«The Whistler» – fascinerende og vakker

4

I The Whistlers møter vi narkotika-etterforskeren Cristi som står med føttene godt plantet på begge sider av loven i Bucharests gater. Sammen med den vakre Gilda planlegger han en avansert kupp der de må ta bruke alle de knep de kjenner.

Hvilket tar dem til den spanske øya La Gomera, utenfor Tenerife, for å lære det hemmelige plystrespråket, som bygger på en forenklet spansk (eller rumensk) bokstavkombinasjon, noe i nærheten av morse. Det er brukt i århundrer for å kommunisere mellom kløfter og over juv i de høye fjellene på øyene.

Den er i alle fall stilsikker, med naturskjønne bilder både fra Romania og Kanariøya La Gomera, men intrigen er høyst innviklet, og lurer deg trill rundt ved flere anledninger. Skumle skurker og vakre kvinner er hovedingrediensene, tankene går til James Bond i en nedtonet og action-fri stil.

Kjennere av rumensk film får assosiasjoner til den rumenske krimhelten Comisar Acuza fra 1973 regissert av mesteren Sergiu Nicolaescu, og plutselig dukker det opp en sekvens fra denne filmen opp på fjernsynet til Cristi! Egentlig er filmen en innviklet gåte eller en kinesisk eske, lag på lag avdekkes og vi er ikke blant de først innvidde i denne merkelige og mystiske intrigen.   

The Whistlers (2019) 97min | Comedy, Crime | 1 February 2020 (Norway) Summary: Not everything is as it seems for Cristi, a policeman who plays both sides of the law. Embarking with the beautiful Gilda on a high-stakes heist, both will have to navigate the twists and turns of corruption, treachery and deception.
Countries: Romania, France, GermanyLanguages: Romanian, English, Spanish

Neddempet

Cristi spilles av den kjente rumenske skuespilleren Vlad Ivanov. Han er ofte brukt som politimann i flere av den rumenske bølgens filmer i det seneste ti-året. Han har en neddempet spillestil, noe i likhet med Jean Gabin, kanskje er det derfor franskmennene elsker regissøren Porumboius filmer. Hans track-record fra Cannes er nemlig imponerende: Spillefilmdebuten fra 2005, 12:08 East of Bucharest ble valgt ut til Quinzaine des Realisateurs hvor den fikk Camera d’Or prisen. Deretter strømmet det på med over 20 priser fra internasjonale festivaler over hele verden. Filmen ble distribuert i over 30 territorier og hadde også premiere i Norge med tittelen Hvor var du egentlig? Den skildrer på fornøyelig vis en Talk show vert som inviterer en alkoholisert professor og en lokal julenisse til å reflektere over hvorvidt det egentlig var noen revolusjon i deres hjemby, og regissørens fødeby, Vaslui helt øst i landet, på grensen mot Moldovia.

I 2009 lanserte han Police, adjective, som vant Juryens spesialpris i Cannes’ Un Certain Regard seksjon. I 2013 hadde hans tredje film, When evening falls on Bucharest or Metabolism premiere på Locarno Filmfestivalen. I 2015 ble The Treasure belønnet med A Certain Talent in Un Certain Regard.

The Whistlers ble nominert til Gullpalmen i Cannes’ hovedkonkurranse.

Latinsk forbrødring

Hvem er så dette vidunderbarnet? Han er utdannet i både administrasjon og ved film- og teaterfakultetet ved det nasjonale universitetet i Bucharest. Allerede hans diplomfilm fra 2003, A trip to the city, fikk pris i Cinefondation seksjonen i Cannes.

Det er sterke bånd mellom Frankrike og Romania, på grunn av det latin-baserte språket og kulturen, men også fordi store deler av den kulturelle elite flyktet fra landet til fordel for Paris under Ceausescu tiden, i alle fall de siste 20 årene, da galskapen rammet nasjonalisten i store mengder. The Whistlers’ salgsagent, det renommerte selskapet Mk2 eies og drives av Marin Karmitz, selv opprinnelig rumener.

Man får mange assosiasjoner til denne tiden i The Whistler. Selv politiet overvåkes, Securitate – tiden lever fortsatt i hodet på både betjenter og gangstere. Kanskje er det derfor de må dra til La Gomera og lære seg det mystiske plystrespråket. Filmens mange gåter er nok bedre egnet i det franske intellektuelle miljøet enn i Nordens kalde rasjonalitet, men en fascinerende film er det, et vakkert og stimulerende verk man ikke helt glemmer.