Storfilmene drar inn penger på mer enn bare kinobilletter og streaming

Når store blockbustere settes opp på kinolerretet, har vi en tendens til å stirre oss blinde på sifrene som kommer fra billettsalget. Hvor mye tjente filmen under åpningshelgen? Hvordan ser prognosene ut for den globale lanseringen? Hvor mange billetter må selges for at filmen skal gå i pluss? Lengre frem i tid, når filmen ikke lenger vises på kinolerretet, skifter fokuset over til hvor mange ganger filmen leies og strømmes, og hvor store sjekkene som smettes inn i postkassene til produsentene er.

 Det er ikke i det minste rart at det legges så stor vekt på solgte kinobilletter og hvor mange som sparker i gang en filmkveld hjemme i sofaen – det er tross alt dette som står for majoriteten av en films inntjeningen. Med det sagt, så er det langt ifra den eneste inntektskilden, og på lang sikt finnes det også andre kraner hvor det kan renne ut riktig så store summer med penger.

Fra kinostolen til gaming-stolen

Det finnes noe som så og si alle drømmer om når det kommer til lanseringen av en storfilm. Nemlig at den skal åpne opp for en franchise. En franchise kan ta mange former, men i et nøtteskall handler det om at filmen skal gro lengre grener og få en kommersiell verdi, til og med utenfor den enkelte filmens rammer.

Innledningsvis innebærer en film-franchise ofte at flere filmer springer ut fra filmens univers, i form av oppfølgere og/eller spin-offs. Det er dog ikke uvanlig at det også innebærer at filmen får nytt liv i andre medium. De seneste årene har det for eksempel blitt mye vanligere at filmer blir til spilleautomater på nettcasinoer, eller som tv-spill på våre spillkonsoller.

Noen eksempler på kjente filmer, som har blitt til spilleautomater i den kommersielle casinobransjen, er for eksempel Planet of the Apes, Gladiator, The Dark Knight, Jurassic Park, Terminator 2 og mange, mange flere. Eksemplene som finnes på filmer, som har fått sine egne tv-spill, består dessuten av flere titler.

Fra merch til hele temaparker

En annen del av film-franchisen består ofte av fysiske produkter som selges under filmens varemerke. Det kan være alle mulige typer produkter, som for eksempel leker eller klær – og om filmhistorien har lært oss noe, så er det helt klart at den typen salg kan generere enorme pengesummer.

Det kanskje mest kjente eksempelet som belyser hvor mange penger merchandise kan generere er så klart Star Wars. George Lucas er i dag en av verdens rikeste individer som har bygget sin formue via filmbransjen, men det er ikke kun på grunn av de enorme summene han har tjent på filmene sine. Da Lucas skrev kontrakt på den første Star Wars-filmen, besluttet han (noe som i ettertid har vist seg å være en riktig så lukrativ beslutning) å ta mindre betalt i bytte mot rettighetene til all merch og alle oppfølgere til filmen.

For de aller mest fremgangsrike filmene er ikke franchise-utvikling med god salgsstatistikk på t-skjorter, leker og plakater enden på visa. Filmstudioer som Disney og Universal har flest temaparker rundt om i verden, og deres mest fremgangsrike filmer har en tendens til å få sine univers bygget opp i miniatyr i disse parkene.

Billettsalget er naturligvis ekstremt viktig for en films kommersielle fremgang, men det er som sagt ikke den eneste inntektskilden. I det lange løp kan det til og med være merch som genererer de største summene.