En tapt sjanse

Steve Butler (Matt Damon) er en mann hans energi-bedrift Global kan stole på. Global spesialiserer seg i naturgassutvinning gjennom en hydraulisk oppsprekkings-prosess. Butler er spesialist i å overtale innbyggere av små landbruksbygder å selge rettighetene til jorden sin, ofte for veldig lite penger. Men bak suksess ligger hans egen skuffelse med landsbylivet. Han vokste opp i et slikt miljø og kjenner det derfor godt, men han har bare forakt for det. Men da han kommer til en landsby i Pennsylvania sammen med sin kollega
Sue (Frances McDormand) er han lite forberedt på å møte sterk
motstand fra beboere og ikke minst en ganske bestemt miljøaktivist (John Krasinski).

Dette var åpenbart et forsøk fra Matt Damon og John Krasinski (som var manusforfattere og med-produsenter på filmen) å lage en film med «budskap»,  og en klar miljøaktivistisk bakgrunn. Utvinningsprosessen er kontroversiell, med mange miljøskadelige bivirkninger som også påvirker innbyggerne av byene og landsbyene i nærheten.

Så det er rart for en slik film, at hele det talentfulle teamet bak filmen har levert et slikt merkelig lidenskapsløs og ganske forutsigbar stykke. Karaktermotivasjonene er ofte bare skummet over slik at flere av karakterer ikke får en tilfredsstillende dybde, mens andre ikke er mer enn symbolske representasjoner, som, for eksempel, Rosemarie DeWitts Alice som ikke har så mye å gjøre som Damons karakters romantiske interessen. Til tross for dette, byr filmen på noen fine karakterskildringer (Frances McDormand og Hal Holbrook, for eksempel gjør sitt beste med begrenset materiale) og filmes rolige tempo passer på en måte både handlingen og filmsettingen, og samtidig jobber imot tilskuerens opplevelse av filmen. Da vi får en interessant handlingsvri mot slutten er det kanskje litt for sent til å gi filmen den nødvendig energi, siden det bare forvandler seg til å bli den forventede katalysator for Butlers oppvåkning. Hvis man tar det viktige miljøbudskapet som filmen ønsker å levere, kunne det hele blitt mye mer effektivt som mer dynamisk dokumentarfilm.