(BERLIN) Hun kom fra intet – og har gått rett inn i filmens elitedivisjon. Svenske Alicia Vikander har tatt filmverdenen med storm.
Hele livet sitt bærer hun med seg i koffertene som følger henne verden rundt. Det siste året har bestått av filminnspillinger i Danmark, Sibir, Kina, Canada og Hollywood.
I En kongelig affære har hun rollen som den engelsk prinsessen som blir gift med den gale kong Christian VII, og innleder en affære med kongens betrodde livlege.
I 2011 var hun «Shooting Star» på filmfestivalen i Berlin, og på årets festival var hun med i to filmer – den svenske ungdomsfilmen Kronjuvelerna – og ikke minst det danske kostymedramaet En kongelig affære, hvor hun spiller mot Mads Mikkelsen. I vinter har hun spilt inn nok et kostymedrama; Anna Karenina, hvor hun spiller mot Jude Law, Keira Knightley og Emily Watson, og nå er hun i gang med Hollywood-filmen – The Seventh Son hvor hun spiller mot Jeff Bridges og Julianne Moore.
Har gått fort
Det er ikke litt mer enn to år siden hun filmdebuterte med hovedrollen i den svenske filmen Till det som är vackert.
– De har gått veldig fort. Jeg har ikke helt skjønt det selv, men jeg elsker jobben min og menneskene jeg har blitt kjent med underveis.
– Er det en tilfeldighet at du er med i to historiske dramaer – En kongelige affære og Anna Karenina?
– Det er en tilfeldighet – selv om det alltid er en jentes drøm å kunne ikle seg vakre kjoler. Når det gjelder
En kongelige affære var det en historie som fascinerte meg. Rollen som den engelske prinsessen som blir giftet bort til en gal dansk konge – blir dronning – og så innlender et forhold til kongens livlege er jo en helt utrolig fortelling – et eventyr fra virkeligheten.
En kongelige affære følger den 15-årige Caroline Mathilde som reiser fra England og blir dronning i København – bortgiftet til den gale Christian VII. Kongen er en forvillet sjel. Sladder, intriger og politiske revestreker preger hoffet. Caroline Matilde har blitt hurtig voksen, men lykkelig er hun ikke. Først når hun møter Johan Friedrich Struensee som blir ansatt som kongens livlege, møter hun lykken og kjærligheten.
Heftig og farlig
Caroline Mathilde og Johan Struensee lever et heftig og farlig liv som elskende. Etter hvert får Struensee enorm makt, og når kongens sinnssykdom blir forverret, blir Struensee den reelle makthaver i dobbeltmonarkiet Danmark-Norge inntil Palasskuppet i 1772. Her brister håpet, lykken og livet for de to elskende. Struensee blir henrettet på den mest bestialske måte, og Caroline Mathilde forvises for evig til byen Celle i Tyskland. Hun får aldri se sine to barn igjen.
– Hvor mye kjente du til historien på forhånd?
– Da jeg fikk manuset og begynte å lese det – kjente jeg igjen historien fordi jeg på skolen hadde lest P.O. Enquist «Livlegens besøk», som er en av mine absolutt favorittbøker og handler om den samme historien, selv om filmen er basert på en annen bok. Så for meg har dette absolutt vært drømmerollen. Da jeg fikk rollen ville jeg også finne ut mest mulig om henne og hvem hun virkelig var. Jeg var veldig heldig, for jeg kom over virkelige brev som hun hadde skrevet til sin familie i England. Hun var veldig klar over hva hun gikk til, og var godt forberedt på det å skulle bli dronning. Til tross for sin unge alder, snakket hun fire forskjellige språk. I brevene beskrev hun sine drømmer – som femtenåring ønsket hun å reise og oppleve Europa, og refererte til filosofer i brevene. Så hun var godt forberedt, men at kongen hun skulle giftes med var gal – det hadde hun selvsagt ikke forutsett.
Vokst opp i kulissene
Hennes egen oppvekst og bakgrunn ligger fjernt fra dronning Caroline Mathilde. Alicia Vikander har vokst opp i Göteborg. Faren er lege og moren skuespillerinne.
– Foreldrene mine ble skilt da jeg var liten, så jeg har vokst opp med to familier. Jeg har nærmest vokst opp på teatret sammen med min mor. Hun tok meg med på jobben når hun ikke kunne skaffe barnevakt. Jeg kan godt identifisere meg med den unge dronningen som har et stort ansvar allerede som veldig ung og som må leve opp til det som forventes av henne, og forlate alt det hun elsker. For en ung kvinne er det alltid en kamp når man som femtenåring blir spurt om hva man vil bli, og det forventes at man har planer for livet sitt.
– Var det opplagt at du ville gå i din mors fotspor og bli skuespillerinne?
– Det var naturlig for meg å tenke i den retningen siden jeg mer eller mindre har vokst opp i teaterkulissene. Jeg begynte med ballett som sjuåring, og holdt på med det i mange år. Som femtenåring fikk jeg hovedrollen i Tomas Alfredsons tv-serie
En decemberdröm. Jeg fikk ikke fri fra skolen for å være med i serien, så det ble til at jeg skulket et par-tre måneder. Jeg ville så sterkt være med i serien, og det var da jeg oppdaget den lidenskapen jeg har fått for film.
Alicia føler at hun er har hatt sterk støtte fra moren for de valgene hun har gjort – selv om hun ikke akkurat støttet det å skulke på ungdomsskolen.
– Samtidig har jeg opplevd hva du må ofre som skuespiller. I et lite land som Sverige er det ikke nok filmer til at du kan overleve på dem – du må gjøre teater i tillegg. Samtidig er det vanskelig og hard konkurranse om teaterroller for unge kvinner – og så fyller du 35, og da finnes det ikke roller for deg lenger.
Det var hovedrollen hennes i Till det som är vackert som ga henne en rolle i Anna Karenina. Den casting-ansvarlige på filmen hadde sett Till det som är vackert og vist filmen for regissøren Joe Wright som kontaktet agenten min og fortalte at hvis jeg i London en gang ville ha gjerne ta lunsj med meg. To dager etterpå var jeg «tilfeldigvis» i London.
– Og nå er du klar for Hollywood-produksjonen The Seventh Son?
Ja, og det betyr mer reise for meg, for den skal hovedsakelig spilles inn i Canada og Kina. Det er en fantasy-film basert på en bok av Joseph Dalaney hvor jeg spiller halvt menneske halvt heks.
Kjærlighet og politikk
– Er du redd for miste bakkekontakten nå som du i løpet av kort tid har havnet i flere filmer med verdensstjerner?
– Jeg har familie og venner hjemme som sørger for bakkekontakten, men jeg har faktisk ikke vært hjemme i Sverige på 13 måneder. Jeg var til å begynne med veldig redd for å miste kontakten med familie og venner, men jeg har kompensert med å invitere dem til de stedene jeg har vært på filminnspilling.
– Det blir litt som Caroline Mathilde?
– Ja, men i motsetning til henne kan jeg reise hjem og ta en pause når jeg føler at jeg kommer til det stadiet. Hun fikk aldri muligheten til å reise tilbake til England og døde utlendighet. Da jeg leste brevene hennes var det sterkt å lese at hun håpet på å få treffe foreldrene sine igjen, men samtidig forstod at det aldri kom til å skje.
– Hva har du lært om kjærlighet og politikk fra
En kongelig affære?
– Frihetsidealene fra den tiden er like sterke i dag og like viktig. Det er bare å se på hva som har skjedd i den arabiske verden det siste året. Struensee var inspirert av de franske frihetsidealene og opplysningstiden. Han gjennomførte en rekke reformer i et gjennomkorrupt maktapparat og innførte pressefrihet. Reformene og det at han utfordret adelen ble da også hans bane. Så det er mye fra denne tiden som gjenspeiles i dagens samfunn. Samtidig er kjærlighetshistorien mellom de to utrolig sterk.
Hotell er hjem
Alicias hjem det siste året, har vært hotellrom over hele verden.
– Det kan til tider være slitsomt, men noen av oppholdene har vært lengre enn andre. Da vi spilte inn
En kongelig affære, bodde jeg først i København et par måneder, bare for å lære språket. Jeg gikk mye ut for å plukke opp språket, og ble kjent med mange. Jeg slet veldig mye med dansken. Jeg hadde ikke noe problem med å lese manuset på dansk, men da jeg traff Mads Mikkelsen skjønte jeg ikke et ord av det han sa, og regissøren snakket med meg som om han snakket til en treåring, for at jeg skulle skjønne hva han sa. Han måtte fortelle meg tre ganger at jeg hadde fått rollen før jeg forsto det! Det var en fantastisk innspilling. Vi ble en riktig storfamilie. Vanligvis ser du gjerne ikke folk igjen når du har gjort en film, men fremdeles henger jeg ute med de fra
En kongelig affære. Vi reiste ti stykker fra i filmen sammen på Roskilde i fjor.
Som så mange andre store skuespillere lyktes det heller ikke Alicia Vikander å komme inn på teaterhøyskolen.
– Jeg kom til siste runde to ganger. Etter at jeg fikk rollen iTill det som är vackert i 2005 har det gått i ett for meg med roller, og det er vanskelig for meg å stoppe nå og si nei til roller for å ta utdannelse. Spesielt nå som jeg får tilbud fra regissører som jeg gjerne vil jobbe med. Samtidig håper jeg også å få prøvd meg på teaterscenen i løpet av et par år.