I dag kjenner vi James Cameron som en grensesprengende og innovativ regissør som stadig setter rekorder. The Abyss var første gang han jobbet med et gigantisk budsjett.
Tidligere i år ble den restaurerte utgaven av James Camerons The Abyss (1989) satt opp som eksklusive kinovisninger. Disse ble sett av rundt 2000 publikummere. Dette var den halvtimes lengre versjonen som opprinnelig hadde en begrenset kinolansering i 1993. Den store interessen rundt The Abyss skyldes at filmen i svært lang tid kun har vært tilgjengelig på det daterte formatet DVD. Nylig kom en høyoppløselig True Lies (1994) som også hadde hatt en likedan skjebne. Et gjensyn med True Lies ble opplevd som noe datert, men hva med The Abyss?
Redningsoperasjon
Historiens utgangspunkt er ubåten USS Montana som synker etter nærkontakt med noe ukjent. Med en besetning på 156 menn synker atomubåten ned til 630 meters dyp. Om bord har den 192 stridshoder. Bud (Ed Harris) er sjef på en undervanns boreplattform. Nå blir han rekruttert av den amerikanske marinen til en redningsoperasjon sammen med sin fraseparerte kone Lindsey (Mary Elizabeth Mastrantonio) som har konstruert denne undersjøiske riggen. Med på laget følger et knippe hardbarka oljearbeidere, men operasjonen ledes av NavyZeal-løytnant Coffey (Michael Biehn).
4K+Blu-ray: «True Lies» – Nyoppusset til sitt 30 års jubileum – CINEMA
Etter karakteretablering kommer konflikt og høydramatikk med uforutsette hendelser. I dypet finner letemannskapet døde mennesker og observerer også noe merkelig som lyser. En kamp mot klokken og kamp for overlevelse begynner i møte med det gåtefulle. Nå må en tett sammensveiset gjeng med oljearbeidere kjempe i tykt og tynt. Det som følger, er undervannspanikk, en rekke nødstilfeller og dødsfall. Det er store likheter til redningsoperasjonen i Aliens hvor ting går galt, men her er monsteret byttet ut med en annen fare. I tredje fase tar filmen en ny retning idet Cameron starter sin egen variant av Nærkontakt av tredje grad og The Day the Earth Stood Still.
Nye 4K-skanninger
Både på 4K-platen og Blu-ray platen finner vi begge versjonene av The Abyss. I hovedmenyen kan man enten velge kinoversjonen eller den tretti minutter lengre special edition. Begge er mastret fra de nye 4K-skanningene. Og de som ikke har sett filmen på mange år premieres nå for å ha ventet. Det er en mesterlig restaurering av en sci-fi klassiker som fortsatt imponerer stort i dag. Til og med de 35 år gamle spesialeffektene fra ILM holder seg godt. I et nytt intervju på den separate bonusplaten påpeker Cameron at spesialeffektene kunne blitt laget fem ganger bedre i dag, men at resten av filmen ikke kunne ha blitt laget bedre. Totalt er det en time med nytt bonusmateriale.
Alien-universet – historien bak – CINEMA
Det er en undervannsfilm som kombinerer Camerons to favorittsysler; dykking og sci-fi. Han kontaktet Al Giddings som var undervannsfotograf på Dypet (The Deep, 1977) og ønsket at han skulle gjøre opptakene av The Abyss. Dypet var en høyst innovativ film, men ble laget uten at skuespillerne fikk sagt noen replikker under vann. Visjonære Cameron fikk laget nye dykkerhjelmer som tillot kommunikasjon og opptak av dialog under vann.
Teknologisk nyvinning
Videre presset han ytterligere grensene for teknologisk nyvinning. Utover effektene til ILM ble spesielt lyssetting under vann definerende for kommende filmproduksjon. Videre ble det tatt i bruk nye undervannsskip som ble kombinert med miniatyrer. Og ikke minst ble det hele filmet i en gigantisk tank tiltenkt et atomkraftverk. Så å si hele filmen utspiller seg i vannet og det vies mye tid til skildre utfordringene med dette i bonusmaterialet.
Blu-ray: «The Deep» – En livsfarlig undersjøisk skattejakt – CINEMA
The Abyss tok opp et viktig tema i sin samtid og byr på et overtydelig budskap og gir en klar beskjed. Høsten 1989 var det premiere på The Abyss med sin tidvis apokalyptiske visjon. Sovjetiske ubåter er filmens fiendtlige bilde og sentralt er frykten for Sovjetunionen. Gradvis skal atomkrig bli en reel fare i filmen, som også i virkeligheten var menneskehetens største trussel den gang. Slik kan filmen sees på som en slags antikrigsfilm, men først og fremst et innlegg mot atomvåpen. Interessant nok, kun tre måneder etter dens premiere, beslutter myndighetene i tidligere DDR å åpne grenseovergangene, senere kjent som «Berlinmurens fall». Kort tid senere ble Sovjetunionen oppløst.
Ingen suksess
Endelig er The Abyss tilgjengelig i høy oppløsning på fysisk format og det er herlig å gjøre et gjensyn med Camerons sci-fi perle. Den fungerer like godt som jeg minner den gjorde da special edition ble tilgjengelig på DVD i år 2000. Og alle bør se den i sin lengre versjon. Før dens opprinnelige kinolansering ble den vist for et testpublikum. En scene var uferdig, tilbakemeldingen var negativ og dermed ble blant annet en nøkkelscene fjernet fra den kinolanserte versjonen. Tre år senere bestemte Cameron seg for å gjøre ferdig denne scenen for å se hvordan den ville sett ut. Og dermed ble flere scener tilbakeført og filmen relansert i sin special edition.
Alle seks Terminator-filmene rangert – CINEMA
Det var en uhørt avansert filmproduksjon som den gang kostet 43 millioner dollar å lage og tjente inn rundt 90 på verdensbasis. Filmen presterte dessverre ikke som forventet. 1989 var det store undervannsåret og publikum hadde allerede kunne se grøsserne DeepStar Six (1989), også med undervannsfotograf Al Giddings, og Leviathan – Dødens skip (Leviathan, 1989). Andre større filmer dette året var Batman, Lethal Weapon 2, Indiana Jones and the Last Crusade og Kjære, jeg krympet barna. Det antydes at The Abyss bare gikk i null, men den var høyst innovativ på spesialeffekter og dette ble belønnet med en Oscar. Og ikke minst banet disse effektene vei for hans virkelig store film Terminator 2: Judgment Day (1991).
The Abyss er nå tilgjengelig på fysisk format som 4K + Blu-ray.