Si hva du vil om Isabella Eklöf, men hun er ikke redd for å provosere. Det gjorde hun med debuten «Holiday» og det gjør hun nok en gang med «Kalak».
PÅ KINO FRA 19. APRIL: Nok en gang graver Isabella Eklöf inn i menneskehetens mørkere hjørner. Debuten «Holiday» (2018) handlet om en ung jente i klørne til en gangster i Tyrkia, og inneholdt en sjokkerende brutal og grafisk voldtektsscene. «Kalak» starter med en enda mer realistisk incestuøs overgrepsscene hvor den unge Jan (Emil Johnsen) blir utsatt for overgrep av sin egen far.
«Kalak» bygger på norsk-danske Kim Leines selvbiografi. Bok- og filmtittelen betyr samtidig både ekte og skitten grønlender. Det er en gripende skildring av det grønlandske samfunnet, volden, erotikken og friheten. Men under det hele ligger det seksuelle misbruket i tenårene som et åpent sår som leder til et eskalerende stoffmisbruk.
Flukten fra traumene
Deretter følger vi Jan som voksen hvor han har flyttet til Grønland med sin kone (Asta Kamma August) og to barn. Her jobber han som sykepleier for å starte et nytt liv fjernt fra de vonde minnene.
Samtidig er dette også en fortelling om Grønland – et samfunn med som sliter med store problemer med både sosiale og politiske overgrep.
Traumene etter farens (Søren Hellerup) overgrep hjemsøker ham likevel. Han prøver å bøte på det ved å ha så mye utenomekteskapelig sex som mulig med noen grønlendere. Samtidig er hans i rask ferd mot stupet. Han døyver sine smerter med et akselrerende pillemisbruk hentet fra sykehusets medisinskap.
Emil Johnsen i hovedrollem er med på å løfte «Kalak». Jeg sliter litt mer med den tilsynelatende likegyldige tilnærmingen til Asta Kamma August i rollen som hans kone.
«Kalak» må sies å være en usedvanlig panskandinavisk film. Den bygger på selvbiografien til en nordmann som skriver på dansk. Regien er av en svenske bosatt i Danmark, mens hovedrollen spilles av en nordmann som er bosatt i Sverige som snakker dansk i filmen.