Det ble en svak premierehelg for Steven Spielbergs nye musikal, til tross sterke anmeldelser. Kun 2.438 så den kritikerroste filmen på kino i helgen.

Steven Spielbergs navn på plakaten og en av tidenes mest kjente musikaler ser ikke ut til å være  nok til å tiltrekke publikum til West Side Story.

Det grandiose kjærlighetsdramaet – som stort sett har fått terningkast 5 fra samtlige kritikere havnet på helt nede på åttende plass på Kinotoppen som fremdeles regjeres suverent av Tre nøtter til Askepott som ble sett av 35.586 i helgen og så langt er sette av imponerende 454.855 siden premieren og er på full fart mot en halv million solgte billetter. Fortsetter det slik for Askepott kan hun utfordre James Bond på statistikken; No Time to Die er nå nede på en niende plass og ble sett 2.318 i helgen og har så langt solgt 659.609 billetter.

Sliter også i USA

West Side Story spilt kun inn  10,5 millioner dollar på amerikanske kinoer i helgen. En skuffelse, ifølge Variety, som minner om at Disney og 20th Century Studios brukte hele 100 millioner dollar på filmen.

Men håpet er ikke ute for West Side Story. Oscarsbuzz kan vekke mer nysgjerrighet, og som Deadline bemerker er nok julehelgen bedre egnet for filmer rettet mot et eldre publikum.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen