Boksedokumentaren «Klitschko» om to ukrainske verdensmestre settes opp på kinoer i hele landet 5. april kl. 18:00. Alle billettinntekter går til humanitær hjelp i Ukraina, og alle ukrainere allerede i Norge får se filmen gratis.

20. mars forente 500 kinoer i Tyskland krefter for å støtte barn og krigstruede familier i Ukraina. Det samme gjorde 600 kinoer i USA. De viste den prisvinnende dokumentaren «Klitschko» (2011), filmen om de ukrainske boksebrødrene Wladimir og Vitali Klitschko som sammen er flere ganger verdensmestre i tungvektsboksing.

Vitali Klitschko er også sittende borgermester i Kyiv, et verv han har hatt siden 2014 og er sammen med broren sentral i den pågående krigspolitikken.

Nå følger norske kinoer etter Tyskland og USA og viser «Klitschko» hos en rekke kinoer over hele landet. Gründer og kinoeier Jan Vardøen er en initiativtaker i et fellestiltak med Norske Kinosjefers Forbund, Film & Kino, Norsk Filmdistributørenes Forening, Odeon, Nordisk Film Kino, Kino Nord og en rekke selvstendige kinoer.

Alle billettinntekter går til Flyktninghjelpen og er øremerket krigsofre i Ukraina. En måte å bidra med noe konkret og håndfast sier Vardøen.

– Jeg så at aksjonen hadde fått stor respons i Tyskland og USA og det slo meg av at vi ikke kunne være noe dårligere i Norge, sier Vardøen og fortsetter.
Vardøen driver selv Frogner Kino i Oslo og mener det å bidra på denne måten falt helt naturlig inn. – Med dette kan vi gjøre noe der vi bor, ta en tur på kinoen og se en knakandes god film og lære om Ukraina på samme tid.

Vardøen legger også til at alle ukrainere kommer inn gratis.

– Det er bare å vise passet, en god sjanse både for oss og dem til å møte nye venner, sier Vardøen.

Om forfatter

Redaktør og publisher av Cinema. Han har jobbet med filmjournalistikk og kritikk siden 1987. Han er utdannet ved Høgskolene i Volda og Bø. Geir Kamsvåg har jobbet som avisredaktør og redaktør og publisher av flere kultur- og filmtidsskrifter. Han har vært redaktør for Cinema (tidl. Film & Kino) siden 2008. Medlem av Norsk Filmkritikerlag/FIPRESCI

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen