Hollywood-giganten er hardt rammet av pandemien, men den nystartede strømmetjenesten Disney Plus er et unntak.
Disney-konsernet har blitt truffet hardt av pandemien med stengte temaparker, utsatte kinofilmer og sportskanalen ESPN uten live-sport, men de har kjempesuksess med sin nye strømmekanal Disney Plus, skriver New York Times.
Disney Plus, selskapets strømmetjeneste i Netflix-stil, har 50 millioner betalende abonnenter over hele verden. Det er et forbløffende antall for et produkt som er bare fem måneder gammelt og nettopp er lansert utenfor USA. Før introduksjonen i november forventet analytikere at Disney Plus ville nå 50 millioner abonnenter først i 2022.
Til sammenligning, har Hulu, som nå er eid av Disney, kun 30 millioner abonnenter etter 13 år i drift. Hulu er ennå ikke introdusert utenfor USA. Netflix som er den største strømmetjenesten ble startet i 2007 og har nå rundt 167 millioner abonnenter over hele verden.
«Dette ser godt ut for vår fortsatte utvidelse,» sa Kevin Mayer, Disneys direktør for strømming i en uttalelse i går.
Utvider til flere land
I forrige måned introduserte Disney tjenesten i åtte europeiske land og India. Mayer sier at Disney Plus ville kommer til Japan og Latin-Amerika innen utgangen av året.
Analytikere sier at corona-pandemien mest sannsynlig har hjulpet Disney Plus med å holde på eksisterende abonnenter og tiltrekke seg nye, ettersom foreldre ser etter måter å underholde barna. Disney Plus tilbyr filmer og show fra universene Disney, Marvel, Pixar, «Star Wars», National Geographic og «Simpsons», har også hatt fordel av en lav månedlig kostnad. Månedsabonnementet koster kun 7 dollar (70 norske kroner). Disney Plus kommer mest sannsynlig til Norge i løpet av sommeren.