Sam Mendes har laget en av de beste filmene du garantert har sett med 1917. Sjeldent har krigens galskap blitt fremstilt sterkere på film.
Det har kommet mange sterke filmer om andre verdenskrig i de siste årene. Filmer som Mel Gibson Hacksaw Ridge og Christopher Nolans Dunkirk har vært med på å fornye sjangeren.
Nå ser det ut som første verdenskrig får fokus. I fjor fikk vi den mesterlige dokumentarfilmen They Shall not Grow Old med opptak fra en tiden restaurert i farger og nå er Sam Mendes´1917 her. Mendes har tidligere gjort seg bemerket med så forskjellige filmer som Skyfall og American Beauty. Med 1917 viser han igjen at han er en filmskaper med et usedvanlig bredde.
1917 har blitt sammenlignet med Steven Spielbergs Redd menig Ryan som historie. De filmatiske valgene er imdlerid svært forskjellige. 1917 er en «one shot» (uten klipp) hvor kamera følger hovedkarakteren tett – nærmest dokumentarisk.
De 12 beste filmene fra første verdenskrig – del 1
Dødsoppdrag
Historien starter den 6. april 1917 i Frankrike. De to britiske korporalene Blake (Dean-Charles Chapman) og Schofield (George MacKay) mottar nye ordrer. De skal levere en melding til tropper i frontlinjen som forbereder et angrep på tyskerne, som har trukket seg tilbake. Den britiske hærledelsen mener at den tyske tilbaketrekningen er en felle. De to budbringerne skal få frem budskapet til kommanderende offiser slik at de 1600 soldatene ikke ender i et bakhold og blir nedslaktet.
De 12 beste filmene fra første verdenskrig – del 2
Sam Mendes dra oss gjennom ingenmannsland, skyttegraver og piggtråd sammen med de to korporalene – mot det som føles som den sikre død.Blake hopper på oppdraget fordi broren hans er blant troppene som ligger ved fronten og skal angripe tyskerne. Schofield lyder ordren motvillig. Han overlevd slaget ved Somme, med sine med sine hundretusener av drept og sårede.
Det å lage en film som et kontinuerlig opptak er en effektiv måte å dra tilskuerne inn i filmen på. Filmer som Alfred Hitchcocks Rope, Oscar-vinneren Birdman og Alexander Sokurovs Russian Ark (sistnevnte er faktisk filmet som et enkelt opptak i stedet for bare å fremstå slik) har benyttet seg av teknikken. Her hjemme brukte Erik Poppe samme metode på Utøya 22. juli og Tuva Novotny gjorde det i Blindsone.
Mesterfotograf
I 1917 har Sam Mendes fått god hjelp av mesterfotografen Roger Deakins (Blade Runner 2049, Sicario, og ikke mindre enn 12 filmer med Coen-brødrene). Sammen med resten av mannskapet bak kamera har de skapt en fascinerende øvelse innen teknisk dyktighet. Resultatet er en saga fra første verdenskrig der kameraet fører oss over slagmarkene, gjennom skyttergravene, under overflaten og rett inn i mørkets hjerte.
Deakins’ kamera følger vekselvis handlingen forfra og bakfra og gir oss en opplevelse av den desorienteringen de to soldatene opplever på sin vei gjennom ingenmannsland.
Angriper sansene
1917 er et både visuelt og lydmessig angrep på alle sanser når vi følger de to. Underveis blir det møter med allierte, sammenstøt med fienden – og under en av filmens få oaser av ro – et gripende møte med en fransk kvinne (Claire Duburcq) som fortsatt gjemmer seg med en liten baby i ruinene.
I motsetning til Spielberg i Redd menig Ryan, har Mendes valgt å bruke mer ukjente skuespillere i hovedrollene og heller latt stjernene komme frem i biroller. Blant disse gjør Andrew Scott det største inntrykk som en løytnant på randen av sammenbrudd. Benedict Cumberbatch, Mark Strong og Colin Firth har også solide biroller som medlemmer offiserkorpset, men det er Dean-Charles Chapman og George McKay som bærer filmen gjennom hvert eneste bilde.
Mendes, som skrev manuset sammen med Krysty Wilson-Cairns, har tatt med en dedikasjon til bestefaren, Alfred H. Mendes, som tjenestegjorde i første verdenskrig. Krigsfilmer er en sjanger hvor vi finner noen av de beste filmene gjennom filmhistorien. 1917 plasser seg på en solid poengplass blant disse og vil gå inn i filmhistorien som en av tidenes beste krigsfilmer.