Tuva Novotny skal igjen regissere Pia Tjelta. Suksessen og samarbeidet med Blindsone Blindsone har tydeligvis gitt mersmak.

«Blindsone» stakk av med flest Kanonpriser i Trondheim

Produsent Elisabeth Kvithyll vant prisen for beste produsent for sitt arbeid med
Blindsone, mens Tuva Novotny selv tok prisen for både beste regi og beste manus. Pia Tjelta vant for beste kvinnelige hovedrolle for sin prestasjon som en foresatt i møte med en krise. Oddgeir Thune vant prisen for beste birolle for sitt bidrag.

Prisen for beste mannlige hovedrolle gikk til Tobias Santelmann for
​Mordene i Kongo.​

 

«Kvinnenes år» i norsk film

– Det er gledelig å se at 2018 var et filmår der kvinner gjorde seg sterk bemerket både foran og bak kamera, sier direktør Silje Engeness i Kosmorama.

I tillegg til at prisen for beste regi, manus og produsent alle gikk til kvinnelige filmskapere, var det kvinnelige vinnere i kategorien for produksjonsdesign. Se oversikt over alle vinnere under.

Under Kanonprisen ble også Edith Carlmar-prisen delt ut, og denne gikk i år til Tuva Novotny. Denne prisen skal gå til en kvinnelig filmarbeider som har vist integritet, nytenkning og vilje til å bryte grenser. Juryen vektla Novotnys allsidige bakgrunn og sterke innsats gjennom regidebuten i sin begrunnelse.

 

Her er årets vinnere:

Beste produksjonsdesign: Lina Nordqvist (
Sonja)

Beste lyddesign: Gisle Tveito (
Utøya 22. juli)

Beste klipp: Silje Nordseth og Karsten Meinich (
Tårnet)

Beste kvinnelige hovedrolle: Pia Tjelta (
Blindsone)

Beste birolle: Oddgeir Thune (
Blindsone)

Beste manus: Tuva Novotny (
Blindsone)

Beste regi: Tuva Novotny (
Blindsone)

Beste foto: Martin Otterbeck (
Utøya 22. juli)

B
este mannlige hovedrolle: Tobias Santelmann (
Mordene i Kongo)

Beste produsent: Elisabeth Kvithyll (
Blindsone)

Filmwebs Kanonpris – Publikumsprisen:
Skjelvet