Gullpalmevinnerens satire over kunstverdenen

(STOCKHOLM/CANNES): Flere hunder statister sitter stivpyntede rundt oppdekkede bord. En performance-artist skal få Bernadotte-prisen, men hans oppvisning der han låter som en ape, går over styr.

Han spilles av Terry Notary, verdenskjent stuntmann og motion capture-skuespiller, kjent fra Planet of the Apes og Skull Island, der han spiller King Kong.

I museet finner man en ny installasjon, en opptegnet firkant, der den som trenger hjelp skal kunne stille seg slik at alle kan komme dem til unnsetning.

Flere varianter

Forut for filmen skapte Ruben Östlund og Kalle Bomann en rute eller en opptegnet firkant. Et kunstverk som setter fokus på vår manglende evne til å hjelpe. Det finne flere varianter. I Norge er Rutan å finne i Grimstad. Da Östlund ville ha et samarbeid med det svenske hoffet før innspillingen, fikk han til slutt nei. Forholdet til det norske kongehuset er betraktelig bedre.

Kongehuset ringte meg og vi snakket om innvielsen på forhånd. Generelt virker det norske hoffet noe mer selvsikkert og moderne enn det svenske. Jeg er glad for at de valgte å gi Rutan i Grimstad oppmerksomhet, sier han..

28. mai ble det skrevet  skandinavisk filmhistorie. Da vant Ruben Östlunds film The Square Gullpalmen under filmfestivalen i Cannes. Det var første gang siden 1991 at en svensk film vant en av filmverdenes gjeveste priser. Og det var første gang på 66 år at en svensk regissør vant.

(Om noen av dere tenker Ingmar Bergman nå, så er det faktisk slik at han aldri vant Gullpalmen for én film, men i 1997 ble han hedret for sitt samlede arbeid.)

Fortsetter som før

Nylig ble The Square valgt til Sveriges Oscar-kandidat.

– Gullpalmen kommer ikke til å forandre måten vi jobber på, sier Ruben Östlund til Cinema.

– Vi fortsetter som før, med mentor Kalle Boman og i Bo Widerbergs og Roy Anderssons ånd. Vi jobber helt bevisst, og vil fortsette med det.

Ruben Östlund debuterte med Gitarmongo i 2004.  Etter det har han gjort spillefilmene De ufrivillige, Play, Turist og nå
The Square. I alle disse årene som jeg har fulgt hans virke, har Ruben Östlund hatt en rivende utvikling som filmskaper.

Turist som var på nippet til å bli Oscar-nominert, og som vant en av prisene i Cannes-festivalens sideprogram Un Certain Regard, ble regissørens store gjennombrudd for tre år siden. Filmen med Lisa Loven Kongsli og Kristofer Hivju i store roller, er en både mørk og morsom dissekering av mannsrollen etter at et snøskred vender opp-ned på flere relasjoner i en familie.

Allerede i Cannes bestemte teamet hva som skulle bli neste film. (Foruten Östlund og Boman er også produsent Erik Hemmendorff en svært viktig del)

Moteverden neste

– Det blir en satire over moteverden som vi kaller The Triangle of Sadness, sier  Östlund, og forklarer tittelen:

The Triangle of Sadness er den trekanten som oppstår mellom øynene når man får rynker.

– Hovedpersonen er en mannlig modell som holder på å miste håret. Vi kommer til å caste på vanlig vis. Det er for tidlig å si om det blir et skandinavisk språklig eller engelskspråklig film Men moteverdenen er jo engelskspråklig, så vi lener vel den veien, sier Östlund.

Tilbake til innspillingen av The Square: – Det er her er utrolig morsomt for meg. Ikke minst er det en stor forandring fordi jeg får se ut som meg selv. Jeg elsker Rubens måte å få frem det rå på. Ingen opptak er like, sier ”apen”, Terry Notary, til Cinema.

Og hvert forsøk ser ulikt ut. Aggressiviteten i Notarys spill som ape blir mer og mer voldsomt, og det oppstår håndgemeng mellom ham og noen av statistene.

– Det er vanskelig med 120 statister. Det gjelder å få opp stemningen, sier Östlund selv.

Stjernemøte

Museets direktør spilles av den danske skuespilleren Claes Bang. Og en journalist som vil intervjue ham spilles av amerikanske Elisabeth Moss (Mad Men, Top of the Lake, The Handmaid´s Tale).

Moss var en fan av Turist. Da hun befant seg på jobb i York i England, fikk hun vite at Ruben Östlund gjerne ville møte henne.

– Jeg trodde det var et kort møte, men det ble en audition på en time. Jeg synes bare det var moro å treffe Ruben. Da han tilbød meg rollen, ble jeg både glad og overrasket, sier hun til Cinema.

Moss’ og Bangs rollefigurer havner i samme seng, i en sexscene som fikk mye oppmerksomhet under filmfestivalen i Cannes. Men som ikke var det minste sexy å spille inn.

Ubehagelig

– Slike scener er alltid vanskelige og ubehagelige. Her skulle vi filme slik at man så meg ut fra det Claes ser, og omvendt. Mennesker som har sex ser ikke så morsomme ut. Vi filmet scenen hver for oss . Jeg hadde kameraet rettet  mot meg og så ristet noen i sengen så det så ut som jeg rørte meg, ler hun.

– Det gjelder bare fort å kaste alle hemninger over bord.

Östlund kan ta om samme scene gang på gang, selv om han selv mener at snakket om 60-70 takninger er overdrevet. Claes Bang har sagt att ”Ruben är forferdelig krevende, samtidig som han lar skuespilleren få stort spillerom”. Det er Elisabeth Moss enig i.

-Innspillingen var utrolig utfordrende. Ruben leter etter sannheten i hver scene. For en skuespiller er det svært trettende, men til slutt var det verdt alt slitet, sier Moss.