«Suburbicon» – løgn, bedrag og dobbeltmoral

5

Suburbicon er den sjette spillefilmen med George Clooney i registolen. Dette er en vanskelig film å beskrive, ikke fordi historien er komplisert, men fordi å diskutere plottet vil ødelegge mye moro.

Jo mindre du vet om Suburbicon før du ser den, desto bedre. George Clooneys nye film er en herlig, pastellfarget hyllest til Hitchcock. Clooney har skrevet manuset sammen med Coen-brødrene. Selv om handlingen er lagt til 1959, føles den like relevant i 2017.

Suburbicon er Clooneys beste film som regissør siden Good Night and Good Luck. Den er både underholdende og makaber i sin beskrivelse av rasisme og hykleriet i den hvite amerikanske middelklassen.

Filmen er en knivskarp satire som tar oss til det hvite middelklassesamfunnet Suburbicon. Suburbicon, er en modellby, grunnlagt i 1947. Byen har alle bekvemmeligheter, inkludert et førsteklasses sykehus og til og med i sitt eget kor. Her lever den amerikanske hvite middelklassen sin versjon av den amerikanske drømmen etter andre verdenskrig. Dette tilsynelatende sunne og gode samfunnet er fylt med innbyggere som ikke er det de synes å være på overflaten. Filmen åpnes med en reklamefilm for Suburbicon som presenterer dette perfekte familiefellesskapet – og hvor flott det er å være bosatt der. Her er alle glade – ingenting skjer i Suburbicon før en svart familie flytter inn.

Suburbicon  har to parallelle fortellinger. Én full av sex, mord og konspirasjon som involverer Garder Lodge (Matt Damon) og hans familie bestående av blant annet hans bitre kone som sitter i rullestol og hennes søster som også bor hos dem – begge spilt av Julianne Moore. Den andre historien handler om skjebnen til deres svarte naboer. «Du skulle tro at vi var i Mississippi,» sier en av karakterene i den tilsynelatende liberale hvite samfunnet når de bygger en mur rundt de svartes hjem, nekter å selge dem mat på supermarkedet og gjør livet generelt utrivelig for dem slik at de vil forlate Suburbicon, og samfunnet kan igjen bli ”hyggelige”.

George Clooney fyller Suburbicon med Hitchcock-stemning og referanser til film noir: her er det forgiftede måltider og drap bevitnet av et vitne som gjemmer seg under en seng og som bare kan se offerets sko, uhyggelige nærbilder av kniver og våpen, og bankende skummel musikk som underbygger scenene.

Suburbicon er George Clooneys mest politiske film, selv om samfunnsengasjementet gjennomsyrer alle hans filmer. Den er glimrende fortalt, og har Oscar-vinnere i hovedrollene. Julianne Moore stråler i sin dobbeltrolle som Gerald Lodge bitre kone og gir oss en perfekt femme fatale som hennes søster. Matt Damon strålende som den undertrykte familiemannen som drømmer om å leve på stranden i Karibien.  Jeg elsket den sosiale kommentaren, så vel som den mørke humoren.

For de som er fan av mørke komedier og film noir, er Suburbicon obligatorisk. Den er ulikt alt George Clooney har gjort tidligere og viser hans store talent som filmskaperen.