AMC-Theaters og Universal er i full konfrontasjon etter at Trolls – Verdensturné har blitt en online hit. AMC sier at Universal sine filmer ikke lenger er velkomne på deres kinoer.
Universal Pictures sier at Trolls – Verdensturné vellykkede video-on-demand-utgivelse har vist seg å være en ny forretningsmodell. Studioet lovet å gjøre flere filmer tilgjengelige uten en eksklusiv kinovisning først, selv når kinoene åpner igjen.
Krigserklæring mot kinoene
AMC Theatres, den største kinokjeden i verden, tar studioets påstand som en krigserklæring. Adam Aron, AMCs administrerende direktør, sa til Universal sent på tirsdag at den ikke lenger ville bestille noen av studioets filmer. Universal er produsenten av franchiser til storfilmer som Jurassic World, Fast and Furious og Grusomme meg. Studioet eier også produksjonsselskapet Focus Features.
-Med denne foreslåtte handlingen å legge filmene ut på strømmemarkedet og kinoene samtidig, bryter Universal forretningsmodellen og handlingen mellom våre to selskaper,» skrev Aron i et brev til Donna Langley, Universals styreleder. -Det forutsetter at vi på saklig måte vil akseptere et omformet syn på hvordan studioer og kinoer skal samhandle, med null bekymring fra Universal sin side om hvordan handlingene påvirker oss.
Aron kalte Universals plan «kategorisk uakseptabel» og sa at AMC også ville boikotte ethvert annet studio «som vurderer en endring av status quo.»
Knuser kinovinduet
De fleste filmer har blitt lanseres på samme måte som de har gjort i flere tiår. De vises først på kinoer, for et eksklusivt løp på rundt 90 dager, og deretter slippes de gjennom premium video-on-demand, eller PVOD i bransjestandard. Kinokjeder, inkludert AMC, Regal og Cinemark i USA, har kjempet mot å korte ned eksklusivitetsperioden. De bekymrer seg for at folk vil være motvillige til å kjøpe billetter hvis de kan se den samme filmen på tv-skjermen eller iPad-skjermen deres bare noen uker (eller dager) senere.
Universal sa i en uttalelse at den var «skuffet.»
«Vi forventer å gi ut fremtidige filmer direkte på kino, så vel som på PVOD når distribusjonsstedet er fornuftig,» heter det i en pressemelding. «Vi ser frem til å ha flere private samtaler med våre partnere.»
Strømmesuksess
Universal har sluppet data om online-visningene til Trolls – Verdensturné. Den animerte oppfølgeren til Trolls skulle hatt kinopremiere 10. april. Da kinoene begynte å stenge på grunn av coronavirus-pandemien, sa Universal at den i stedet ville tilby filmen online for 20 dollar. Rundt fem millioner leide Trolls – Verdensturné.
-Resultatene for Trolls – Verdensturné‘ har overgått forventningene våre og demonstrert levedyktigheten til PVOD,» sa Jeff Shell, administrerende direktør i NBCUniversal, til The Wall Street Journal, som først rapporterte seertallene. «Så snart kinoene åpnes igjen, regner vi med å gi ut filmer på begge formatene.
Studioene beholder omtrent 80 prosent av premium video-on-demand inntekter. I kontrast får studioene bare rundt 50 prosent av billettsalget på kino.
NBCUniversal, som eies av Comcast, har klødd etter å forkorte eller eliminere den eksklusive perioden som er gitt kinoene, delvis fordi det vil tillate selskapet å redusere markedsføringskostnadene. Studios er også klar over at forbrukere har vært utålmodige over å ikke kunne se alle filmer når og hvor de vil.