Tre gjengående filmtemaer i spill

Det er spill som lar seg inspirere av filmestetikk og filmtemaer. Dette vil vi se nærmere på i denne artikkelen når vi fokuserer på tre filmtemaer som går igjen i spill.

Hvorfor er filmtemaer så populært i spill?

Det finnes flere årsaker til at filmtemaer kan finnes i spill. Det er først og fremst et spørsmål om estetikk. Estetikk gjennomsyrer en films visuelle uttrykk og det er blitt mer og mer vanlig at populærkulturen adopterer et stadig mer ekstremt visuelt uttrykk. Det er ikke bare historiespill og spill med en utpreget storyline som låner fra filmens verden, det finnes også eksempler på spilleautomater med filmtema.

Hvem låner fra hvem?

Det kan fort bli et spørsmål om hvem som egentlig låner fra hvem, for selv om vi ser eksempler på filmtemaer i spillebransjen, går det også andre veien. Det er blant annet mange filmer som låner både estetikk og utgangspunkt fra spillverdenen. Dette gjelder for eksempel storfilmserier som Resident Evil (2002-2016) og Tomb Raider (2018). Dette er både spill og filmer som appellerer til et enormt bredt publikum, hvor spillenes univers og estetikk i stor grad egner seg for filmmediet. Dette skyldes blant annet at de fleste spill som slår an hos en større del av befolkningen benytter seg av en særlig øyenfallende estetikk og ofte et ekstremt uttrykk. Det at mange spill også bygger på en gjennomgående og omfattende mytologi, gjør også at det passer perfekt til filmmediet.

Noen ganger går dette imidlertid også andre veien og vi kan se at filmer (som ofte også er bygget på bøker) som Ringenes Herre-trilogien og Harry Potte-universet blir til spill etter at filmer og bøker allerede er blitt en suksess. Dette er en desidert voksende trend i filmbransjen.

Klassereisen

Et tema som går igjen i mange spill er den forjettede klassereisen. Den amerikanske drøm om å være sin egen lykkes smed er et populært tema i mange filmer. Filmer som The Great Gatsby (1974 og 2013) viser hvordan 1920-tallets New York og omegn ble en populær lekeplass for drømmere og visjonærer før børskrakket satte en stopper for manges drømmer i 1929. Dette er også temaet i spillet High Rise, som låner tema og art deco-estetikk fra filmer som nettopp The Great Gatsby.

Femme Fatale

Femme fatale er en gjengående kvinneskikkelse i filmhistorien som oppstod med den klassiske filmsjangeren film noir som hadde sin storhetstid i Hollywood på 1940-tallet. En femme fatale har et bedragersk ytre og lumske intensjoner. Den lunefulle tvetydigheten og kontrasten mellom ytre og indre har skapt grunnlaget for flere feministiske filmteorier og tolkninger av filmhistoriens store klassikere som The Big Sleep (1946), men også i tegneserieformen Jessica Rabbit i filmen Hvem lurte Roger Rabbit? (1988). Sistnevnte er en åpenbar inspirasjonskilde for temaet i spillet Lady in red, der film noir-inspirert estetikk og overdrevet tegneserieestetikk gjør seg gjeldende.

Oppdagelsesferd

Et tema som kretser omkring spennende oppdagelsesferd, preger både spill og film. Dette er et plott som egner seg til både film og spill fordi det er en storyline som kan brukes i flere typer spill hvor man skal finne elementer og som spenningselement i plottet på film. I spillet Sun Quest er det også et oppdagelsesaspekt som driver spillet. Dette temaet gjør seg spesielt gjeldende i filmer som Indiana Jones-serien hvor oppdagelsesaspektet forførte en hel verden. Et gjensidig påvirkningsforhold

Kort oppsummert er det altså flere temaer som går igjen på film og i spill i et slags gjensidig påvirkningsforhold. Hovedspørsmålet når det kommer til dette forholdet er hvilken industri som låner fra hvem. Dette blir et spørsmål om høna og egget og nok ikke noe som blir løst med det aller første, men det er allikevel interessant å se, at selv spill som ikke er drevet av plott eller historie, som mange eventyr- og strategispill er, fremdeles låner både tema og visuelle hint fra filmens verden.