Tordag 26. november starter årets Film Fra Sør som strømmefestival. Her er noen av de filmene kunstneriske leder Lasse Skagen anbefaler Cinemas lesere.
The Garden of Evening Mists (Tom Lin, Malaysia)
Basert på Tan Twan Eng`s prisvinnende roman fra 2012 får vi servert et sorg- og kjærlighetsdrama som spenner over tre tiår; fra den japanske okkupasjonen av Malaysia under 2.verdenskrig og frem til 80-tallet. I hovedrollen møter vi Yung Ling, strålende spilt av popsanger og skuespiller Lee Sinje, i kjølevannet av rettsoppgjøret mot japanerne. Under krigen opplevde Yung å bli fengslet som sexslave sammen med sin yngre søster langt inne i jungelen. Lillesøster dør i fangenskap og i sorgen over tapet ønsker Yung å bygge en vakker hage basert på fantasiene søsteren hadde om et slikt fristed. Det bringer Yung i kontakt med en kjent japansk gartner, bosatt i Malaysia, som har en uklar fortid og relasjon til de japanske herjingene i landet. Filmen fortelles med et klassisk mis én scene grep, der bilder, stemninger og lyd får en sentral plass. Regissøren er taiwansk og det vakte stor oppsikt i hele Asia da filmen ble nominert til hele 9 Golden Horse priser i landet i 2019.
Bandar Band (Manijeh Hekhmat, Iran)
En veldig spennende kandidat og kanskje en liten outsider i årets hovedkonkurranse finner vi i Manijeh Hekhmat`s nye musikalroadie Bandar Band. Et lite reisefølge på 3 personer, inkludert et ektepar der fruen er høygravid, samt bandets gitarist, er på landeveien gjennom Khuzestan-provinsen i sin styla bandbuss. En konsert i Teheran er målet, men problemet er bare at en naturkatastrofe har slått inn og stort sett alle veiene står under vann. Selv har de mistet hus og hjem i oversvømmelsen, men humøret er likevel på topp. Spørsmålet er om de noensinne når frem til hovedstaden? Det er fristende å tenke seg at det hele har en viss allegorisk betydning, med musikere som under det sittende styret får alle sine veier stengt. I så fall en fiffig og god måte å beskrive utfordringene på. Mye humor og glede her, til tross for det dystre bakteppet. En virkelig fin film å få med seg på årets festival.
Night of the Kings (Philippe Lacote, Elfenbenskysten)
Det er ikke hverdagskost å få servert et magisk drama fra et land som ikke akkurat masseproduserer film, selv om regissøren tidligere bl.a. har utmerket seg med filmen Run (2014). Vi befinner oss i det legendariske fengselet La Maca, som ligger i en avsidesliggende del av landet. «Dette er vel det eneste fengslet i verden, som styres av de innsatte», sier fengselssjefen lakonisk i første del av filmen. Så er vi raskt inne i hjertet av en verden, som styres knallhardt etter klare linjer og regler. I en innelukket verden forstår vi raskt at historiefortellingen om verden utenfor, står helt øverst på menyen. Og når en helt fersk fange kommer inn får han 48 timer på seg til å fange de innsattes fortryllelse. Klare han det ikke, henges han opp på en krok. Kongenatten er som et teaterstykke; dramatisk, burlesk, voldelig, magisk; med karakterer fra den øverste sjefen til utfordreren, og ned til alle lakeiene. En fascinerende og mystisk historie, fra et land vi kanskje kjenner veldig lite til.
Lunana: A Yak in the Classroom (Pawo Choyning Dorji, Bhutan)
En av festivalens virkelige feelgoodfilmer foregår på verdens tak, i en liten fjell landsby på en fjelltopp i Bhutan. Her finner vi småsamfunnet Lunana, med 56 store og små innbyggere. Når landsbylæreren flytter videre, hentes en ung lærerspire fra hovedstaden inn til sin pålagte praksisgjerning. Turen opp på verdens tak blir tung, og egentlig har han mest lyst til å satse på musikken og flytte til Australia. Men i Lunana finner han både naturskjønnhet og nydelige folk som setter enormt pris på jobben han gjør. En myk yakbæsj i hånden blomstrer, til både respekt og ydmykhet for både livet og tradisjonene som styrer det lille samfunnet. Filmet på location med solenergi og hele det lokale samfunnet som skuespillere, er dette en film du ikke bør gå glipp av på årets festival.
Identifying Features (Fernanda Valdez, Mexico)
Få filmer i årets program har gjennom det siste året høstet flere priser enn debutfilmen til Fernada Valdez. En ung kvinnelig regissør med kjempespennende potensiale, som man kommer til å høre mye mer fra i årene som kommer. Vi møter Magdalena, mor til en ung gutt som får lov til å begi seg ut på reisen til det forjettede landet. Men veien over grensen inn i Arizona er som alle vet meget risikabel, og når hun etter en periode ikke hører noe fra sønnen, skjønner hun selvsagt at noe kan ha gått fryktelig galt. Det blir starten på hennes egen reise inn i mørkets hjerte. Det er med sterke virkemidler og en stilsikker poetisk visuell kraft, Valdez bygger sitt momentum frem mot avsløringen av hva som har skjedd med sønnen. Det er en rystende finale, på et drama som mange familier dessverre rammes av i dagens urolige situasjon på det Latin-Amerikanske kontinentet.