Norsk filminstitutt gir 3,5 milioner kroner til en landsomfattende kampanje som skal få publikum tilbake til kinosalen. 

– Kampanjen skal minne folk på hvor fint det er å se film på kino, og den magien som oppstår når man har gode filmopplevelser i en mørk kinosal, sier NFI-direktør Kjersti Mo.

På grunn av korona-pandemien har norske kinoer vært stengt og deretter gjenåpnet med begrenset kapasitet. Tall fra Film & Kino viser at publikumstall og omsetning faller drastisk med de begrensningene kinoene er pålagt i dag.
Kampanjen skal foregå på de lokale kinoene, i bybildet ute blant folk, på sosiale medier, i trykt presse, radio og tv, og vil gå over en periode på ett år. Film & Kino er mottaker av tilskuddet, og leder kampanjen.

– Kinoene er et av de tryggeste stedene å sosialisere i korona-tiden, smittevernet blir der godt ivaretatt av proffe folk som er vant til å ta imot publikum. Denne kampanjen skal minne folk på hvor fint det er å se film på kino, og den magien som oppstår når man har gode filmopplevelser i en mørk kinosal, sier Kjersti Mo i en pressemelding fra NFI.

Det er en rekke nye norske filmer som er klare for å bli sett på kinolerretet i høst, og som det knyttes store forventninger til. Dianas bryllup hadde premiere forrige uke og fikk gode kritikker, denne helgen kunne publikum gå å se den kritikerroste og prisvinnende dokumentarfilmen til Benjamin Ree, Kunstneren og tyven. Deretter er det store kinopremierer på rekke og rad: Knutsen og Ludvigsen 2 – det store dyretBørning 3Den største forbrytelsen og dokumentarfilmen om Aksel Lund Svindal.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen