(LONDON) Hennes spill i Joe Wrights egenrådige tolkning av Anna Karenina er det beste som den nå 27-årige Knightley har gjort foran et filmkamera.

-Takk for skrytet. Men å se på det jeg har gjort, og kunne si at ”der var jeg bra” eller ”der var jeg mindre bra”, nei, det går helt enkelt ikke. Jeg kan ikke se på det jeg gjør på den måten, sier hun når Cinema møter henne på Soho Hotel i London sentrum.

I Joe Wrights versjon utspilles største delen av handlingen i Anna Karenina på et teater. Dette innebærer IKKE at det dreier seg om filmet teater, men at leiligheter, saler, en kappløpningsarena, en jernbane med prustende damplokomotiv tar plass inne på teateret – og i blant åpnes veggene opp, og karakterene går ut på en blomstrende eng, eller drar avgårde i en hestevogn ut på snøpiskede vidder.

Original tolkning

Lyder det rart? Ja, det er vanskelig å beskrive. Anna Karenina i Joe Wrights tolkning likner ikke mye annet vi har sett på film, og det er ikke minst dette som har gjort den til en av årets Oscar-favoritter. Knightley spiller tittelrollen, Jude Law hennes bedratte ektemann Karenin, Aaron Johnson den forførende Vronsky og svenske Alicia Vikander den uskyldige Kitty.

-Jeg hadde lest boken og jeg hadde sett et par av filmversjonene, blant annet den med Greta Garbo, sier Knightley.

-Men jeg ville ikke se dem om igjen før jeg laget denne filmen, fordi jeg tenkte at om jeg gjorde noe som lignet det som de hadde gjort, så skulle det være en tilfeldighet, og ikke noe jeg hadde stjålet. Men det er en underlig bok, fordi jeg ikke riktig forstår hva Tolstoj synes om Anna, om han hater henne eller liker henne. På en måte er det hun gjør forkastelig, så det gjaldt å spille henne uten å være altfor hyggelig.

Knightley vil egentlig ikke snakke om Oscar-spekulasjonene, men sier om sin forrige erfaring av å bli nominert:

-Det fikk folk til å akseptere meg på en annen måte. Før tenkte mange ”Javisst, hun er søt, men hun er en dårlig skuespiller”. At jeg ble Oscarnominert fikk mange til å se på meg på en annen måte. Og når jeg ser tilbake på det, kjenner jeg hvor såret jeg ble av alle angrep den gangen. Jeg var jo bare 17 når jeg filmdebuterte, og det er en følsom alder.

Jude Law, som spiller Karenin, har tidligere fått to Oscarnominasjoner, for Cold Mountain og The Talented Mr Ripley. Han sier til Cinema, at bare den måten Wright ville lage filmen på var nok til at han umiddelbart takket ja.

-Det er så spennende med noe nytt og utfordrende. Det er dét jeg alltid søker, jeg vil finne noe nytt, noe jeg ikke har gjort før. Det er det som stimulerer mig.

Da kan du jo kanskje søke etter å jobbe med erkjent vanskelige regissører, slik at du har noen som utfordrer deg, sier jeg. Han rister på hodet.

-Nei, det er ikke dét jeg mener. Jeg vil ikke krangle med regissørene, med det jeg ønsker å finne er noe nytt som jeg kjenner utfordrer meg selv, noe som gjør at jeg kan gå inn i meg selv og oppdage noe nytt.

Utseende

Knightley har i et intervju sagt at hun syntes det var synd at den vakre Law var kledd i triste, gråe klær, kneppet helt opp i halsen gjennom hele filmen. Kommentar? Han ler.

-De klærne var nødvendige for å vise hvor stiv denne personen var. Det her var virkelig et tilfelle der man kan si at klærne gjør mannen. Privat bryr jeg meg ikke. Jeg kler meg i det jeg kjenner for. Gjerne jeans og T-skjorte.

I begynnelsen av sin karriere fikk han ofte roller som brukte hans utseende. Han sier at han ofte kunne kjenne seg skuffet over dette, og at han derfor innimellom valgte roller som gikk ut på det helt motsatte.

-Det er godt å bli eldre og klokere. Man lærer, sier han.

Han liker jobben sin, ikke minst gjelder det å stå på teaterscenen, men det har vært øyeblikk, om enn ikke mange, da han har fundert over om han skulle fortsette.

-Men jeg har jo barn, og jeg må forsørge dem, og dette er den jobben jeg kan.

Etter Anna Karenina har han igjen jobbet med Steven Soderbergh, som for et års tid siden regisserte ham i
Contagion. Filmen heter The Bitter Pill, og han har Rooney Mara, kjent som Lisbeth Salander i den amerikanske versjonen av
The Girl with the Dragon Tattoo som motspiller. Hvordan var det?

-Intensivt. Hun er en svært intensiv skuespiller.

Skandinaviske stjerner

En annen svenske som har fått et dundrende gjennombrudd internasjonalt er Alicia Vikander, som slo igjennom med dramaet
Till det som är vackert, og siden vært med i bl. a. den danske A Royal Affair. I Anna Karenina spiller hun Kitty, som er ulykkelig forelsket i Vronsky. Hun sier:

-Jeg leste boken da jeg var 15, og da var jeg veldig fordømmende, både når det gjaldt Anna og Kitty. Nå har jeg blitt eldre, og nå forstår jeg mer av deres handlinger.

Hun fikk rollen fordi Joe Wright hadde sett henne i den svenske gjennombruddsfilmen
Till det som är vackert, og en rollbesetter deretter syntes at han skulle teste henne.

Wright sier til Cinema: – Hun kom til London, og det føltes helt rett. Det eneste jeg bekymret meg over var hvordan den engelske aksenten hennes skulle være. Men der bekymret jeg meg unødig. Den var perfekt. Siden har hun trent som en ballettdanser. Det var viktig ikke minst på grunn av den lange dansesekvensen i begynnelsen av filmen.

Wrights Anna Karenina er som sagt i største del tatt opp i et studio i London. Men Alicia fikk også oppleve en annen side av innspillingen.

-Vinterscenene. De ble tatt på ‹location› i Russland. Det var 38 kuldegrader ute, vi sov i en sovesal der det var 9 varmegrader, og vi fikk ikke gå ut etter klokken seks om kvelden fordi det var ulver i nærheten.

Om forfatter

Relaterte artikler

Delta i diskusjonen