Foto:Jakub Zerdzicki

Norske filmer «usynlige» på strømmetjenester

Hvor synlige er norske filmer på de kjente strømmetjenestene sammenlignet med kino? Professorene Roel Puijk og Audun Engelstad ved Universitetet i Innlandet har undersøkt saken, og resultatet er nedslående.

Norske filmer sliter med synlighet

Digitale strømmetjenester gir oss tilgang til et enormt utvalg av filmer. Men hvor lett er det egentlig å finne norske filmer blant dem?

– Norske filmer har gode kår på kino, men på strømmetjenester må de kjempe en hard kamp om oppmerksomheten, viser undersøkelsen Puijk og Engelstad har gjennomført.

De to forskerne har analysert hvilke norske filmer som tilbys på noen av de største strømmetjenestene i Norden.

Beskjeden plass på strømmetjenester

Med støtte fra Medietilsynet har forskerne kartlagt synligheten av norske filmer på TV 2 Play, Altibox, Viaplay, Vega hjemmetjeneste, Telia Play og SF Anytime.

De har spesielt sett på strømmetjenestenes «utstillingsvinduer» – hvilke filmer som aktivt vises frem på deres norske nettsider. Analysen ble gjennomført i uke 43 og 47 i 2024.

Resultatene viser at over halvparten av filmene som frontes på disse plattformene er amerikanske, enten som hovedproduserte eller co-produserte med amerikansk kapital.

Norske filmer har en beskjeden plass, med en andel på under ti prosent i gjennomsnitt.

– Norsk film er populær på kino, så man skulle tro at de ville bli fremhevet bedre på strømmetjenester. Det gjør de ikke, sier Puijk.

Manglende framheving av norsk film

Strømmetjenester har mange muligheter for å fremheve filmer de ønsker å promotere. Dette kan gjøres gjennom plassering i åpningsbildet, større plakater, gjentatte visninger av samme film eller egne kategorier for norsk film.

– De fleste tjenester bruker slike teknikker, men vår analyse viser at de ikke anvendes i særlig grad for norsk film, sier Puijk.

Norske filmer dominerer kinomarkedet

I motsetning til strømmetjenestene har norske filmer en solid posisjon på kino, ifølge undersøkelsen.

I oktober og november 2024 registrerte forskerne 87 filmer fordelt på 510 kinoforestillinger i Oslo. Av disse var 14 filmer norske, tilsvarende 16 prosent av filmutvalget.

Ser vi derimot på antall forestillinger, var norske filmer langt mer synlige. De 14 norske filmene sto for 228 forestillinger de fire fredagene i perioden – en andel på hele 45 prosent.

Samtlige kinoer i Oslo viste norske filmer, fra morgenforestillinger til kveldsvisninger, noe som understreker en bred tilgjengelighet.

Viktigheten av undersøkelsen

Rapporten fokuserer på tilbudssiden – altså hvor mange filmer som tilbys og hvor ofte de vises. Den tar ikke for seg faktiske seertall eller markedsandeler.

Puijk understreker at det er viktig å undersøke hvilke filmer som blir tilbudt publikum:

– Det er vanskelig å få innsikt i hva strømmetjenestene faktisk har i sine kataloger, men vi ville se på hva de aktivt «selger» til sine kunder, avslutter han.