Kim Ki-duk er en filmskaper som er vanskelig å sette i noen bås og han evner stadig å overraske. Hans forrige film Moebius var et orgie i incest, perversitet og kastrasjon. Med Fanget i nettet har han laget et konvensjonelt, men absurd drama med handlingen lagt til grensen mellom Sør- og Nord-Korea.
Kim Ki-duk stiller en rekke interessante spørsmål både rundt ideologien i de to statene og begrepet frihet. Til vanlig opplever vi Seoul som representant for den frie verden og Pyongyang som det ultimate diktatur, men er det så enkelt?
Vi møter fiskeren Chul-woo som fisker rett nord for den demilitariserte sonen. Når båten hans får garnet i propellen og motorstopp driver den over grensen. Nordkoreanerne oppfatter det som han forsøker å flykte, mens den sørkoreanske etterretningstjenesten frykter at han er spion. Selv vil Chul-woo bare hjem til kona og datteren. Han frykter at hele familien kan få trøbbel i nord – og i sør har han allerede trøbbel og i etterretningstjenestens varetekt. De vil ikke la ham reise tilbake til Nord-Korea. Det vil være et prestisjenederlag at en ”avhopper” vil tilbake. De tilbyr ham både lønn, leilighet og muligheten til å stifte ny familie i sør.
Snarere enn som en bastion av håp, skildrer Kim Ki-duk den sørkoreanske staten som hyklersk. Bortsett fra hans vakt, er sør-koreanerne ute av stand til å se hvorfor Chul-woo er desperat etter å returnere til Nord-Korea. I deres kapitalistiske tankegangen blir et konsept som familie også til en lett utskiftbar vare.
Kim Ki-duk lykkes i å tilby en mer kompleks perspektiv på en politisk situasjon som det altfor ofte fleipes om.
Fanget i nettet handler om frihet, men den friheten Chul-woo ønsker er å leve i fred med familien.
Kim Ki-duk provoserer garantert mange med sitt sør-nord syn, men Chul-woos dilemma kan vi alle mer eller mindre kjenne oss igjen i – alt har sin pris.