«Oslo København» -En reise full av etiske skjær

5

Jan Vardøen har laget en film som går rett inn debatten om barnløshet og surrogati. Resultater er en av årets beste norske filmer.

Dette er multitalentet Jan Vardøens fjerde spillefilm, og han har tatt store steg som filmskaper siden han debuterte med Heart of Lightness i 2014. Oslo København et smart fortalt kammerspill med handlingen lagt til Danskebåten på vei fra Oslo til København.

Ombord møter vi ekteparet Linn (Rudy Claes) og Ingar (Hallvard Holmen). De driver en vellykket inkassobyrå sammen. De har invitert sin betrodde regnskapsmedarbeider Ingeborg (Kathrine Thorborg Johansen) og hennes kjæreste Tom (Lars Berge) med på et København-cruise på første klasse med de beste lugarene, spa og middag på båtens gourmetrestaurant. De vil belønne henne for hennes innsats i firmaet, men etter hvert kommer det frem at det finnes også et annet motiv.

Oslo-København (2020) 76min | Drama | 20 November 2020 (Norway) Summary: Add a Plot »
Countries: NorwayLanguages: Norwegian, Danish

Moralens pris

Det er to ulike verdener som møtes på turen. Linn og Ingar er barnløse og har et sterkt ønske om egne barn. Ingeborg og Tom har en sønn med spesiell behov som mormor tar seg av med de er med på helgeturen til Køben.

De siste årene har det vært utallige turer til fertilitetklinikk i København for Linn i et forsøk på å bli gravid, men hver gang har hun spontanabortert etter kort tids svangerskap. Når hun og Ingeborg er på tomannshånd, forteller hun om sin desperasjon og sterke ønske om egne barn. Hun trenger en surrogatmor som kan bære frem barnet for for henne og Ingar. I Norge er suurogati forbudt, mens det er lov med altruistisk surrogati i Danmark. Det vil si at det ikke er penger involvert mellom partene – noe som nærmest er umulig å kontrollere. Har moralen en pris – og i så fall hvor går grensen for Ingeborg?

Det er spenningen i de valgene Linn (Rudy Claes) og Ingeborg (Kathrine Thorborg Johansen) gjør som driver historien på sjøen mellom Oslo go København.

Imponerende og klaustrofobisk

Jan Vardøen og Benjamin Noble har skevet manuset sammen med de fire hovedrolleinnehaverne. Skuespillerne evener på en glimrende måte å formidle problemstillingen og tvinger deg til å tenke over de moralske dilemmaene knyttet til surrogati.

Mye av styrken til filmen ligger i et suverent og troverdig skuespill av de fire hovedpersonene. Du nærmest føler du sitter i båtens restauant og er vitne til handlingen. Ikke minst imponerer Rudy Claes i rollens som Linn. Det er hennes desperasjon som er motoren i fortellingen på vei fra Oslo til København – hennes frihavn for å kunne få det barnet hun har drømt om.

Handlingen, lagt til danskebåten, gir oss en klaustrobisk følelelse. Det understreker ytterlige presset de involverte bedinner seg i. Billedmesssig er den tette stemingen suverent formidlet av John Christian Rosenlund.

Etnologen Tom (Lars Berge) og den nyrike Ingar (Hallvard Holmen) reprsenterer to ulike verdener, men deler en moralsk skepsis til surrogati.

Lidenskap

Etter å ha solgt mesteparten av sine restauranter har Jan Vardøen  dedikert mye av tiden til sin store lidenskap for film. I tillegg til å jobbe som filmskaper har han blant annet også restaurert Frogner Kino. Han har jobbet iherdig som filmskaper helt uavhengig av NFI. Denne innsatsen begynner nå å bære frukter. For hver film har han vokst og er nå i ferd med å bli en av våre mest interessant filmskapere.

Reisen Jan Vardøen tar oss med på går gjennom et urent farvann – fullt av moralske og etiske skjær. Med Oslo København leverer han en film som både engasjerer og stiller de rette spørsmålene i debatten om barnløshet, surrogati, penger,moral og etikk.