Det danske bryggeriet Mikkeller skal brygge temaøl for Game of Thrones fans over hele verden.

Denne måneden er det ti år siden Nikolaj Coster-Waldau dyttet en gutt ut av et tårnvindu i det som skulle bli en av vår tids største suksesser.

I anledning Game of Thrones -jubileet har det danske bryggeriet Mikkeller inngått et kommersielt samarbeid med selskapet Warner Bros. Consumer Products. Et selskap som blant annet er ansvarlig for handelen med Game of Thrones merchandise.

Game of Thrones er sendt i over 207 land og territorier og samlet millioner av fans, og i løpet av de åtte sesongene har showet tatt tronen som ‘verdens største TV-serie’. 17. april er det ti år siden verden ble kjent med seriens unike univers, og i feiringen av denne milepælen kan fans feire med lanseringen av ølet ‘Iron Anniversary IPA’.

IPA er bare den første av en serie Game of Thrones-øl fra Mikkeller brygger. Dette betyr at bryggeriet neste år sender et nytt utvalg øl på markedet til den ikoniske tv-seriens mange fans. Bryggeriet beskriver samarbeidet som det største selskapet noensinne har gitt seg ut på seg på.

Mikkeller selger ikke øl sitt i supermarkeder. I Norge er det Vinmonopolet som forhandler øl fra Mikkeller.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen