Killers of the Flower Moon er Martin Scorseses fremstilling av USAs tørst etter makt og rikdom – og konsekvensene for samfunnene som det ødelegger. Filmen er nok et mesterverk fra Scorsese.
Martin Scorsese er en av tidenes beste regissører. Killers of the Flower Moon er hans 27. spillefilm. Hittil i karrieren har han mottatt ni Oscar-priser, og med denne filmen kan det bli flere. Som filmskaper har arbeidet jevnt og trutt siden slutten av 1960-tallet og fortsetter å levere store filmopplevelser. Den 81 år gamle regissøren har nesten utelukkende levert kritiker- og publikumssuksesser.
Plutselig rikdom
Den amerikanske regjeringen flyttet Osage-stammen fra deres forfedres land i Kansas til Fairfax, Oklahoma. Oppdagelsen av olje i reservatet gjorde dem til de rikeste menneskene i landet. Med olje kommer imidlertid hensynsløse menn som raskt finner måter å utnytte situasjonen på.
Hovedrolleinnehaverne Lily Gladstone, Leonardo DiCaprio og Robert De Niro kombinerer sin fantastiske innsats for å skildre ødeleggelsen av Osage-samfunnet i Oklahoma på 1920-tallet.
Veteranen Ernest Burkhart (Leonardo DiCaprio) fra første verdenskrig ankommer sin onkel William «King» Hale’s (Robert De Niro) ranch. King har bodd der lenge, snakker osagenes eget språk og har en respektert posisjon i byen. Han er alles velmenende frelser, men i virkeligheten er han en ulv i fåreklær. Han har inkorporert seg som en velmenende del av Osage-samfunnet. Ikke mange vet at han har orkestrert et komplott for å tilegne seg rettighetene til pengene deres ved å arrangere ekteskap mellom hvite menn i byen og Osage-kvinner. Han har planer for nevøen sin. Han ønsker at Ernest skal gifte seg med en Osage-kvinne og gir ham jobb som drosjesjåfør.
Jakten på rikdom
En av de mest oppsiktsvekkende aspektene ved Martin Scorseses nesten tre og en halv time lange epos er endringene i den fysiske sammensetningen av Osage-samfunnet på 1920-tallet. Sammen med rikdommen blir samfunnet gradvis mer homogent og ligner mange amerikanske byer fra den tiden. Selv om de var velstående, hadde Osage-stammen begrensede muligheter til å investere i lokalsamfunnene sine. De manglet politisk makt, og mange måtte ha hvite forvaltere for å få tilgang til pengene sine.
På Kings oppfordring går imidlertid Ernest etter en Osage-kvinne ved navn Mollie Kyle (Lily Gladstone). Mollies søstre er allerede gift med hvite menn. Det handler mer om å posisjonere seg for makt og penger enn om kjærlighet. Den samme dynamikken gjentar seg når Ernest og Mollie tilbringer tid sammen.
Ernest kommer uten en klar moral. Sammen med noen venner raner de brutalt et rikt par og stjeler penger og smykker, som han umiddelbart sløser bort.
Mollies familie består av moren og tre søstre. Hvis Mollies slektninger dør, overføres formuen deres til Mollie, og deretter, naturlig nok, til mannen hennes hvis hun gifter seg. Rett etter ekteskapet deres dør moren hennes, og deretter dør hver av Mollies søstre under mystiske omstendigheter. Drapene fortsetter i hele Osage-samfunnet uten noen konsekvenser.
To ansikter
De Niros skildring av William gir oss en mann med to ansikter. Han deltar i stammemøter der byens ledere fordømmer drapene og deltar respektfullt i en Osage-begravelse, men samtidig planlegger han ondskapsfulle handlinger for å oppnå sine mål.
I desperasjon over de uoppklarte drapene reiser Mollie til Washington i håp om å få snakke med presidenten.
Hjelp kommer i form av FBI-agent Tom White (Jesse Plemons) og hans kolleger. De skal etterforske de mer enn 20 drapene som har skjedd. Scorsese portretterer ikke FBI-agentene som riddere i skinnende rustning; de følger bare loven. Samtidig viser han hvordan historien vil gjenta seg gjennom filmklipp, radiosendinger og aviser som minner oss om Tulsa-massakren som fant sted mellom 31. mai og 1. juni 1921. Under dette angrepet, som også involverte luftangrep fra private fly, ble 35 kvartaler av det som da var USAs rikeste svarte nabolag, kjent som «Black Wall Street,» ødelagt av hvite innbyggere med støtte fra kommunale myndigheter.
Scorsese viser effektivt hvordan et samfunn kan demonteres gjennom laster, henrettelser og forvridning av moral. DiCaprios Ernest er retningsløs når han ankommer Oklahoma, på jakt etter noen med visdom til å veilede ham. Du kan se Ernest slite. Imidlertid beruser muligheten til rikdom ham. Uansett hvor mye han bekjenner sin kjærlighet til Mollie, er det ikke nok til å løsne ham fra onkelens grep.
Scorseses episke western forteller historien om USAs opprinnelige synd, nemlig tørsten etter kontroll over de mange ressursene som folk kan bruke for å unnslippe grepet. Det er bare å slå fast; Scorsese har levert nok et mesterverk.