Jo mer vi får, jo mer vil vi ha: Interaktivitet i filmindustrien

Spillefilmer gir oss muligheten til å drømme oss bort i en annen verden for en periode en verden som vi lenge kun har hatt muligheten til å betrakte utenfra.

En interaktiv underholdningsverden

Kravene våre til både teknologi og underholdningstilbud blir stadig større – særlig når det kommer til ønsket om å bli inkludert og kunne påvirke. I underholdningsshow spiller publikum gjerne en sentral og aktiv rolle, og det er dessuten blitt vanlig at offentlige personer som skuespillere og influensere kommuniserer med sitt publikum via blant annet Instagram, Facebook og Twitter. Vi vil føle oss inkludert, og publikums ønsker må tas på alvor.

Interaktivitet har lenge vært vanlig i spill som Game of Thrones: A Telltale Games Series, hvor du i tillegg til å følge en historie må ta viktige beslutninger som påvirker spillets gang og ikke minst det endelige utfallet. Også for spill på nettet blir det fokusert stadig mer på en inkluderende spillopplevelse, med teknologier som virtuell virkelighet og direktestrømming. Direktestrømming har åpnet for en helt ny måte å kommunisere på, enten du er ivrig med World of Warcraft på Twitch eller spiller poker på et nettcasino. Scatters er et nytt MGA-lisensiert casino i Norge med et stort utvalg live casino-spill for den ultimate interaktive spillopplevelsen. Med live casino blir du invitert inn i et ekte casino med en lys levende dealer, og du kan kommunisere med både dealeren og andre spillere rundt bordet. En annen interessant nykommer på casinomarkedet er Sticky Wilds, som er et nytt Curacao-lisensiert casino i Norge. I tillegg til de tradisjonelle bordspillene kan du blant annet spille Monopoly Live og lykkehjulet Dream Catcher med en live-vert og mulighet for flere spillere. Live casino blir stadig mer populært, og viser hvor attraktivt interaktivitet er i underholdningsverdenen.

Med teknologier som 3D, 4D, 4DX og VR ble det mulig for publikum å leve seg inn i filmer på en helt unik måte, men selv om det føles som man er en del av filmen er dette tross alt bare en illusjon. Hvor mange ganger har du ikke ønsket at du faktisk kunne påvirke handlingen?

Interaktivitet i spillefilmer er en voksende trend, men det er ikke en ny oppfinnelse. Det har vært noen forsøk opp gjennom tidene med varierende resultater – i 1992 ble det for eksempel eksperimentert med kontroller i utvalgte kinoer i Nord-Amerika under visningen av filmen I’m Your Man, hvor de kunne stemme på beslutninger som ble tatt av hovedpersonen. Det viste seg å være en flopp, da tiden og teknologien rett og slett ikke var moden enda.

Nå ser det derimot ut til at koden er blitt knekt, og et av eksemplene på en vellykket interaktiv spillefilm er «Bandersnatch» fra Netflix-serien «Black Mirror». Her er det du som avgjør hovedkarakterens skjebne ved å styre handlinger gjennom filmen. Det handler om alt fra enkle ting som frokost til langt mer alvorlige valg som er svært avgjørende for handlingens gang.

En ny stortrend?

Interaktive spillefilmer er en spennende type underholdning, og store navn som Netflix har begynt å satse mer på sjangeren. De har allerede et godt utvalg, og har annonsert at det vil vokse. Tiden vil vise om det blir en bred suksess eller om det vil floppe når det ikke er nytt og spennende lenger.