Noen av filmhistoriens store klassikere har vært gangsterfilmer, men det er ikke en sjanger som har vist seg enkel å fornye.
Det mektige gangstereposet Birds of Passage inneholder mange av sjangerens velkjente elementer, men føles likevel friskt og annerledes. Dette er ikke mindre imponerende med tanke på at den handler om narkokarteller i Colombia, som de siste årene blant annet har blitt skildret i Netflix-serien Narcos.
Narkotikahandel
Filmen forteller om de formative årene for den organiserte narkotikahandelen, og gir slik sett et bakteppe for Pablo Escobar og de andre narkobaronenes senere virksomhet. Handlingen er episodisk strukturert i fem «sanger», som strekker fra sekstitallet til utgangen av det påfølgende tiåret. Innledningsvis møter vi den unge mannen Rapayet (José Acosta), som ser seg ut en ung jente (Natalia Reyes) fra Wayuu-folket, som han også selv tilhører. Han innser at han kan skaffe pengene til medgiften ved å selge marihuana til amerikanere, og med dette legges de første steinene til en storstilt familievirksomhet – som styres vel så mye av hans viljesterke svigermor (Carmina Martinez) som av Rapayet selv.
Praktfull film
Regissørene Cristina Callego og Ciro Guerra har laget en visuelt praktfull film, som med sine monumentale bilder av ørkenlandskapet nordvest i Colombia kan føre tankene til Ford og Leones klassiske westernfilmer. Mye av filmens originalitet ligger i det nærmest antropologiske blikket på Wayuu-folkets ritualer og religiøse overbevisninger, som forsterkes av en usedvanlig velvalgt og troverdig rollebesetning. Forfriskende er også filmskapernes forbilledlig nøkterne og tidvis underfortellende tilnærming, hvor flere sentrale hendelser foregår mellom klippene – uten at det nødvendigvis gjør filmen mindre brutal eller engasjerende. Callego og Guerrras forrige film
Embrace of the Serpent ble nominert til Oscar for beste fremmedspråklige film, og fuglene må vite hvorfor
Birds of Passage ikke ble det samme. For dette er opplagt en av årets sterkeste filmer.