Den irske komedien The Banshees of Inisherin, den politiske thrilleren Boy from Heaven og oppvekstdramaet Close blir årets hovedvisninger.
I sin første spillefilm siden den sju ganger Oscar-nominerte Three Billboards outside Ebbing, Missouri gjenforenes Martin McDonagh med Brendan Gleeson og Colin Farrell fra den kritikerroste regidebuten In Bruges i The Banshees of Inisherin. Da filmen hadde verdenspremiere i Venezia i september ble den hyllet med 15 minutters stående applaus etter første visning.
– Vi er veldig glade for å kunne åpne BIFF med en av årets beste filmer. Det er et synlig slektskap mellom livet og lynnet langs den irske kysten og vår egen kyst, og vi opplever dette spesielt gjennom Martin McDonaughs underfundige humor. Filmen handler også grunnleggende om det å bryte ut av hverdagens monotoni og det å skape noe varig og vakkert – noe filmskapere til stadighet gjør, og som beriker både publikum og BIFF som filmfestival, uttaler Kristian Fyllingsnes, programsjef for fiksjon.
. Cannes’ Grand Prix-vinner, belgiske Lukas Dhonts Close avslutter årets festival med et nytt sterkt drama med forbløffende skuespillerprestasjoner fra unge hovedrolleinnehavere.
Festivalsjef Tor Fosse om filmvalgene:
– Vi var lenge sikre på at Boy from Heaven skulle vinne Gullpalmen i Cannes i år. Den er uhyre velspilt og dessuten svært spennende som en politisk thriller av solid format. Svenske Fares Fares gjør en strålende rolle som en utspekulert og erfaren etterretningsoffiser som bruker en uskyldig, men svært begavet og allerede religiøst lærd fiskergutt som er tatt opp som student, til en brikke i spillet om hvem som skal ha makten ved den overmåte viktige nasjonale institusjonen Al-Azhar-universitetet i Kairo, som en stat i staten.
– En mer passende avslutningsfilm enn CLOSE kunne vi ikke stilt med i år. For etter du har sett denne, vil du være totalt utslått. Det er den mest rørende historiefortellingen om nærhet du får se i år, et uvanlig vakkert vennskap mellom to 13-årige gutter som er så glade i hverandre at det legges merke til da de begynner på ungdomsskolen. Selv om det skeive perspektivet er svært underfortalt og nedtonet, er dette en film vi har satt inn i Propaganda Nights: LHBTI-programmet i Skeivt Kulturår, hvor mobbing er en av mange aspekter som bør belyses.