«Mannen som reddet Paris» – Politisk sjakkspill

5

Den svenske Paris-dipolmaten Raoul Nordling (André Dussollier) har som mål å hindre den tyske generalen å gjennomføre oppgaven han er pålagt.

Det er et dramatisk og intenst psykologisk drama som utspiller seg mellom de to inne på generalens kontor på Hotel Le Meurice. Det er politisk sjakk på høyt nivå.

Regissør Volker Schlöndorff (best kjent for klassikeren Blikktrommen) har laget et intenst kammerdrama. Mesteparten av filmen foregår på kontoret til den tyske generalen.

Mannen som reddet Paris er basert på skuespillet ”Diplomatie” og Volker Schlöndorff har vellykket overført det til kinolerretet – ikke minst takket vært fremragende skuespill av de to hovedrolleinnehaverne Niels Arestrup og André Dussollier. Det er ingen grunn til ikke å avsløre slutten på filmen siden Paris fremdeles står. Spenningen ligger i det diplomatiske spillet mellom de to og hvordan generalen som har fått beskjed om at både kone og barn vil bli drept hvis han ikke utfører ordre – likevel bestemmer seg for å spare byen i siste minutt.

Mannen som reddet Paris er ingen klassisk krigsfilm, men handler om spenningen på generalens kontor hvor generalen og diplomaten befinner seg i moralske skyttergraver.

Den svenske diplomaten prøver å bearbeide generalen ved få ham til å skjønne at det handler om å bevare en kulturby som tilhører hele menneskeheten. Å legge Paris i ruiner vil gjøre generalen ansvarlig i historiebøkene for å ha utslettet en av verdens kulturbyer. Det handler om å få generalen til å innse det uunngåelige – at Tyskland kommer til å lide nederlag i krigen.