«Rød himmel» -frustrasjon og angst i sommerparadiset

5
Total vurdering

Med «Rød himmel» leverer Christian Petzold et hypnotiserende stykke arbeid. Det er humor, hjertesorg og spørsmål om eksistensielle kriser ved en brennende Østersjø-kyst.

PÅ KINO FRA 7. JUNI: Christian Petzolds Røde himmel er en åndelig oppfølger til Undine (2020), og er den andre delen av hans løse serie med filmer om kunst og kjærlighet basert på de klassiske elementene. I Rød himmel fokuseres det på ild, både i fysisk og psykisk forstand. Petzold utforsker eksistensiell angst, sinne, frykt og sjalusi.

Afire | April 20, 2023 (Germany) Summary: A group of friends are in a holiday home by the Baltic Sea where emotions run high as the parched forest around them catches fire.
Countries: GermanyLanguages: German

Petzold tar oss fra travle Berlin til en søvnig kystby på den tyske Østersjø-kysten. Den frittalende Leon, spilt av Thomas Schubert, er en forfatter som lider av en kreativ tørke mens han skynder seg å fullføre sin neste bok, «Club Sandwich».

Frustrasjon og angst

Han er misfornøyd med forfatterskapet sitt, men er ikke villig til å innrømme det. Nedsunket i frustrasjon, usikkerhet og angst, følger han vennen Felix til familiens landsted ved kysten for litt fred og ro. De blir overrasket over å finne en annen beboer, Nadja, spilt av Petzolds siste muse Paula Beer, som bor på den rustikke eiendommen.

Samtidig begynner rapporter om en skogbrann å sive inn fra media og i deres lille verden av salig tilbaketrekning. Gradvis oppsluker den de skogkledde omgivelsene. Nesten som en karakter i seg selv spiller skogbrannen en betydelig rolle i filmen. Lyden av fly som passerer over hodene deres er konstant. Brannene kan sees fra taket på huset. På et tidspunkt svever aske i luften som snøflak. Dyrelivet fra skogen nærmer seg huset, og en flokk av villsvin rammes av flammehavet.

Sterke roller

Mens hovedpersonene våre ser opp mot en himmel vasket i en brennende rød nyanse, og venter på ankomsten av forestående flammer og ødeleggelser, er de fanget i ødeleggelse og et nett av overveldende, vilt seksuell spenning og profesjonell frustrasjon over skrivesperre.

Filmens primære prestasjon er dens sterke rollebesetning, ledet av en gåtefull og forførende fengslende rolletolkning fra Beer, som fikk Sølvbjørnen for sitt arbeid i Undine. Hun bringer en atmosfære av bekymringsløshet inn i det hele som balanseres strålende med hennes senere grublerier om skjørheten og forgjengeligheten til livsgleden.

Schubert skildrer også på en overbevisende måte selvopptattheten og elendigheten til karakteren sin. Hans misunnelse og irritasjon, først mot Nadja og hennes kjekke livredderkjæreste Devid (Enno Trebs), deretter mot forleggeren sin, Helmut (Matthias Brandt), syn på Nadja. Filmen kommer virkelig til live når de deler scenen, inkludert en middagssekvens der hemmelighetene til Nadja – og til filmen, avsløres.

Brudte relasjoner

Filmen minner om Mia Hansen-Løves Bergman Island, en annen film som fokuserer på utviklingen og sammenbruddet av relasjoner og intimitet i en karrig setting ved havet.

Begge filmene gjenspeiler Bergmans filmer om kunstnerens evige kamp sammen med en underliggende strøm av eksistensiell trussel. Skogen, ekkoene, de dype, ustadige bølgene til Østersjøen bringer tankene til Bergmans Fårö.

Handlingen skifter fra en stille utforskning av en forfatters isolerte bekymringer, til en drømmende skildring av ukontrollert begjær og romantikk – til en tragikomedie om tap og en ny start. Rød himmel er nok en solid film fra Christian Petzold.

5
Total vurdering