Jason Clarke med roller som går rett inn i verdenshistorien

MARRAKECH: Den 47-årige Jason Clarke har deltatt i jakten på Osama Bin Laden i Zero Dark Thirty, han var fjellklatrer i Everest og spilte mot Leonardo DiCaprio i The Great Gatsby

Cinema treffer ham på det poshe La Mamounia Hotel, hvor Alfred Hitchcock i 1956 spilte inn thrilleren Mannen som visste for meget med Jimmy Stewart og Doris Day.

Jason Clarke kommer direkte fra innspillingen av Chappaquiddick  – som handler om Ted Kennedys fall som politiker. Det er fortellingen om hvordan den siste av Kennedy-brødrene presidentambisjoner sporet av og druknet sammen med hans passasjer, den 28-årige Mary Jo Kopechne (Kate Mara) den18. juli 1969, som resultat av fyllekjøring. Jason Clarke har akkurat filmet den skjebnesvangre natta på  Rosarito Beach i Mexico – samme sted som James Cameron filmet
Titanic.

– Det var en viktig uke i amerikansk historie; Apollo 11 ble skutt opp den 16. juli og fem dager seinere satte Neil Armstrong sine føtter på månen. Det hele som et resultat av president John F. Kennedys ambisjoner. Selv ble jeg født den 17. juli og bilulykken i Chappaquiddick med Ted Kennedy skjedde 18. juli. Det var spesielt vanskelig for faren, Joe Kennedy, som hadde begravd tre av sine sønner, og samme uken som NASA landet på månen som resultat av den ene sønnens politikk fikk han plutselig en telefon om natten fra sin eneste gjenlevende sønn om ulykken som gjorde at han aldri ville kunne bli president.

Slakteren fra Praha

I august er det premiere på The Man with the Iron Heart – filmen om SS-sjefen Reinhardt Heydrich – som var en av de sentrale i planleggingen av Holocaust. Han var også kjent som «slakteren fra Praha, det blonde udyret». Den tsjekkoslovakiske motstandsbevegelsen drepte Reinhardt Heydrich i et attentat i 1942.

– Hva er det som gjør at du vil spille en slik person?

– Jeg hadde virkelig store motforestillinger  før jeg sa ja til rollen. Jeg leste både boka som filmen er basert på og manuset grundig, før jeg takket ja. Det er snakk om en av historiens mørke menn i en mørk periode i vår historie, men det er en god grunn til å fortelle denne historien – vi kan lære noe av den. Vi følger hans karriere i nazipartiet, Wannsee-konferansen hvor de planla folkemordet, og frem til drapet på ham. Det handler om å fortelle historien på en intelligent måte. Det var flere årsaker til at en mann som ham fikk makt. Det kan vi lære noe av.

 Grundig

– Hvordan forbereder du deg til en rolle?

– Akkurat nå holder jeg faktisk på å forberede meg til en ny film- The Aftermath hvor jeg skal spille mot Kiera Knightley og Alexander Skarsgård. Jeg skal spille en britisk oberst som er stasjonert i Tyskland i tiden rett etter andre verdenskrig, og i den forbindelse har jeg bedt produsenten kontakte militære slik at jeg kan sette meg inn i deres tankegang og situasjoner. Jeg har bedt om å få snakke med en menig, en sersjant, en kaptein og en general. Jeg skal snakke med folk i den kongelige garde osv. Jeg prøver å møte så mange mennesker som mulig som kan gi meg informasjon, og slik sett kan hjelpe meg til å underbygge rollen og gjøre den troverdig. I tillegg leser jeg bøker om perioden. Her snakker vi om Hamburg i 1946 – rett etter krigen og byen ligger i ruiner. De allierte styrer landet. Det er også snakk om fysiske forandringer. Jeg skal opp noen kilo, farge håret grått og kanskje anlegge bart. Så forberedelsene ligger på tre plan: Det mentale, det emosjonelle og det fysiske. Det er mye research. Det hyggeligste med den delen er at du treffer de mest fantastiske mennesker underveis når du gjør den delen av jobben.

Andre verdenskrig

Senhøstes kommer Jason Clarke også i Mudbound. Nok en film relatert til andre verdenskrig.

– Det er tre filmer i 2017 relatert til andre verdenskrig?

– Ja, jeg tror det er lurt at jeg spiller noe annet enn en nazi nå. Det var godt å kunne legge vekk den svarte SS-uniformen til Reinhardt Heydrich og ta på seg den britiske offiseruniformen i The Aftermath – uniformen til en som skal være med å bygge opp Tyskland etter naziregimets fall. Det var en forferdelig tid i Hamburg ved krigens slutt. Byen lå i ruiner, folk sultet og voldtekter var dagligdagse. Tyskerne led virkelig. Min karakters jobb er å få dem opp på beina igjen. Det var ikke mange som likte tyskerne og var villige til å hjelpe dem. Og her er det et veldig godt manus. Settdesign, koreografi etc. – alt har betydning, men når alt kommer til alt så er det historien og manuset som skal bære en film.

Jeg er lei av å se filmer der regissøren er god, skuespillerne gjør en helhjertet innsats, men hvor filmen er dårlig fordi manuset ikke holder. En god film må ha en årsak til at den er laget, det holder ikke at man vil lage film. Det må ligge en idé og et sterk ønske bak – det er den typen filmer jeg jakter. Jeg liker veldig mange av de skandinaviske filmene som kommer for øyeblikket. Jeg liker mye av det som danske filmskapere gjør for tiden: det er ikke store eller kompliserte filmer, men de funker fra A til Å.

Historien avgjør

– Når du gjør ditt valg – er det karakteren eller historien som er viktigst?

– Jeg går etter historien. Jeg liker å ha roller hvor jeg er den som driver historien. Det er det mest givende. Jeg vil aldri si ja til en rolle bare fordi den er godt betalt. Jeg må kunne gå god for manuset. Det er den som er viktigst når alt kommer til alt. Du må tro på fortellingen. Jeg liker å gjøre forskjellig sjangre. Etter denne skal jeg spille i
Winchester – en dramatisk thriller med Helen Mirren.

– Har du blitt kontaktet av noen skandinaviske regissører?

– Ja, og jeg har blitt venner med flere av dem, som Tobias Lindholm. Jeg snakket med Thomas Vinterberg for lenge siden og han tilbød meg en rolle. Jeg hadde ikke tid på skjemaet mitt da, men han sendt meg
Jakten og det er en av de beste filmer jeg har sett de siste ti årene. Det er et helt ekstraordinær film på alle nivåer.

Elsker arthouse-filmer

– Hva med rollemodeller som skuespiller – du har jo blitt sammenlignet med Paul Newman?

– Det er folk jeg har sett opp til. Da jeg gikk på dramaskolen var Gary Oldman den skuespilleren som alle beundret. Jeg elsker ellers å se små arthousefilmer hvor jeg ikke kjenner skuespillerne. En virkelig god film blir du sittende og se på selv om du ikke skjønner noe av språket og det som blir sagt, fordi historien er så sterk og godt fortalt at den fanger uansett.

– Hva betyr det for deg å være skuespiller?

– Jeg er et veldig praktisk menneske, tror det eller ei. For meg handler det om å være i et yrke som gjør at jeg gleder meg til å gå på jobben hver eneste dag. Det har også gitt meg alt. Det gjør at jeg nå kan være her i Marokko og Marrakech, reise til Wellington, trene med hæren og klatre i fjellene som i Everest. Jobben betyr vel egentlig alt for meg – selv om det er tider jeg forsøker å stikke av fra det hele. Du starter som student på dramaskolen, øver og ønsker å bli god. Jeg tror den ambisjonen i jobben aldri forlater deg. Det er tider da jobben både kan være irriterende og frustrerende, men for det meste er den frigjørende. Den gir deg muligheter som de fleste ikke får