Norsk filminstitutt tilbyr totalt 84 millioner kroner i refusjonsramme fra insentivordningen til innspilling av dramaserien «The Devil’s Star» og spillefilmen «Troll 2», og til spesialeffektarbeid på seriene «The Last of Us sesong 2» og «Star Trek: Strange New Worlds» sesong 3.
– Vi gleder oss over at vi denne gang kan tilby refusjonsramme til to store norskspråklige produksjoner for det internasjonale markedet. Dette innebærer å vise frem norske troll og natur og at Jo Nesbøs roman Marekors blir dramatisert. Det er også bra for norsk kreativ næring at Storm studios denne gangen har fått oppdrag med spesialeffekter til to store internasjonale dramaserier. Totalt er dette fire store internasjonale produksjoner som vil bli sett over hele verden, sier Kjersti Mo, direktør i NFI.
Insentivtilsagn gir rett på inntil 25 % i refusjon til produksjoner som produseres helt eller delvis i Norge. Kostnadene må være påløpt i Norge og utbetalt til skatteytere i Norge. Refusjon blir utbetalt etter at produksjonen er ferdig, og revidert regnskap er lagt frem.
Norskspråklige
The Devil’s Star er en norskspråklig dramaserie basert på Jo Nesbø-romanen Marekors, og har handling fra Oslo og omegn. Serien har tidligere fått refusjonsramme i to andre søknadsrunder og har nå til sammen en refusjonsramme på 93 millioner kroner. Dette bidrar til at produksjonen nå blir lagt til Norge i sin helhet.
Troll 2 er oppfølgeren til Troll, den mest sette ikke-engelskspråklige filmen på Netflix noensinne. Igjen er det Roar Uthaug som skal regissere og Motion Blur som produserer. Filmen skal blant annet spilles inn i Nidarosdomen i Trondheim. Troll 2 kommer til å bli den norskspråklige spillefilmen med størst budsjett til nå.
Det Emmy-prisvinnende norske studioet Storm Studios skal gjøre spesialeffekter for seriene The Last of Us sesong 2 og Star Trek: Strange New Worlds sesong 3. Det har de tidligere også gjort for blant annet Black Panther: Wakanda Forever og The Last of Us, sesong 1.
Storoppdrag
– At et norsk selskap igjen får to store VFX-oppdrag for amerikanske storproduksjoner, viser at norsk filmindustri er langt fremme med hensyn til teknologi og produksjonskvalitet. Insentivordningen er opprettet for å tiltrekke store internasjonale produksjoner til Norge. Dette bidrar til økt aktivitet og kompetansebygging i Norge, og at kreativ næring blir en stadig viktigere næringsvei. Når disse produksjonene velger å komme til Norge, kan dette også fungere som en døråpner for flere oppdrag for norske filmarbeidere og leverandørindustri, sier Kjersti Mo.