet avslutning. Vi ser Meryl Streep i en mindre rolle, ikke uvanlig da hennes datter spiller en av kvinnene preget av galskap. Vi må også anbefale musikken til Marco Beltrami. Finansieringen var ved produsent Luc Besson og Europa Corp som har teft for gode prosjekter, men The Homesman var dessverre ingen stor økonomisk suksess. Utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på SF anytime og Blockbuster.

6. The Hateful Eight

Django Unchained (2012) er utvilsomt en av Quentin Tarantinos aller beste filmer, men han har ikke plassert denne innenfor westernsjangeren ettersom den utspiller seg i sørstatene to år før den amerikanske borgerkrigen. Men filmen må ha gitt Tarantino mersmak, for med sin åttende film The Hateful Eight (2015) lager han en ekte westernfilm. Forhistorien var full av dramatikk; manuset var lekket, Tarantino nektet å lage filmen, men satte opp historien som en høytopplesning. Så endret han mening, oppdaterte manuset og startet innspilling av et blodig inferno

Historien er satt til en kraftig vinterstorm noen år etter borgerkrigen. En hestevogn med dusørjegere må søke ly på en jernvarehandel i fjellene i Wyoming hvor de imøtekommes av noen svært anspente folk. Blant de åtte hatefulle finner man en dusørjeger med en kvinnelig fange, en mann som hevder å være områdets nye sheriff, et par gamle soldater og det blir fort klart at alle åtte neppe vil overleve natten.

The Hateful Eight byr på gladvold, pur ondskap, kvinnehat og hensynsløshet. Det er rått og tøft og, med inspirasjon fra 1960- og 1970-tallet, kanskje blant sjangerens aller mest voldsomme. Den haler med vilje ut tiden, men fyller elegant på med perfekt iscenesatt og kløktig dialog. Filmens beste scene er den Tarantino-esque varianten av Poirot hvor en av de hatefulle åtte nøster seg gjennom det som har skjedd og ikke minst hvordan det har skjedd. Dette er dessverre en massiv avsløring av filmens handling så mer skal ikke røpes.

Som et brudd i hans filmografi var The Hateful Eight hans første film med en filmkomponist og veteranen Ennio Morricone, som har lydsatt flere av hans favorittspagettiwestern, ble behørig belønnet med Oscar. Her til lands kunne man se den kapittelinndelte filmen i sin fulle 70mm bredde på Cinemateker og siden har en slags miniserie-variant ble også spesiallaget for Netflix. Utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på SF anytime, Viaplay og Blockbuster.

7. The Revenant 

De fleste som så The Revenant (2015) var nok ikke klar over at dette var nok en fortelling om virkelighetens pelsjeger Hugh Glass som var fortalt i den klassiske westernfilmen Man in the Wilderness (1971) skrevet av Jack DeWitt som også hadde gitt oss A Man Called Horse (1970). Mange sier The Revenant er en nyinnspilling mens andre mener den er en nytolkning.

Året er 1823, etter å ha blitt angrepet av en bjørn, forlates eventyreren og pelsjegeren Hugh Glass (Leonardo DiCaprio) til sin skjebne og må kjempe seg gjennom den harde vinteren i villmarken. Med gode overlevelsesevner og et brennende ønske om hevn forsøker Hugh å kjempe seg tilbake til sivilisasjonen.

Uansett om man ser på filmen som en nytolkning eller ei er dette unektelig et av de aller beste og mest kjente bidragene i sjangeren i det nye millenniet. Flere ulike produksjonsselskaper og distribusjonsselskapet 20th Century Fox var svært dristig som godkjente en westernfilm som endte på 135 millioner dollar og med en spilletid på nærmere tre timer. Med Leonardo DiCaprio på plakaten klarte den, til tross for minimalt med dialog, å bli en stor internasjonal suksess med over 500 millioner dollar i inntjening.

The Revenant ble nominert til tolv Oscar deriblant for beste film. Regissør Alejandro G. Iñárritu, som året før hadde vunnet storeslem med Birdman (2014), vant igjen pris for beste regi, Leonardo DiCaprio vant beste mannlige hovedrolle og Emmanuel Lubezkis vant for beste foto. Filmen motbeviste at westernfilm i nyere tid ikke kunne bli en økonomisk og kritikerrost suksess. Utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på Netflix, Viaplay, SF anytime og Blockbuster.

8. Brimstone

Etter stor suksess med andre verdenskrigsfilmen Vinterkrig (2008) hadde nederlender Martin Koolhoven nok midler til å skrive sitt drømmeprosjekt Brimstone (2016). Koolhoven fikk tilbud om å finansiere den gjennom Hollywood, men ettersom dette var et pasjonsprosjekt som han hadde jobbet med i over fem år, avslo han dette og valgte egenfinansiering for å ha full kreativ kontroll. Resultatet ble en annerledes og stilistisk westernfilm som ble høyt hyllet og som tok de fleste prisene under hjemlandets filmprisutdeling.

Stumme Liz (Dakota Fanning) kommuniserer med sin ektemann og barn via tegnspråk. De bor i et lite hollandsk nybyggersamfunn hvor hun er jordmor. Samme dag som en ny pastor inntar prekestolen, tar hun imot et barn som dør i barsel. Liz og hennes familie er truet og det er noe skremmende med den nye pastoren, men faren er enda større enn først antatt.

Brimstone er en ulv i fåreklær som er langt mer original, nytenkende og annerledes enn først antatt. Det er en svært visuell film som byr på et kaldere og mer ubarmhjertig landskap enn den sedvanlige tørre og solherjede jorden. Det er en dvelende film som på kreativt vis tar seg tid til å fortelle en intrikat historie. Etter en voldsom begynnelse tas vi med videre til en Deadwood-aktig gruvelandsby hvor grusomheter fortsetter. Fortellerstrukturen er ikke kronologisk, vansirede Guy Pearche som er Pastoren gjentar derfor en lignende fortelling som kan minne om strukturen i Memento (2000), og begynnelse og slutt kommer ikke nødvendigvis i den rekkefølgen. Sakte, men sikkert avdekkes karakterenes bakenforliggende historie.

Brimstone er en ubarmhjertig og nådeløs film som er svært mørk i tonen. Regissøren påpeker at et av utgangspunktene for å lage filmen var at i den ville vesten hadde kvinnene to valg; å gifte seg eller bli prostituerte. På den ene siden er det en westernfilm med sterke kvinneroller, på den andre siden westernfilmens svar på Menn som hater kvinner (2009) mikset med Quentin Tarantino. Det er solide skuespillerprestasjoner, svært solid regi og en vakkert fotografert film. Brimstone ble vist på enkelte Cinematek i Norge samtidig som den ble utgitt på DVD og Blu-ray. Den kan også sees på HBO Nordic og SF anytime.

9. Hostiles

Regissør Scott Cooper har laget flere store Hollywood-produksjoner med store skuespillernavn, men hvor den svært såre og Oscar-belønnede Crazy Heart (2009) utmerker seg som hans beste. Det tenkte også kona til manusforfatter Donald E. Stewart som ga Cooper et pasjonsprosjekt Stewart hadde skrevet før han døde. Cooper oppdaterte manuset og fikk med seg Christian Bale og Rosamund Pike til Hostiles (2017) som har blitt et nesten like sårt og godt resultat som Crazy Heart.

Året er 1892 og den erfarne kavalerikapteinen Joseph Blocker (Christian Bale) får i oppdrag å eskortere Cheyenne-høvdingen Gule Hauk (Wes Studi), som har sittet fengslet i 7 år, til sine hjemtrakter i Montana. Begge har kjempet mot hverandre i konfliktene mellom hæren og indianerstammene og nærer et intenst hat mot hverandre. En gruppe på fem fra kavaleriet og fem indianere setter i vei gjennom de krigerske Commanche-indianernes land. Her kommer de over Rosalee Quaid (Rosamund Pike) som er den eneste overlevende etter en massakre.

Hostiles, som betyr fiendtlig, presenterer tidlig to brutale hendelser; kavaleriet som brutalt tar for seg rødhuder samtidig som hvite nybyggere på indianernes land nådeløst blir slaktet ned. Blocker og Gule Hauk har kjempet mot hverandre på hver sin side av konflikten, men løslatelsen av indianeren har blitt en stor nasjonal sak og Blocker er nødt til å bite i seg hatet. En naturlig forvandling er i anmarsj med forsoning og gjensidig respekt. Hostiles er vakker og poetisk i all sin grusomhet og byr muligens på den beste forståelsen av dette urfolket siden Danser med ulver.

Det er en gripende film laget på riktig vis. Den er dvelende, tempoet er skrudd ned, men byr samtidig på såpass mange dramatiske hendelser at de fleste ikke vil oppleve den for rolig. Storslåtte landskapsbilder i urørt natur gir assosiasjoner til Terrence Malick om han hadde laget en westernfilm for noen tiår siden. Og for øvrig, all honnør til Christian Bale som snakker indianernes språk. Utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på SF anytime, Viaplay og Blockbuster.

10. Woman Walks Ahead

Som flere av de nyere westernfilmene byr også Woman Walks Ahead (2017) på en sterk kvinnerolle. Filmens manus er basert på boka «Eileen Pollack’s Woman Walking Ahead: In Search of Catherine Weldon and Sitting Bull» og er skrevet av Steven Knight som skrev solide Eastern Promises (2007). Regien er ved Susanna White som laget spionfilmen Our Kind of Traitor (2016) mens tittelen spiller på Jessica Chastains karakter Cathrine Weldons indianernavn.

1890, enken Catherine Weldon (Jessica Chastain) reiser fra New York til Dakota for å male et portrett av den siste gjenværende høvdingen Sitting Bull. Hun møtes med avsky og fiendtlighet av både militæret og de fastboende som hater indianerne. Den hvite mann prøver å tvinge Lakota-indianerne til å signere en avtale hvor de vil miste mye av sitt land, men Catherine skal bli en sterk stemme og kjempe for deres rettigheter.

Moderne westernfilm har et mer forståelsesfullt syn på indianere sammenlignet med de klassiske filmenes portrettet av de som villmenn. Her er indianerne offeret og en jaget folkegruppe. I tillegg til å være en film av en kvinnelig regissør, og ha en sterk kvinnerolle, handler dette også om urett, forståelse og forsoning. De hvite hater indianere mens Catherine er en mer liberal person. På et vis er dette en slags kvinnelig Danser med ulver med fokus på politikk fremfor action.

Det er et sårt drama hvor Catherine Weldon blir utgangspunktet for å fortelle skjebnen til Sioux-indianerne. Vi lærer om deres kultur gjennom henne og ikke minst er den aktuell med naturvern og hvordan mennesket utnytter og ødelegger jorden i dag. Mens foto er utsøkt mangler filmen det lille ekstra på regi og klipp. Den blir nok ikke stående som noen moderne klassiker, men det er en interessant forhistorie til massakren ved Wounded Knee selv om den ikke er helt historisk korrekt. Utgitt på Blu-ray og DVD og kan sees på Viapley, SF anytime og Blockbuster.

11. The Ballad of Buster Scruggs 

Dette er en antologifilm som samler seks historier til en film. Coen-brødrene hadde skrevet på korte historier gjennom 25 år, men innså at ingen av historiene kom til å bli noen langfilm. Coen-brødrene er kjente forkjempere for det store lerretet, men viste samtidig at ingen av de store filmstudioene ville finansiere en slik type film. De samlet historiene til en samling i vanlig spillefilmtid og presenterte manus til produksjonsselskapet Annapurna som senere solgte den inn til Netflix.

Denne samlingen av kortfilmer er en eklektisk blanding av historier om Buster Scruggs, en spjæling og en sangfugl, men som er lynrask med sin revolver. En bankraner møter motstand av kassereren og havner midt i et indianerangrep. En mann driver et freakshow sammen med en handikappet mann og en gullgraver er på jakt etter en gullåre.

The Ballad of Buster Scruggs (2018) bryter med den klassiske westernfilmen på flere måter, blant annet har den en karakter som henvender seg til kamera og det er på uvanlig vis en antologifilm. Men samtidig byr den på kjente og kjære settinger fra den ville vesten vi elsker. Scenografi, tidsånd, karakterer og kostymer er ypperlig. Vi får revolverdueller i småbyen, den nødvendige turen innom horehuset, gullgraverens teft for gull, og fellesnevneren for alle historiene er skjebnens ironi og døden. Filmen er storslått visuelt og hver av historiene er mer imponerende enn mange av samtidens frittstående westernfilmer.

De har lekt med westernsjangeren i Fargo (1996) og No Country for Old Men (2007) før de laget en moderne klassiker med True Grit (2010). I The Ballad of Buster Scruggs har de fått med seg toppnavn som Liam Neeson, Tom Waits, James Franco og Brendan Gleeson for å nevne noen. Den er ikke for alle, til det er den noe absurd og uvanlig, men har du en kjærlighet for westernsjangeren er dette en film du bør få med deg. Kan strømmes på Netflix.

12. The Sisters Brothers 

Alison Dickey, kona til John C. Riley, hadde produsert Terri (2011) skrevet av Patrick DeWitt. Hun spurte om han hadde noe annet på gang og fikk lese hans upubliserte roman «The Sisters Brothers». Dickey kjøpte filmrettighetene med en gang og tok historien til franske Jacques Audiard, regissøren av Profeten og Rust og bein, som hun hadde stor respekt for. Han fikk frie tøyler til å lage filmen han ønsket og dette har resultert i en westernfilm som skiller seg fra klassisk western.

Oregon 1851. Hermann Warm (Riz Ahmed) har stjålet fra den mektige Kommandanten som sender de notoriske brødrene Eli og Charlie Sisters (John C. Reilly og Joaquin Phoenix) for å finne og drepe ham. Speideren John Morris (Jake Gyllenhal) er sent i forveien for å spore ham opp og holde et øye med ham til Sisters-brødrene kommer.

Vi følger brødrene og drapsmennene i tykt og tynt samt i deres innbyrdes maktkamp. Charlie er den sjefete og impulsive drukkenbolten mens Eli er den følelsesladde og mer tilbakeholdne. Det er en svært dialogdrevet film med herlige replikker. De reiser gjennom småbyer og åpent landskap på jakt etter Warm og de havner alltid i trøbbel. Det blir en reise full av farlige overraskelser og historien tar flere uventede vendinger.

Setting, kulisser og kostymer er perfekt, selv om filmen er spilt inn i Europa. Den er mer moderne i skuespill og dialog enn klassisk western, annerledes på en litt absurd skrudd måte. Det er en slags hybrid med innspill av ting som ikke helt passer inn i fiksjonsuniverset. På undersiden ligger en finurlig mørk humor på lur og den har voldelige tendenser som en Tarantino-western. Slik som The Ballad of Buster Scruggs var også The Brothers Sisters produsert av Annapurna. Den ble riktignok ingen stor suksess til tross for at den vant Sølvløven for beste regi ved filmfestivalen i Venezia. Utgitt på DVD og Blu-ray og kan sees på Netflix, SF anytime, Viaplay og Blockbuster.

 

Øvrige filmer som har blitt tatt med i betraktningen er blant annet All the Pretty Horses (2000), Shanghai Noon (2000), Shanghai Knights (2003), The Alamo (2004), Seraphim Falls (2007), Appalloosa (2008), Jonah Hex (2010), Meek´s Cutoff (2010), Blackthorn (2011), The Salvation (2014), A Million Ways to Die in the West (2014), Bone Tomahawk (2015), Slow West (2015), Free State of Jones (2016), The Duel (2016), In a Valley of Violence (2016), The Ballad of Lefty Brown (2017), In a Valley of Violence (2016), The Magnificent Seven (2016), The Wind (2018) Mohawk (2017), Damsel (2018), Never Grow Old (2019), The Kid (2019) og Never grow old (2020).

Delta i diskusjonen