Filmpremieren på The Hunt ble stoppet av president Donald Trump. Spenningssjangeren, å jakte på mennesker for sportens skyld, er nesten 100 år gammel og er i dag aktuell i flere filmer og TV-serier, likevel skaper den stadig kontrovers.
Skrekkthrillerfilm The Hunt, regissert av Craig Zobel og basert på novellen «The Most Dangerous Game» av Richard Connell fra 1924. Filmen skulle hatt premiere 27. september 2019. Etter masseskytingen Dayton og El Paso i begynnelsen av august 2019 bestemte Universal Pictures seg for å skrinlegge premieren. Avgjørelsen kom et døgn etter at kritikk angående filmen kom fra USAs president Donald Trump. Filmen får nå premiere 13. mars.
Regissør Craig Zobel har sagt at filmen er en satire på det dype politiske skillet mellom det amerikanske venstre og høyre.
Menneskejakt for sportens skyld er fortsatt svært kontroversiell til tross for at sjangeren er nærmere 100 år gammel. Man anser at den stammer tilbake til Richard Connells novelle The Most Dangerous Game fra 1924 og som ble filmatisert første gang i 1932 med samme tittel. Etter et forlis havner den verdenskjente jegeren Bob Rainsford på en øy hvor han kommer over den russiske greven Zaroffs slott. Zaroff har jaktet alt vilt som kan jaktes og har nå pekt seg ut det farligste byttet av dem alle; mennesket. Med en kniv i hånden settes Bob fri og jakten på det definitive trofeet begynner.
Lignende varianter av denne historien har blitt brukt i utallige filmer hvor Zaroff-karakteren har blitt tilpasset ulike samfunn i forandring. Sjangerens definisjon er at jakten ikke skal være motivert av noe annet enn jakten for sportens skyld. Jaktens regler presenteres for den jagede som kan få et forsprang og at den jagede vinner sin frihet etter en bestemt tidsperiode. Jakten kan også være igangsatt av et totalitært regime og kan formidles som en TV-sending.
Høsten 2019 ble det så store kontroverser rundt sjangeren at den amerikanske presidenten Donald Trump brøt inn og krevde forbud av en film. Lanseringen av The Hunt ble kansellert i kjølevannet av to masseskytinger som drepte 31 mennesker. Nå er The Hunt igjen klar for lansering, nå solgt inn med sitt satiriske innhold og markedsført som den mest kontroversielle filmen ingen har sett. The Hunt slippes på kino 13. mars i land som USA og Sverige mens den norske distributøren fortsatt ikke har våget å sette noen dato.
Der den ene ble trukket kom en annen erstatter i form av den finurlige Ready or Not (2019) som nylig ble sluppet på video i Norge. Trekkplasteret til den nye mobiltilpassede strømmetjenesten Quibi som lanseres i april er Most Dangerous Game med Christoph Waltz og Liam Hemsworth. Sistnevnte spiller en dødssyk mann som vil gjøre alt i sin makt for å sørge for sin gravide kones framtid. Et vågalt spill kan gi ham gevinst på nesten 25 millioner dollar hvis han fortsatt er i live etter 24 timer. I HBO-aktuelle Westworld sesong 3 skal vi igjen tilbake til fornøyelsesparken hvor attraksjonen er å skyte mennesker, riktignok roboter i forkledning.
I forbindelse med det som er et aktuelt oppsving av sjangeren menneskejakt for sportens skyld ser vi nærmere på dens 10 beste filmer.
10. Turkey shot
Det er laget en lang rekke filmer om menneskejakt for sportens skyld som ikke nødvendigvis er gode filmer, men hvor noen utvalgte har fått spesiell plass som sjangerklassikere. Turkey Shoot (1982) er ren exploitation, eller ozploitation som er den australske betegnelsen. Turkey Shoot kom som et slags konsekvens av og spinner videre på suksessen til australske Mad Max (1979).
I et fascistisk samfunn i nær framtid blir alle uønskede som protesterer sendt til straffe- og rehabiliteringsleirer. Vi følger tre mennesker som ankommer leiren og som gjennom vold og tortur lærer seg å bli føyelig. Leiren drives av en sadistisk ledelse som inviterer høytstående til å delta i en jakt på utvalgte fanger. Jaktlaget består av direktøren, hans kone, og to prominente gjester og de har håndplukket fire innsatte. Jakten starter i tett jungel, men så begynner motstand fra de jagede og rollene snus.
Menneskejakten bærer sterke likhetstrekk til tidligere filmvarianter. Fangene får tre timers forsprang og de må overleve til solnedgang for å få sin frihet. I filmen stilles det få moralske spørsmål og vi får ingen forklaring på hvorfor samfunnet har blitt slikt det er. Filmskaperne planla å lage en påkostet Hollywood-film i Australia og et omfattende manus presenterte en hybrid av en framtidsvisjon som blandet elementer fra filmer som 1984, Most Dangerous Game og The Naked Prey. Kutt i budsjettet førte til at første del av manus ble fjernet og det ble heller fokusert på blod og effekter da dette kostet mindre enn stuntmenn.
Turkey Shoot er på ingen måte noen kvalitetsfilm, men byr på solide doser action, blod og gladvold. Gjør man budsjettkutt på et sted så kan man like godt ta det helt ut i den andre retningen, var regissørens mantra. Hans ide om at blod og galskap selger illustreres med sirkusattraksjonen halvt menneske, halvt ape som brukes som jaktassistent. De amerikanske rettighetene ble naturligvis kjøpt av Roger Corman og filmen ble sluppet med den mer framtidsrettede tittelen Escape 2000. Turkey Shoot er utgitt i uklippet versjon på sonefri Blu-ray i USA.
9. Rovdyr 2008
Denne sjangeren har enkle premisser, krever få ressurser og kan derfor være kostnadseffektivt å produsere. Forståelig nok var det nettopp menneskejakt som sport som ble utgangspunktet for Patrik Syversens Rovdyr (2008) som ble laget på 20 dager. Interessant nok er det også her at Kristoffer Hivju får sin spillefilmdebut.
Året er 1974. Camilla, hennes kjæreste Roger og de to søsknene Mia og Jørgen er på vei til en avslappende langhelg i skogen. Så blir de stanset av en gjeng jegere og bortført før de igjen uforklarende slippes løs igjen. Så begynner en jakt hvor de er byttet.
Rovdyr er en slags hybrid som henter elementer fra flere av skrekkfilmens mange undersjangere, som slasher. Camilla, spilt av Henriette Cecilie Bruusgaard, skal bli en slags final girl som finner et uant overlevelsesinstinkt og den jagede skal bli jeger. Den kom i etterkant av Fritt Vilt (2006) som sørget for en oppblomstring av norske grøssere, men Rovdyr er et mer rendyrket tilskudd med røtter godt plassert i sjangerhistorien.
Patrik Syversen har i ettertid laget flere filmer, men det er nok fortsatt Rovdyr som forbindes med ham. Det er herlig 1970-talls tidskoloritt, gode effekter og intenst filmet med håndholdt kamera i skogen. Se for deg en slags norsk variant av Texas Chain Saw Massacre med David Hess´ åpningsspor fra The Last House on The Left. Rovdyrs svakhet er en tynn historie med mangelfull utbrodering av jegerne og deres drivkraft, men som ren exploitation fungerer den godt. Utgitt på DVD og Blu-ray i Norge.
8. Open Season (Jaktoffer)
Peter Collinsons The Italian Job (1969) er en av de virkelig store klassikerne. Jaktoffer (1974), som var dens norske tittel, er derimot mindre kjent og overraskende ubehagelig sammenlignet med den fiffige tonen i hans kuppfilm. Den er basert på David O. Osborns roman The All Americans og Osborn skrev også manus til filmen. Tematisk føyer Open Season seg svært godt som en etterfølger av datidens noe ubehagelige filmer som Straw Dogs (1971) og Deliverance (1972).
Tre tilsynelatende hyggelige menn, Ken, Gregg og Art, viser seg å være tidligere Vietnam-soldater med onde hensikter. De holder på sin våpeninteresse og spenning ved å bedrive en bisarr form for jakt. De stanser et par bestående av den eldre mannen Nancy og hans elskerinne Nancy. Mennene kidnapper dem og fører dem til en øy midt i villmarken hvor de har sin egen jakthytte. Paret skjønner ikke hvorfor de har blitt først dit før de etter noen intense dager slippes fri med 30 minutters forsprang.
Dette er en usympatisk film med svært kalde og følelsesløse antagonister som gradvis blir mer og mer ubehagelig. Som Peter Fondas karakter sier: «har du først prøvd å jakte mennesker så blir vanlig jakt aldri det samme». Open Season mangler finessene og det som var bemerkelsesverdig ved regissørens bilfilm.
Jaktoffer er Ren exploitation og ble forbudt vist på kino i Norge i 1975. Den skulle senere bli utgitt uklippet på VHS i Norge og på svært obskurt vis er det fortsatt denne VHS-utgaven som brukes til å lage den piratkopierte DVD-utgivelsen som er en av få metoder for å få sett filmen i dag.
7. The Hunger Games
Den største kommersielle suksessen blant sjangerens filmer er utvilsomt The Hunger Games (2012). Romanen fra 2008 var med på å reetablere den såkalte litterære sjangeren Young Adult og den ble hyllet av kritikere, fikk enorm litterær utbredelse samt to oppfølgere.
Panem, tidligere Nord-Amerika, krever hvert år at alle distrikter sender en tenåringsgutt og en tenåringsjente for å konkurrere i lekene The Hunger Games. Dette er en måte for myndighetene å kontrollere sitt folk samt å gi dem et TV-sendt underholdningsshow. Deltagerne må kjempe mot hverandre inntil én overlevende står tilbake.
Ikke ulikt det vi tidligere hadde sett i The Running Man (1987) var The Hunger Games tematisk en forlengelse av realitysjangeren. På lignende vis var menneskejakten igangsettes av et diktatur og dette var deres måte å holde folket i sjakk på. Romanens 16 år gamle Katniss Everdeen gikk inn i populærkulturen og hun skulle bli dens mest populære menneskejeger.
Forfatter Collins selv uttalte at hun ikke hadde kjennskap til Koushun Takamis roman Battle Royale fra 1999 før hun skrev romanen. Romanen bærer også likhetstrekk til den italienske filmen The 10th Victim (1965) og Stephen Kings roman The Running Man, men selv om Collins ikke nevner noen av disse som inspirasjon, er det vanskelig å ikke komme innom nærmere 100 år med denne typen historier.
6. Hard Target
Et høyst naturlig bidrag til denne listen er Hard Target (1993). John Woo som revolusjonerte actionfilmen med sin ultravoldelige og skyteglade Hong Kong-stil måtte paradoksalt nok tone ned og begrense sin stilistiske vold for sin Hollywood-debut. Med Sam Raimi på produsentsiden brakdebuterte han med actionfilmen Hard Target (1993).
Natasha ankommer New Orleans for å finne sin far som hun ikke har hatt kontakt med på lenge. Han ansetter Chance Boudreaux (Van Damme) som lokal kjentmann og muskelmann i det som har utviklet seg til en voldelig by under en politistreik. De oppdager at hennes far har blitt offer for en kriminell organisasjon som tilbyr menneskejakt til rike som søker en annen type opplevelse. Så blir Boudreaux deres neste bytte.
Hard Target byr på klassisk John Woo-merkevarer som overdreven skyting og ofte mens skytteren er i lufta, og i sakte kino. Likhetstrekkene til The Most Dangerous Game er store og her er Zaroff blitt endret til lederen av et stort kartell. Spilt av Lance Henriksen er dette en kynisk kapitalist som utnytter hjemløse uten familie som kan etterlyse dem. Han tilbyr ofrene, helst med militær bakgrunn, 10.000 dollar og fem minutters forsprang. Det eneste de må gjøre er å komme seg til elva på den andre siden av byen.
Hard Target kan nok sees på som en av Woos svakere filmer, men sett i sin samtid var dette fenomenal Hollywood-action. Som en naturlig følge av suksessen kom Surviving the Game (1994) med lignende plot hvor hjemløse mennesker jaktes på av rike. Woos karriere i Hollywood ble stadig større og mens han laget filmer som Mission: Impossible II (2000) ble andre satt til å lage den unødvendige oppfølgeren Hard Target 2 (2016). Hard Target er utgitt på DVD og Blu-ray i Norge.
5. Ready Or Not
Da The Hunt fikk kansellert sin kinolansering kom en tematisk lik erstatter rett etter. Ready or Not (2019) er en av fjorårets undervurderte filmer. Både regissør og manusforfattere er relativt ferske, men de har levert en mørk thriller laget på kvalitetsnivå.
Grace skal gifte seg med Alex og bli en del av familien Le Domas, en styrtrik, men merkelig familie som styrer et stort konsern basert på brettspill. På bryllupskvelden må hun stå i sentrum for et familiært innvielsesritual hvor hun skal trekke et kort fra en mystisk boks. Det hun ikke vet er at dette skal igangsette en svært farlig jakt og bruden skal gjennom et solid mareritt!
Det som begynner som den klassiske menneskejakt-filmen med en svært mørk undertone utvikler seg til å bli en beksvart komedie som byr på en original vri og uventede vendinger. Ready or Not er en overraskende godt sammensatt thriller, komedie og grøsser i et.
I Ready or Not bærer alt kvalitet. Den har flotte kulisser, utsøkt scenografi og fifige rekvisitter. Det hele ser ut som det er laget på et høyt budsjett. Regissørene har bakgrunn i festivalfilmer, men dette er overraskende godt håndtverk. Filmen ble nylig sluppet på VOD, DVD og Blu-ray i Norge.
4. Punishment Park
Dette er den dokumentariske varianten av sjangeren. Punishment Park (1971) presenterer et mulig scenario i USA i forbindelse med den store protestbevegelsen under Vietnamkrigen og det rasediskriminerende samfunnet i overgangen til 1970-tallet.
Radikale unge folk står ovenfor en domstol og kan velge mellom lange straffer på 15 til 20 år eller bli sendt til Punishment Park. Dette er en slags treningsleir for fengselsbetjenter, politifolk og nasjonalgarden. De må følge en rute og nå et mål innen gitt tid. Blir de fanget må de sitt inne sin straff.
Punishment Park (1971) fremstiller seg selv som en seriøs dokumentarfilm. Det begynner som en flue på veggen før kamerateamet involveres stadig mer i handlingen. Filmen veksler mellom opptak i rettssalen og intervju med de dømte underveis i ruten. Betjentene som tar opp jakten har ikke lov til å utøve unødvendig makt. De får to timer forsprang på en 86 km lang rute i varm ørken uten tilgang på vann. Da et våpen havner på avveie og en betjent blir drept, utarter og eskalerer jakten på fangene seg og en slags sport begynner.
I filmhistorisk sammenheng er Punishment Park en svært provoserende, men anerkjent film. Peter Watkins er en av pionerne og en innovatør innen dramadokumentaren. Gjennom kontroversielle temaer setter han søkelys på sosiale problemer i samfunnet, her med radikale aktivister som protesterer mot krigen, systemet og politivold samt de som kjemper mot diskriminering. Punishment Park er tilgjengelig på DVD og Blu-ray fra Storbritannia.
3. The Naked Prey
The Naked Prey (1966) er basert på memoarene til den amerikansk pelsjeger John Colter som i 1806 ble fanget av svartfotindianere under en jakttur. Han skulle få muligheten til å løpe for livet og fikk et forsprang før de begynte jakten på ham. Det de ikke viste var at han var en habil løper og klarte å overleve. Historien skulle bli filmet som en western, men Apartheid-regjeringen ønsket filmskapere velkommen etter suksessen til Zulu (1964) og produksjonen ble flyttet til Afrika.
Tre hvite menn er på safari og jakttur akkompagnert av mange innfødte. Den ene som har finansiert safarien ønsker ikke å gi almisser og gaver til en stamme de møter på selv om guiden deres mener det er lurt for å kjøpe deres vennlighet. Den fornærmede stammen skal etter hvert angripe dem, drepe de aller fleste og ta de hvite til fanger. De to første drepes på rituelt vis, mens den tredje brukes til å jakte på. Han blir kledd naken og får et lite forsprang, deretter starter jakten.
De hvite mennene fremstilles som mindre sympatiske. Den ene hvite sier han nå planlegger å satse på elfenben eller slavedrift som er svært lukrativt for tiden. Han behandler de innfødt dårlig, skyter elefanter både for elfenben og for sportens skyld. Dermed forsvares motangrepet til stammen som dreper de fleste og den kan også sees som en kommentar til slavetiden. Den ene som jaktes på er en slags tidlig variant av Bear Grylls med gode overlevelsesegenskaper. Han må ikke bare overleve de som jakter på ham, men også ville dyr.
The Naked Prey er grafisk med voldelige bilder av tortur og drap. Her brukes flittig bilder av dyr som jages og drepes for å gi menneskejakten et ekstra lag. Den kan også sees som en fortsettelse av reisereportasjene i Mondo-filmene som viser eksotiske og fremmede land. Se også Mel Gibsons Apocalypto (2006) som har tematiske likheter. The Naked Prey ble interessant nok Oscar-nominert for beste originale manus selv om den nesten er dialogfri. Filmen er utgitt på DVD og Blu-ray i Storbritannia.
2. The Running Man
Romanen The Running Man fra 1982 foregår i en dystopisk framtid i år 2025. Her deltar Benjamin Richards i et populært TV-show om menneskejakt hvor han må overleve 30 dager på flukt fra jegere og hvor han kan vinnen en gigantisk pengesum. Han gjør dette for å forsørge sin familie. Romanen ble gitt ut under pseudonymet Richard Bachman fordi forleggeren var redd for å overstrømme markedet med for mange Stephen King bøker og fordi den produktive forfatteren ville utgi sine fortellinger.
Året er 2019 og samfunnet vi kjenner har kollapset, det er nå en politistat som styres med jernhånd og som møter kamp fra en motstandsbevegelse. Staten kontrollerer rikskringkastingen og TV-showet The Running Man er det mest populære. Politimannen Ben Richards nektet å utføre et skarpladd angrep på ubevæpnede demonstranter og fikk 18 mnd. i straffeleir. Etter en kortvarig flukt havner han i klørne til programlederen Killian som ønsker han som deltager til The Running Man. Hvis han overlever, får han friheten. Han får tre timer forsprang og sammen med tre andre deltagere begynner jakten av The Stalkers som sendes ut en og en.
Sammen med Dødsspillet, som straks filmatiseres av André Øvredal, utgjør The Running Man Kings eksempler på hvordan han forutså hvordan reality-TV skulle bli dominerende og hvordan publikum stadig ønsker mer voldelig innhold. Dette er en moderne gladiatorkamp og direktesendt menneskejakt. Filmen var innovativ og TV-underholdning sendt av totalitær stat blir gjenbrukt i The Hunger Games mens eksplosive halsbånd ser vi senere i Battle Royale.
Dette er guilty pleasure, en action- og underholdningsfilm med Arnold Schwarzenegger på stigende karriere med et rikholdig utvalg av one-liners. 1980-talls musikken har ikke tålt tidens tann, men den byr på flere framtidsrettede innretninger som vi faktisk har tilgang på i dag som stemmestyrt lys. Menneskejakt som reality-TV får vi også i Series 7 (2001) hvor seks personer blir trukket ut i et nasjonalt lotteri, får utdelt en pistol hver og er tvunget til å drepe hverandre foran kamera. En nyinnspilling av The Running Man har vært diskutert i et tiår og vi er åpne for at dette kan bli Øvredals kommende prosjekt. Norsk DVD er for lengst utgått, men den er nylig utgitt på Blu-ray i Storbritannia.
1. Battle Royale
Den største kultfilmen i denne sjangeren er utvilsomt japanske Battle Royale (2000). Romanen som filmen er basert på ble forsøkt forbudt av det japanske parlamentet og det samme ble forsøkt med filmen. Effekten var ironisk nok økt oppmerksomhet og økt salg.
Den japanske økonomien er i kollaps. Det er høy arbeidsledighet, ungdommen er ustyrlig og det skaper kaos i samfunnet med redde voksne. Et program innføres hvor en skoleklasse, gjennom lotteri, velges ut en gang i året. Uvitende befinner de seg på en busstur og våkner med halsbånd ladet med eksplosiver. De befinner seg på en øde øy med ulike faresoner, halsbåndet leser av deres puls og befinner de seg for lenge i faresonen så vil halsbåndet eksplodere. Alle knep er tillatt og alle må drepe til kun én står igjen. Det hele må avgjøres i løpet av 3 dager.
Battle Royale er en svært brutal film som er alvorspreget og uten humor. Formålet er preventiv effekt, det er ikke TV-sendt, men får avskrekkende effekt gjennom medienes nyhetsdekning. Elevene er tvunget inn i spillet, men en av deltagerne er med for sporten og spenningen sin skyld. Jevnlige opprop i høyttaleranlegg forteller deltagerne hvem som er ute av spillet. Filmen presenteres med en blanding av klassisk musikk og vold, og det er estetisk og vakkert i all sin grusomhet.
Regissør Kinja Fukasaku var kjent for sine mange Yakuza- og samuraifilmer og suksessen til Battle Royale førte til at han begynte å spille inn en oppfølger. Han døde av kreft etter kort tid og hans sønn overtok fullføringen av Battle Royale II (2003). Quentin Tarantino elsket Battle Royale og brukte en av skuespillerne til Kill Bill. Den ble forbudt i flere land og ble sterkt sensurert i andre. I Norge ble den lansert i uredigert utgave på kino og siden lansert både på DVD og Blu-ray.