Vi liker alle gode filmer om gravejournalister og politiske sammensvergelser. Danske Mørkeland (2014) er en konspiratorisk politisk thriller som lar en gravejournalist snuble over en ytre høyre-sak.
Etter forrige oppsigelsesrunde har journalist Ulrik Torp (Anders W. Berthelsen) vært utenfor arbeidsmarkedet i fem år. Men gjennom trygdesystemet tilbys han nå en fire ukers praksisplass hos sin gamle arbeidsgiver Dagbladet. Før jobbet Ulrik med politiske saker, nå blir han satt til å lære opp den ferske journalisten Simon.
Deres første oppgave er drapet på Abdel Yassin som ble skutt på åpen gate. Ettersom Abdels bror er dømt for gjengkriminalitet, vinkler Ulrik nyhetssaken i denne retningen. Men da han får vite at Abdel jobbet i innenriksministeriet, aner han at det kan ligge noe mer bak. Hvorfor blir en ung mann som jobbet i innenriksdepartementet henrettet, spør han seg. Så finner han koblinger til det nærstående Folketingvalget og en gammel drapssak.
Konspiratorisk
Mørkeland er ikke noen hurtiggående Hollywood-thriller, men en relativt saktegående dansk thriller. Jeg har nylig sett om igjen konspiratoriske Siste vitne (The Parallax View, 1974) og Varulv (The Odessa File, 1974) som begge omhandler gravejournalister som med utgangspunkt i et dødsfall avdekker store konspiratoriske organisasjoner. Mørkeland følger altså en gammel oppskrift og er en behagelig neddempet dansk tilnærming.
Ikke ulikt den svenske Millennium-trilogien utgjør rollegalleriet en godt voksen mannlig journalist, en ung sidekick, en ung kvinnelig hacker som er kastet inn i hemmelighetskremmerier på høyt politisk nivå. Føy til leiemord, overvåkning og en trussel mot Danmarks framtid og du har et godt utgangspunkt for en god thriller. Resultatet er riktignok Millennium-light.
Ytre høyre
Det er Folketingsvalg i Danmark, og det populistiske partiet Det nasjonale som tilhører ytre høyre ligger an til å havne over sperregrensen. Ulriks svigersønn har politisk ambisjoner og støtter lederen av Det nasjonale. Deres kampsak er motstand mot EU og den økende innvandringen. Som en metafor har Ulrik vært hos legen og fjernet det som kan være en ondartet svulst. En metafor på hvordan det politiske systemet ødelegges fra innsiden og hvordan Det nasjonale forpester journalistens land.
Jeg bodde et lite år i Danmark og så meg opp på de fleste filmene de hadde laget. En av disse var Kongekabalen (2004) basert på en roman av Niels Krause-Kjær. Kongekabalen handlet om politikk, en ambisiøs journalist og en kynisk sammensvergelse. 20 år senere viser det seg at Mørkeland ikke bare er basert på en Krause-Kjær roman, den er dessuten en direkte oppfølger til Kongekabalen.
Oppfølger
Man trenger ikke å ha sett Kongekabalen for å få utbytte av Mørkeland, den står stødig på egne bein. Førstefilmen var regissert av Nikolaj Arcel, en av dagens mest profilerte danske regissører. Regissøren av Mørkeland er Mikkel Serup, mindre kjent for spillefilmer her til lands, men har god thrillertrening fra TV-serier som Forbrytelsen og Kastanjemannen.
Mørkeland er godt fotografert og har en god visuell presentasjon. Spenningskurven er sakte, men øker i intensitet utover i filmen. Den kjører noen trygge valg her og der for mest sannsynligvis appellere både til den voksne og noe yngre målgruppen. Filmen er nå ute på Blu-ray i Norge. Jeg klarer ikke å minnes Kongekabalen i særlig grad så en dobbel-utgave av begge filmene på Blu-ray hadde vært vært en god ide.