– Man kan ikke kaste seg inn i et nytt forhold bare for å døyve egen kjærlighetssorg

(CANNES) Binoche er kinoaktuell i Claire Denis’ «Let the Sunshine In», hvor hun spiller en fraskilt kvinne, Isabelle, som prøver å finne den store kjærligheten på nytt, uten helt å lykkes.

– Isabelle liv er egentlig en katastrofe. Hun er veldig sårbar. Det gjør henne også sterk, og gøy å spille. Jeg liker hennes feminine og sexy side. Problemet er at Isabelle prøver å finne løsningen utenfor seg selv, noe vi mennesker ofte gjør. Med en gang det går galt i kjærlighetslivet, jakter vi på en frelser, eller vi kaster oss ut i en vill reise med rusmidler eller sex. I filmen ser vi at Isabelle blir bare enda mer forvirret, sa Binoche på finslepen engelsk da Cinema møtte henne i Cannes.

Hun mener selv at det å gå rett inn i et nytt parforhold er en dårlig løsning.

– Man kan ikke kaste seg inn i et nytt forhold bare for å døyve egen kjærlighetssorg. Det er en illusjon å tro at man skal kunne finne en sjelevenn på den måten, sier Binoche.

 

Enden av et syklus

Siden hun vant Oscar for «Den engelske pasienten» (1997) har hun vært regnet som en av Europas største kvinnelige filmstjerner. 53-åringen har allerede startet å motta en rekke karrierepriser, senest på filmfestivalen i Göteborg. Hun synes selv at dette er en spesiell måte å bli æret på.

– Er jeg nominert til en pris eller deltar på filmfestivaler, er det for en spesifikk film som et helt team har gjort sammen. Det er litt mer skremmende når æren handler om en hel karriere. Jeg føler ikke at livet er slutt, men jeg må virkelig tenke meg om, sier Binoche.

Hun føler at hun er ved enden av en syklus. Og at fremtiden må by på noe nytt.

– Repetisjon er kjedelig. Det er som å være i et parforhold – rene drepen. En må hele tiden gå fremover. Jeg lever i nuet. Når jeg lykkes foran kamera, er det akkurat som å fly. Det vil jeg gjøre mer av – og da må jeg finne andre og nye utfordringer, sier Binoche.

 

På nippet til å gi opp

Hun har flere ganger vært på nippet til å gi opp karrieren. Første gangen, tidlig på 1990-tallet, vurderte hun sterkt å bli lærer. Men det ble med tanken.

– For 13–14 år siden ville jeg bare hoppe av hele galeien. Film ga meg ikke noe glede lenger. Lysten og sulten forsvant. Jeg brenner også mye energi når jeg filmer. Rollene sluker meg nesten. Jeg leste om en kunstner som i flere måneder bestemte seg for å ikke gjøre noe som helst. En dag fikk batteriet nytt liv. Slik har jeg hatt det også. Den gangen gjorde jeg Hanekes
Skjult, og fikk lysten tilbake, sier Binoche.

I
Let The Sunshine In har det franske ikonet Gérard Depardieu en liten rolle. For noen år siden fikk han store overskrifter i fransk presse etter å ha uttalt at «Juliette Binoche har ingenting. Hvordan kan hun bli en så stor stjerne?».

Depardieu beklaget aldri disse bemerkningene på settet.

– Det trengte han ikke heller. Noen måneder etter at han sa stygge ting om meg, så jeg ham på et marked. Jeg gikk over veien, tok ham i armen og spurte: «Gerard, hvorfor er du så ufin mot meg? Har jeg gjort deg noe vondt?». Han ble helt paff og sa at jeg ikke måtte ta meg nær av det fordi han «alltid sier så mye dumt i intervjuer». Han mente likevel at jeg jobbet med altfor mange perverse filmregissører, som Leo Carax og Michael Haneke. Så gikk vi hver til vårt, sier Binoche.

Hun innrømmer at hun ble såret over Depardieus opprinnelige uttalelse.

– Jeg husker godt midt første besøk på et filmsett, som student da jeg var 18. En venn av min far jobbet på
Danton (1983), der Depardieu hadde hovedrollen. Det var utrolig spennende å se opptakene fra sidelinjen. Depardieu kom til og med bort til meg og spurte hva jeg gjorde der. «Jeg vil bli skuespiller», svarte jeg. Han kom med noen gode råd og var vennligheten selv. Så kritikken kom helt uventet, undertreker Binoche.

 

Lært mye av Claire Denis

Hun kan ikke rose regissør Claire Denis høyt nok. Den franske filmskaperen har over 15 spillefilmer bak seg og vant en pris i Cannes for
Let the Sunshine In.

– Jeg elsker å se Claire jobbe. Hun er som en maler. Alt virker ikke alltid logisk, for hun jobber steg for steg uten å ha en klar idé i bunn. Men jeg lærte mye av å jobbe på denne måten, for filmen åpenbarte seg på en måte gjennom hennes øyne, sier Binoche.

Hun og Denis har faktisk allerede spilt inn en ny film sammen,
High Life, et science fiction-eventyr om en gjeng kriminelle som frivillig blir med på et eksperiment i verdensrommet. Her spiller Robert Pattinson og rapstjernen André 3000 noen av de andre hovedrollene.

– Jeg har aldri gjort to filmer i samme år med noen andre regissører. Det er sprøtt. Denne gangen er vi ni skuespillere fra vidt forskjellige land, sammen i verdensrommet. Det er virkelig fascinerende, sier Binoche.

Filmene som ga henne både Oscar og en Oscar-nominasjon,
Den engelske pasienten og
Sjokolade, var produsert av Harvey Weinstein, som er blitt selve symbolet på #meetoo-kampanjen.

Binoche har selv sagt til den franske storavisen Le Monde at Weinstein prøvde seg med tilnærmelser, men at hun avviste ham tidlig i deres profesjonelle relasjon. Noen dårlige erfaringer i fransk film tidligere i karrieren, hadde herdet henne, ifølge artikkelen.

– Jeg snakker ikke bare om uanstendig oppførsel, men like mye om å vise respekt. Dette gjelder både menn og kvinner. Slike ting kan skje alle. Jeg vet om kvinner med makt som også prøver å få seksuelle tjenester. Det er en vanskelig materie, sa Binoche da hun mottok en ærespris i Paris for noen uker siden.