(CANNES) 44-åringen fra Hellas er hyllet for sin makabre filmkunst, som Oscar-nominerte The Lobster og «Dogtooth», men i kinoaktuelle The Killing of a Sacred Deer tøyer han grensene.
Å ta et umulig valg
Dette er et hevndrama – om en tenåring som beskylder en kirurg for å ha drept faren sin. Nå vil han ha et offer tilbake, i kirurgens familie.
– Ikke bare mister gutten faren sin. Han peker også ut en skyldig og ønsker rettferdighet, en endring. Det blir en slags odd miks av gresk tragedie og skrekkfilm, sier Yorgos Lanthimos når vi møter ham i Cannes.
Tittelen er hentet fra gresk mytologi, om Agamemnon som blir straffet etter å ha drept en av gudinnen Artemis’ hellige hjorter og må ofre datteren Ifigeneia.
Men Lanthimos nekter for at filmen bygger på gresk drama.
– Jeg ser klare paralleller, og det refereres i filmen. Men det er ikke slike at vi grekere har en dypere forståelse for gresk tragedie. Det er egentlig noe veldig fjernt for oss. Greske ungdommer vet lite om det.
– Er det da mer en skrekkfilm?
– Vet ikke. Jeg startet med ideen om gutten som mister faren og gir noen skylden for det. Så strukturerte jeg en historie som skulle fortelle noe om dette helt konkrete presset på et menneske – det å ta umulige valg. Det valget faren må ta i filmen, tror jeg alle ville vegret seg for å gjøre. Det er noe fascinerende med folk som kontrollerer andre, som har andres liv i sine hender. En merkelig posisjon å være i, tror Lanthimos.
Kan ikke tilfredsstille alle
Han har stjerner som Nicole Kidman og Colin Farrell i hovedrollene. Og handlingen er lagt til USA. Slike valg dukker opp etter at manus er skrevet.
– Jeg jobber veldig instinktivt. Jeg visste jeg ville lage en engelskspråklig film, enten i England eller USA. Men dialogen mellom sjangre i historien og det medisinske systemet føltes mer i retning USA.
– Hvorfor valgte du å spille inn i Cincinnati, Ohio?
– Jeg ville ha en typisk by i Midtvesten. Da sjekker vi først ut hvor det er gode insentivordninger og hvor vi kan få en profesjonell stab. Brikkene faller på plass. Jeg like veldig godt å jobbe i USA. Alt går på skinner, særlig i mindre byer. Folk er så takknemlige for at vi spiller inn der og legger skikkelig til rette for oss, sier Lanthimos.
Han krever full kunstnerisk frihet når han lager filmer. Det siste han tenker på er publikum og deres forventninger. Kritikerne pleier også ofte å dele seg i to: Enten mesterverk eller dritt.
– Siden folk og kulturer er så forskjellige, kan ikke alle like det samme. Derfor går jeg heller ikke inn for å tilfredsstille alle. Jeg stoler på magefølelsen. Jeg prøver å lage en best mulig film og tenker aldri på at jeg kanskje går for langt i enkeltscener. Når jeg sitter i klipperommet, virker alle valgene så logiske.
– Var det logisk å starte filmen med en hjerteoperasjon i nærbilder, sett ovenifra?
– Ja. Vi var så privilegerte å få tillatelse fra sykehuset til å filme en ekte operasjon. Det var skikkelig ekkelt i starten, for dette er jo ikke dagligkost, men man blir vant til det. Hovedkarakteren i filmen er kirurg, så jeg synes det er et flott anslag, sier Lanthimos.
Kidman ville jobbe med meg
Han jobbet med Colin Farrell i «The Lobster». Men manuset til «The Killing of a Sacred Deer» er ikke skrevet for den irske skuespilleren.
– Jeg tenker aldri på skuespillere når jeg skriver. Men Colin og jeg jobbet veldig godt sammen på «The Lobster», så jeg snakket med ham om filmen. Dette er mye mer kompleks rolle for ham enn i «The Lobster». Det fine med å kjenne en skuespiller fra før av, er at jeg som regissør kan gå et steg videre, pushe hardere.
– Er det riktig at Kidman var fan av deg fra før?
– Vi har treftes noen ganger. Da har hun bemerket at hun liker filmene mine. Så vi har i det stille prøvd å finne et prosjekt. Jeg sendte henne manuset, og Nicole ga umiddelbart beskjed om at hun var med. Mer komplisert var det ikke. Jeg visste hun ville være der for meg, at hun ville forsvare filmen fullt ut. Det er alltid betryggende når du jobber med sensitivt materiale, sier Lanthimos.
Hans neste film, «The Favourite», er allerede spilt inn. Det er et periodedrama med Oscar-vinner Emma Stone i hovedrollen.
– Det er en veldig britisk historie, så jeg valgte å spille inn i England, sier Lanthimos.