Midge Costin har skapt lydeffekter til mange av Hollywoods største blockbustere. Med Making Waves: The Art of Cinematic Sound hedrer hun filmlyden og alle lydfolkene som har skapt historiske øyeblikk.
(CANNES) Som lydklipper har hun jobbet på filmer som Armageddon, Days of Thunder, The Rock og Con Air. I dag underviser hun i filmlyd på USC School of Cinematic Art. Hun forteller at hun har jobbet med Making Waves, som er hennes regidebut, siden 2010.
Fascinert av filmlyd
– Helt siden jeg så Apocalypse Now har jeg vært fascinert av filmlyd og hva slags funksjon den har i historiefortellingen. I starten av filmen ser vi Martin Sheen ligge i en seng, og vi hører lyden av helikopter. Vi tror han er i jungelen. Men det viser seg at han faktisk er i Saigon og at han ser opp på et takvifte. Slike øyeblikk viser magien til filmlyd, sier hun og fortsetter:
– For ni år siden gjorde Bobette Buster, min produsentpartner, meg oppmerksom på at det er laget filmer om både foto og klipping. Men ikke om filmlyd, merkelig nok. Det var derfor på høy tid at publikum ble mer kjent med filmlyd.
Klipp fra kjente filmer
Hun bestemte seg tidlig for at dokumentaren måtte ha mange klipp fra kjente filmer som illustrerer gode lydeffekter.
– Jeg klarer ikke å lese bøker om filmlyd. Det er helt meningsløst. Det må høres og du må se konteksten. Vi har med mange klipp, for eksempel Nashville, Saving Private Ryan og Apocalypse Now.
Det var litt av en møysommelig prosess å få rettighetsklarert alle klippene, forteller hun.
– Vi laget vi et stort dokument, hvor vi førte opp bilder og klipp fra over tusen filmer, som måtte godkjennes av advokatene våre. Vi kunne ikke bruke klippene helt uten videre – kun for underholdnings del. Vi løste det ved å benytte klippene i en kontekst, hvor intervjuobjektene trekker frem gode eksempler på bruk av lyd. Et eksempel på noe vi ikke hadde rettigheter til, var musikken til The Doors fra Apocalypse Now.
Mesterne med
En lang rekke kjente lyddesignere, skuespillere og regissører medvirker i Making Waves. Blant disse er Steven Spielberg, George Lucas, John Lasseter, Robert Redford og Christopher Nolan.
– Det var lett å få med lydfolkene. Det var litt mer krevende å få filmskapere til å stille opp. Men de som virkelig brenner for filmlyd stilte gledelig opp.
Hun mener Cannes betyr mye for filmen.
– Jeg ble så glad da jeg fikk vite at filmen hadde blitt tatt ut til Cannes. Dette er den mest prestisjetunge festivalen i verden. De aller fleste tenker ikke så mye over lyd i filmer. Det å vise denne filmen i Cannes gjør at filmlyd og prosessen bak når ut til et stort, internasjonalt publikum. Cannes-deltakelsen føles virkelig som en hyllest til alle som jobber med filmlyd. Det føles godt å være her, sier hun.