Det har gått fem år siden den første Joker (2019), der Joaquin Phoenix introduserte oss for Arthur Fleck, alias Joker. Denne gangen venter Arthur på rettssaken for de fem drapene han begikk i forrige film.
PÅ KINO FRA 2. OKTOBER: Ett av dem skjedde på direkte TV, hvor han skjøt TV-verten Murray Franklin (spilt av Robert de Niro). Arthur, etter fengselsoppholdet, fremstår som utsultet og avmagret, en fysisk forvandling Phoenix gjennomfører med sin vanlige dedikasjon. Hans intense mimikk og kroppsspråk er like imponerende som før, noe som ga ham en Oscar for rollen. Likevel byr det ikke på de store overraskelsene denne gangen. Vi blir tidlig påminnet om Jokers opprinnelse i DCs tegneserieunivers, hvor han nå kjemper mot sin egen skygge.
En uvanlig kjærlighetshistorie på Arkham Asylum
Arthur er internert på Arkham Asylum, hvor han blir meldt på en musikkgruppe av den lite sympatiske vokteren Jackie Sullivan (Brendan Gleeson). Det er først og fremst et utslag av Sullivans egne ambisjoner. Her møter Arthur den tilsynelatende innsatte Lee Quinzel, bedre kjent som Harley Quinn, og de faller umiddelbart for hverandre.
Lady Gaga trer inn i rollen som Lee, og med henne følger naturligvis flere musikkinnslag, selv om hun også har bevist sine ferdigheter som skuespiller. Lee har en forkjærlighet for fyrstikker, og hennes pyromane tendenser får snart en viktig rolle i historien. Derav undertittelen «Galskap for to». En kort periode finner Arthur glede i musikken og kjærligheten, og Phoenix viser seg også som sanger. Men hvem er egentlig denne Lee?
Et kaotisk intervju og rettssak
Som i første film stiller Arthur til et kaotisk intervju, denne gangen i Arkham Asylum med programlederen Pappy Meyers (Steve Coogan). Ting kommer raskt ut av kontroll. Arthur har sine tilhengere, men også mange fiender innenfor murene, ikke minst blant vokterne.
Utenfor fengselet har Joker-figuren også en dedikert følgerskare i Gotham City. Når rettssaken starter, vil Arthurs forsvarer, Maryanne Stewart (Catherine Keener), forsøke å overbevise retten om at Arthur lider av en personlighetsforstyrrelse, og at det er Joker – ikke Arthur – som står bak drapene.
Mange, inkludert Lee, er mest opptatt av Joker-figuren, mens Arthur selv er mest opptatt av at Lee skal få en god plass under rettssaken, så nær ham som mulig. Dommeren gjør sitt beste for å forhindre at rettssaken blir et sirkus, men Joker-showet er vanskelig å stoppe. Arthur ender med å ødelegge for seg selv ved å sparke forsvareren og ta saken i egne hender.
Todd Phillips styrer med sikker hånd
Filmen beholder den mørke tonen vi forventer, men musikkinnslagene er ikke så dominerende at filmen kan kalles en musikal, selv om den har blitt markedsført som det. Flere kjente låter blir fremført av Lady Gaga, både alene og i duett med Joaquin Phoenix, som også imponerer med steppdans.
Regissør Todd Phillips bringer nok en gang filmen i havn med sin sikre regi, selv om noe av den friske, dristige energien fra den første filmen mangler. Phillips har også skrevet manus sammen med Scott Silver, og er ellers kjent for Hangover-filmene. Mange av de samme kreftene som sto bak den første Joker-filmen, som komponisten Hildur Guðnadóttir (Oscar-vinner for første film), er med denne gangen også.
Denne filmen velger en ny vei og følger ikke umiddelbart opp den forrige i plottet. Likevel er den underholdende på sitt mørke vis, selv om den ikke griper oss på samme intense måte som den første. En nøkkelscene finner igjen sted i den ikoniske trappen i New York, med et minneverdig øyeblikk mellom de to hovedpersonene.