Dag Johan Haugeruds spillefilm Drømmer, andre del av trilogien Sex, Drømmer, Kjærlighet, er invitert til hovedkonkurransen på den prestisjetunge filmfestivalen i Berlin.
Med denne anerkjennelsen vender Haugerud og hans team tilbake til Berlinalen, der Sex, den første filmen i trilogien, hadde verdenspremiere i februar 2024.
Sist en norsk film deltok i hovedkonkurransen i Berlin, var i 2019 med Hans Petter Molands Ut og stjæle hester.
Drømmer handler om Johanne (17), som forelsker seg i læreren sin – hennes første kjærlighet. For å bevare følelsen skriver hun ned alt hun opplever. Når moren og bestemoren leser tekstene, reagerer de først med sjokk over de intime beskrivelsene, men blir deretter fascinert av den litterære kvaliteten. Men hva har egentlig skjedd mellom Johanne og læreren? Og bør dette publiseres som en bok?
Norsk filmsuksess
– 2024 har vært et eksepsjonelt år for norsk film internasjonalt, blant annet på grunn av Dag Johan Haugeruds trilogi, sier Kjersti Mo, direktør i Norsk filminstitutt.
– Sex ble vist på Berlinalen, Kjærlighet i hovedkonkurransen i Venezia, og nå deltar Drømmer i hovedkonkurransen i Berlin. Dette viser at Haugerud er en manusforfatter og regissør som lager filmer i verdensklasse med stor internasjonal appell. Vis meg gjerne en annen filmskaper med tre filmer på A-festivaler på ett år. Det er en enorm prestasjon som dokumenterer hvilken talentfull og hardtarbeidende filmskaper han er, sier Mo.
Haugerud: – Føles utrolig bra
Regissøren selv uttrykker stor glede over invitasjonen:
– Jeg er veldig glad for at Drømmer er valgt ut til hovedkonkurransen i Berlin. Trilogien startet sin reise her med Sex for et år siden, og det å kunne avslutte den samme sted føles utrolig bra. Stor takk til alle skuespillere, produsenter, stab og medhjelpere som har gjort dette mulig, sier Dag Johan Haugerud.
Produsentene Hege Hauff Hvattum og Yngve Sæther i Motlys AS deler entusiasmen:
– Å ha tre filmer på tre A-festivaler i løpet av ett år er en bragd som overgår våre ambisjoner. At Drømmer nå er invitert til hovedkonkurransen i Berlin, er prikken over i-en og plasserer Haugerud i det øverste sjiktet av dagens filmskapere.