Satirefilmen DRIB hadde premiere på SXSW i Austin, Texas tidligere i vår og vakte stor interesse hos media. Ikke rart for den går rett inni vår medievirkelighet hvor det blir stadig vanskeligere å skille fantasi og virkelighet.
DRIB er et metadokumentarisk satire om både reklame- og mediebransjen – det hele satt i scene av Stavanger-komikeren Amir Asgharnejad og regissør Kristoffer Borgli.
Hvis vi skal tro filmskaperne er denne ville historien sann. Det hele startet i følge filmen med at Amir Asgharnejad laget falske voldsvideoer for å se hvor raskt den kunne vokse viralt. I følge filmen fikk disse millioner av seere i løpet av få dager i 2014 på et amerikansk nettsted (uten at det oppgis noe navn). Videoen ble også sett av ett stort reklamebyrå i USA som ville bruke Amirs stunt i markedsføringen av en internasjonal energidrikk. De fløy komikeren over til USA for å bruke hans voldsstunt i markedsføringen av energidrikken, men trakk sett etterhvert fra hele opplegget. I filmen har energidrikken fått navnet DRIB -angivelig for å unngå søksmål.
Ljuger godt
Det er mye som skurrer med troverdigheten i hele historien, men regissør Kristoffer Borgli og Amir Asgharnejad ljuger så godt at de har fått internasjonale kritikere til å ta historien for god fisk -for det hele er så vildt at vi gjerne vil tro det om det vi oppfatter som en svært kynisk bransje. Det da også en bransje Kristoffer Borgli kjenner godt. Han har tidligere laget en rekke reklamefilmer.
DRIB er en metadokumentar med en film i filmen. Den fungerer så godt nettopp fordi den bekrefter våre verste fordommer om reklamebransjen – til tross for at det er vanskelig å kjøpe historien om at man er villig til å bruke vold for å markedsføre en energidrikk. Et kjapt søk på Youtube viser også at voldsvideoen som er utgangspunktet for historien ble lagt for 7 måneder siden og er sett av 34.000.
Fordommer
Styrken til DRIB er at den effektivt nører opp om alle vår fordommer og vi tenker; det kan da ikke være så sant! Filmen blande effektivt fiksjon og fakta ved hjelp av Amir Asgharnejad og som tilskuer vet du ikke helt hva du skal tro.
Dette er på mange måter rett film til rett tid hvor diskusjonen om ”fake news” opptar alle både i og utenfor reklame og mediebransjen. DRIB er blitt en rett så underholdende film, som dog ville tjent på en noe strammere redigering.