Kinofilm på tube

Cinema tok en prat med Preben Fjell og Dennis Vareide, og spurte hvordan det hele begynte.

Dennis: Vi startet Youtubekanalen PrebzOgDennis i 2012. Jeg hadde allerede jobbet med Youtube i to år, og levd av å lage videoer på engelsk. Men så hadde jeg lyst å prøve meg på såkalte Let’s Play videoer, der noen spiller et dataspill og kommenterer underveis, og da på norsk. Så jeg inviterte Preben, og vi begynte å lage videoer.

Preben: I begynnelsen kunne du bare høre stemmene våre mens vi spilte. Men så gjorde vi en video hvor vi viste ansiktene våre foran kamera mens vi svarte på spørsmål fra seerne, og det hjalp veldig på seertallene.

Dennis: Vi begynte å gjøre små utfordringer, tull og tøys og dagligdags fjas. På den tiden var det ingen andre i Norge som gjorde noe sånt, og vi begynte å få fans.

I dag har PrebzOgDennis over 230.000 abonnenter, som er særdeles imponerende for en helnorsk kanal. Deres mest sette video har over en million avspillinger, og er en såkalt ”rap battle” hvor guttene konkurrerer i å drite ut hverandre i sangform.

Preben: Vi hadde lyst å lage litt musikk, også fikk vi en utfordring til å lage en rap battle. Men jeg tror ikke vi blir noen rap-legender.

Dennis: Nei, det er laber kvalitet på all den rappen vi lager.

Preben: Men det er jo mye humor også.

Dennis: Det er litt som å se pappa rappe. Vi har ikke noe teknikk, men lager noen dumme rim om hverandre og slenger på en beat. Også er det veldig oppgitte musikkprodusenter som prøver hjelpe oss.

Youtube-kjendis

Guttene har i dag såpass stor fanskare, at de ikke kan gå ut døra uten å bli gjenkjent.

Preben: Jeg er jo ganske høy og lett å se. Og hvis vi to går sammen, kommer ofte folk bort.

Dennis: Ja, det skjer hele tiden at noen vil si hei og ta et bilde.

– Så dere tar ikke på solbriller og hettegenser for å få gå i fred?

Dennis: Jeg har forsøkt, men det funker jo ikke. Men det er jo ikke noe problem, for det er vanligvis hyggelige mennesker. Da vi holdt til på Bamble så visste alle hvor vi bodde, og da kom folk med barna sine for å ta bilder utenfor.

Verdens største Youtube-stjerne kaller seg Pewdiepie, og har over 55 millioner abonnenter. For ham ble presset så stort at han lagde en egen video hvor han ba folk om å slutte møte opp der han bor for å ta bilder. Dennis har derimot liten tro på at videoen hadde noen effekt.

Dennis: Det funker jo aldri. Nå har jeg hemmelig telefonnummer og adresse, men hvis folk finner ut hvor jeg bor, så må jeg flytte. Min største frykt er ungdomsskole-elever. De skal alltid rope og skal tøffe seg for hverandre, så det blir fort slitsomt. Det var  faktisk en ung norsk youtuber som var veldig flink og fikk mange seere, men han orka ikke mer. Han hadde nok en ganske lys karriere foran seg, men han fant ut at det ikke var så gøy å være Youtube-kjent. Men for min egen del har det vært sånn i så mange år nå at jeg har blitt vant til det. Det kan hende noen roper at jeg er teit, men jeg kan leve med det.

 

Hyppig produksjon

Hver ukedag publiserer PrebzOgDennis en ny kortfilm på omtrent 10 minutter. Hvor lang tid de bruker på hver produksjon varierer derimot stort.

Dennis: Noen videoer planlegger vi i flere timer. Da skriver vi manus og bruker kanskje en time til å spille inn, før vi redigerer i opptil 10 timer. Men en Let’s Play video kan det være veldig lett å lage. Da bare hopper vi rett inn i et spill, spiller en halvtime, klipper det ned og er ferdig på to timer.

Preben: Vi legger høy standard for oss selv, og lar ting ta den tiden det trenger. Dette er jo ikke en standardjobb, så hvis vi trenger overtid, så gjør vi det.

Dennis: Vi fokuserer på å være effektive og kreative. Det er for eksempel ikke noe vits i å bruke fire timer på en intro, for introer er det bare vi selv som bryr oss om. Det er viktigere å gjøre det simpelt, og være kreativ i klippinga. For det er innholdet som er viktigst.

Preben: Vi bytter på å stå foran kamera. Den ene improviserer og prøver litt forskjellige versjoner, så gir den andre regi. Det blir litt ekte følelse av å jobbe på den måten.

– Hva er deres definisjon på en perfekt Youtube-video?

Dennis: Den må være kreativ, få til noe nytt, og vise oss som personer. Og at vi får genuin latter og glede av å gjøre det vi gjør, for det smitter lett over. De videoene som får flest visninger er ofte de vi ler oss i hjel av å lage.

– I Amerika er det et ganske sammenknytt Youtube-miljø, der store stjerner ofte samarbeider på videoer. Er det slik i Norge også?

Dennis: Uten tvil. Alle de store kjenner hverandre godt og møtes ofte på events og fester. Det samarbeides over alt, gjerne på tvers av kanaler med forskjellige målgrupper, sånn at hver kanal treffer nye seere. Den målgruppa som er vanskeligst for oss å treffe er jenter, så vi har samarbeidet med en del norske Youtube-jenter. 

– Har dere tenkt på å vise mere hud?

Dennis: Hehe, nei. Det er heller det å overbevise om at vi driver med mer enn bare dataspill. Vi har også mye humor, og nå har det også kommet mange humorjenter på Youtube som har lyst å vise at de ikke bare er sminke og blogging. Og det er jo det vi prøver på også, å vise at vi ikke bare driver med gaming og data. 

 

Store penger

Flere amerikanske Youtube-stjerner har avslørt at en video som får 1000 avspillinger, betyr en fortjeneste på rundt 1 dollar i reklameinntekter. Dennis forteller derimot at dette er høyere i Norge.

Dennis: Jeg merket veldig stor forskjell da jeg gikk fra engelsk til norsk. Men siden Norge er så lite land, så er det ikke reklame som er hovedinntekten vår. Vi tjener mer på å gjøre liveshows hvor vi fyller opp kjøpesentere med fans, og får honorar i tillegg til å selge egne ting, som gensere, caps og musematter. Ofte har vi tjent 100.000 bare på å dra på et show.

Selv om de unge karene kanskje bare tuller og tøyser foran kamera, er merkevaren PrebzOgDennis også en millionbedrift. Det betyr at de ikke bare må appellere til fansen, men også til selskaper som vil kjøpe reklametid.

Dennis: Det er alltid en utfordring, for det er ofte trender i hva som er populært blant seerne, som går litt imot hva selskapene ønsker. Særlig i forhold til hvor mye man kan bruke banneord og tulle med ting som annonsører ikke ønsker å være assosiert med. Pewdiepie tullet mye med Hitler og rasisme, og selv om det var ganske uskyldige vitser, så slo ikke det så godt an hos annonsørene. 

 

Nye formater

I løpet av de siste 5 årene, har aldersgruppen 12 – 29 halvert antallet timer med TV-titting. Samtidig sees det 10 ganger mer på Youtube, enn for 5 år siden. Men hva er det med Youtube som er så attraktivt?

Dennis: Det har med at du finner alt fra reaksjons-videoer, rap-battles og filmanmeldelser, til ting som Let’s Play og Vlogging som aldri har eksistert før. Folk lager nye formater, og tar også gamle formater og gjør de kortere. Et godt eksempel er History Battles, som før gjerne hadde vært et halvtimes program på History Channel, men nå bare blir et 3 minutters klipp, helt ribbet for irriterende repetisjoner om hva som kommer før og etter reklamepauser. Men jeg tror likevel ikke det vil ta over for hverken TV eller Kino.

– Nå har dere jo selv tatt turen til kinolerretet. Hvordan startet det?

Dennis: Det var for omtrent to år siden at noen lurte på om vi var interessert i å gjøre en kinodokumentar. Vi sa de bare måtte lage det hvis de ville, og tenkte at det aldri ville skje. Men så kom de tilbake og fortalte at det faktisk ville bli noe av. Etter hvert utviklet det seg til å bli mer en Jackass-liknende film, hvor vi tok Youtube-konsepter og gjorde de mye større, med budsjetter vi aldri hadde fått til ellers.

– Er det ting dere kan gjøre på Youtube, som ikke passet på film, og omvendt?

Dennis: Vi har gjort store skjult kamera-sketsjer som vi alltid har drømt om å gjøre. Og masse fete droneshots, det må vi jo ha, for det er jo film. Men det er ikke alt vi har valgt å ta med i filmen heller, så det er veldig mange deleted scenes. Vi har bare valgt ut de vi selv følte ble morsomst. Konseptet er jo PrebzOgDennis, og det er når vi bare går rundt og snakker med folk at det blir gøy, men når vi fikk fly og båt og militæret, så ble vi helt satt ut. Så noen av de som var dyrest har vi droppa, for vi følte at det ikke ble morsomt nok. 

Preben: Ja, det er en veldig kompakt og fin film, hvor latteren sitter hele veien.

Dennis: Heldigvis hadde vi mange forsøk og fikk prøve litt frem og tilbake. Men det er sånn det er å lage kinofilm. Det er litt hit and miss. 

– Hva lo dere mest av selv under produksjonen?

Dennis: Det var nok da jeg ble satt til å date damer, med skjult kamera og en plugg i øret hvor de andre gutta fortalte meg hva jeg skulle si. Det var veldig gøy, men også noe av det kleineste jeg har gjort. Jeg sleit veldig med å sove den natten, for jeg følte meg så ukomfortabel.

– Så du gikk alene hjem etter daten?

Dennis: Ja, jeg hadde ikke noen sjans i havet. Det var slakt. Jeg tror alle jentene løp i motsatt retning, men jeg tror kanskje det blir det morsomste i filmen.

– Hva skal til for at dere anser filmen som suksess?

Dennis: Jeg er dritspent på billettsalget. Vi går jo på et annet format, så det er helt nytt for oss. Hvis vi greier å selge over 50.000 billetter, så er jeg fornøyd. Alt over det er bonus. Markus og Martinius solgte vel 120.000, og vi har jo over 200.000 abonnenter på Youtube. Men det er ikke sikkert at alle går og ser filmen. Vi håper den blir en suksess, og vi fikk så mange ideer når vi var i klippefasen, så hvis vi selger nok billetter til å lage en 2-er, så hopper vi på sjansen.

– Har dere noen råd til unge, aspirerende Youtube-stjerner?

Dennis: Ikke gi opp. De som har blitt store på Youtube nå, har holdt på i 5 år og bare gjort det for moro skyld, før de nådde et punkt hvor de er flinke nok til å slå gjennom. Og plutselig så tar det av. Hvis du har lyst, så får du det til. Hvis ikke, så er du ikke ment for det.

Prebz og Dennis: The Movie har premiere 11. august.